منندز: تمام همکاری‌ها با عربستان قطع شود

ایسنا نوشت: رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار توقف همکاری با عربستان سعودی از جمله در زمینه فروش تسلیحاتی شد و آل سعود را به حمایت مالی از جنگ روسیه علیه اوکراین متهم کرد چرا که اوپک پلاس از کاهش تولید نفت خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اوپک پلاس» به رهبری عربستان سعودی موافقت کرده تا تولید خود را به میزانی معادل حدود ۲ درصد از عرضه جهانی کاهش دهد؛ این امر تولید را در بازار کساد محدود کرده و احتمال افزایش یافتن قیمت بنزین را تشدید می‌کند و این در حالیست که واشنگتن به دنبال محدود کردن درآمد انرژی روسیه پس از حمله به اوکراین است.

کاخ سفید گفت، جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده، کاهش تولید این گروه را «کوته‌نگری» خواند، زیرا جهان با تأثیرات جنگ روسیه سروکار دارد.

در همین رابطه سناتور باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه خواستار اقدام تهاجمی شد که نشانه دیگری از شکاف فزاینده بین ایالات متحده و عربستان سعودی است.

منندز در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده باید فوراً تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری در فروش تسلیحاتی و همکاری امنیتی فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است، متوقف کند.»

سناتور منندز گفت: «من به هیچ نوع همکاری با ریاض، تا زمانی که پادشاهی آل سعود در موضع خود در مورد جنگ در اوکراین تجدیدنظر نکند، چراغ سبز نمی‌دهم. دیگر بس است.»

این سیاستمدار سرشناس آمریکایی همچنین گفت که از دیدن حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین وحشت‌زده شده است.

منندز در اشاره‌ای آشکار به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ساده بگویم که ریاض جایی برای بازی کردن با هر دو طرف این درگیری ندارد؛ یا از بقیه جهان آزاد در تلاش برای متوقف کردن یک جنایتکار جنگی از نابود کردن خشونت‌آمیز کل یک کشور از روی نقشه حمایت می‌کنید، یا از او (پوتین) حمایت می‌کنید. پادشاهی عربستان سعودی براساس منافع اقتصادی خود، مورد دوم را در تصمیمی وحشتناک انتخاب کرد.»

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن به این صحبت‌ها واکنشی نشان نداده است.

روز جمعه قیمت نفت، دو روز پس از تایید کاهش تولید اوپک پلاس، به بالاترین حد خود در پنج هفته اخیر رسید، اما روز دوشنبه قیمت تا حدودی کاهش یافت و قیمت نفت خام برنت به دلیل نگرانی‌ها درباره رکود بالقوه جهانی، حدود ۱.۸ درصد افت نشان داد و به ۹۶.۱۹ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت بالای نفت یکی از نقاط ضعف‌های دموکرات‌های هم‌حزبی بایدن در انتخابات هشتم نوامبر کنگره است. این دموکرات‌ها برای حفظ کنگره تقلا می‌کنند.

رهبران روابط خارجی سنا و کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا توافق‌های تسلیحاتی مهم بین‌المللی که به شکل کلی بدون تایید آنها پیش نمی‌رود، مورد بررسی قرار دادند. عربستان بزرگترین مشتری ادوات نظامی ساخت آمریکاست.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    2 0
    امریکا ظاهرا با عربستان مشکل داره ولی در باطن با هم همکاری جدی دارند چون دو تاشون به هم محتاجند هم به نفت عربستان هم به سلاح امریکا مثل اسراییل وترکیه