آذربایجان ناجی اروپا خواهد شد؟/ زور اروپا به روسیه می‌رسد؟

راه اندازی خط لوله جدید گاز یونان-بلغارستان توسط باکو و بروکسل به عنوان گامی در جهت کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه اعلام شده است. در همین حال، نشانه های دیگری ظاهر شده است که نشان می دهد آذربایجان ممکن است نتواند حتی افزایش اندکی را که در اوایل سال جاری به اتحادیه اروپا وعده داده بود، محقق کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این خط لوله در اول اکتبر در مراسمی در صوفیه با حضور الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، همراه با رهبران اتحادیه اروپا و چندین کشور همسایه از جمله بلغارستان و صربستان افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

روسیه بازار نفت چین را از چنگ ایران درخواهد آورد؟

زنگ خطر برای کاهش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن/ صدور پروانه ساختمانی نصف شد

علی اف در سخنرانی خود گفت: "این پروژه نقش مهمی در تقویت امنیت انرژی اروپا و تنوع بخشیدن به سبد گازی خواهد داشت."

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت: این خط لوله ورق را در بازار انرژی بر خواهد گرداند و این اتفاق به معنای آزادی و رهایی از وابستگی به گاز روسیه است.

این خط لوله که IGB نام دارد از طریق سه خط لوله تشکیل دهنده کریدور گاز جنوبی از آذربایجان از طریق گرجستان و ترکیه به یونان تامین می شود، در ابتدا تنها یک میلیارد متر مکعب گاز در سال را که آذربایجان برای عرضه به بلغارستان قرارداد بسته است، منتقل می‌کند.

این اتفاق تا حدودی به تامین نیاز سالانه بلغارستان به حدود سه میلیارد متر مکعب کمک می کند که بیشتر آن توسط روسیه تامین می‌شده‌است و مسکو این تحویل را در آوریل به تلافی تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین متوقف کرد.

با ظرفیت کامل، خط IGB در حال حاضر می تواند تا پنج میلیارد متر مکعب در سال گاز حمل کند و پتانسیل آذربایجان را با استفاده از خطوط لوله گاز موجود بلغارستان به کشورهای همسایه برای تامین انرژی بیشتر به بالکان و اروپای مرکزی و همچنین مولداوی و حتی اوکراین افزایش می دهد.

روسیه در حال حاضر صادرات گاز به بیشتر اروپا را کاهش داده است و در ۴ اکتبر تهدید کرد که همین کار را با مولداوی انجام خواهد داد. آندری اسپینو معاون نخست وزیر مولداوی در ماه سپتامبر گفت: «در درازمدت، ما در تلاش هستیم تا با شرکای خود مانند آذربایجان، منابع جایگزین پیدا کنیم».

IGB خیلی قبل از بحران فعلی برنامه ریزی شده بود و ساخت آن به دلیل همه گیری کووید به تعویق افتاده بود. تکمیل آن در حال حاضر احتمالا به بلغارستان، همراه با گاز طبیعی مایعی که می تواند از یونان و ترکیه دریافت کند، اجازه می دهد تا زمستان آینده را بدون عارضه پشت سر بگذارد.

تأثیر گسترده‌تر آن بر استقلال انرژی اروپا از روسیه نامشخص است

ذخایر آذربایجان محدود است؛ در ماه ژوئیه، آذربایجان و اتحادیه اروپا یادداشت تفاهمی امضا کردند که بر اساس آن باکو "انتظار می‌رود" امسال ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز به اتحادیه اروپا تحویل دهد که بخش کوچکی از تقریباً ۱۵۰ میلیارد متر مکعبی است که روسیه سالانه به اروپا عرضه می کند و نشانه هایی وجود دارد که باکو حتی به آن هدف کوچک هم نخواهد رسید.

علی اف در سخنرانی خود در مراسم راه اندازی IGB گفت: صادرات گاز آذربایجان در سال جاری افزایش می یابد و ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب به مصرف کنندگان اروپایی می رسد.

این در حالی است که به نظر می رسد آذربایجان اخیراً گاز بیشتری به ترکیه و کمتر به اروپا صادر کرده است. بر اساس داده های وزارت انرژی آذربایجان، صادرات گاز آذربایجان به اروپا در ماه آگوست نسبت به ماه ژوئیه ۲۷ درصد کاهش یافته است در حالی که صادرات به ترکیه ۲۰ درصد افزایش یافته است.

منبع: اویل‌پرایس

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1682973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =