عربستان سعودی از پهپادهای خریداری شده از چین رونمایی کرد

فارس نوشت:نیروی هوایی عربستان سعودی برای اولین بار از پهپادهای «وینگ لونگ 2» خریداری شده از چین رونمایی کرد.

برای اولین بار نیروی هوایی عربستان سعودی از پهپاد Wing Loong ۲ خریداری شده از چین در پایگاه هوایی «ملک خالد» در شهر «خمیس مشیط» در جنوب عربستان رونمایی کرد.

به نوشته وبگاه دیفنس عربیک، منابع خبری در اکتبر ۲۰۱۷ خبر دادند که ارتش سعودی اولین پهپادهای وینگ لونگ ۲ را از چین تحویل گرفته و نوشتند که نیروی هوایی عربستان سعودی اولین کاربر این پهپادها بعد از چین است.

منابع سعودی در آن زمان خبر دادند که ریاض ۳۰۰ فروند پهپاد «وینگ لونگ ۲» از چین خریداری کرده است که بزرگترین فروش صنایع نظامی چین در حوزه پهپادی به شمار می‌رود.

«وینگ لونگ ۲» نسخه بهبود یافته نسل اول خویش است که در زمره پهپادهای ارتفاع بالا و متوسط قرار می‌گیرد. این پهپاد با ۱۱ متر طول و ۴.۱ متر ارتفاع دو بال با طول ۲۰.۵ متر دارد و می‌تواند ۴۸۰ کیلوگرم محموله و تسلیحات مختلف با خود حمل کند.

عربستان سعودی از پهپادهای خریداری شده از چین رونمایی کرد+فیلم


همکاری‌های نظامی عربستان سعودی و چین در حوزه پهپادی محدود به این نوع پهپادها نمی‌شود و در خلال نمایشگاه دفاعی عربستان سعوی که طی روزهای ۶ تا ۹ مارس ۲۰۲۲ در ریاض برگزار شد شرکت Advanced Communications and Electronics Systems عربستان قراردادی را با شرکت China Electronics Technology Corp-CETC چین به منظور سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه با هدف تولید انواع مختلف سیستم‌های پهپادی شامل ارتباطات، کنترل پرواز، رادار و سیستم های تشخیص قابل حمل امضاء کردند.

در ماه گذشته میلادی نیز برخی منابع خبری نوشتند که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای خرید یک پدافند هوایی چینی به نام «LY-۷۰» است و پس از گزارش‌ها درباره علاقه‌مندی عربستان سعودی به سامانه چینی LY-70، این سامانه در استتار صحرایی به نمایش درآمده است.

وبگاه «الدفاع و التقنیات العسکریه» متخصص در امور نظامی با اشاره به اینکه پس آزمایش‌های موفق سامانه‌های چینی، عربستان در حال برنامه‌ریزی برای خرید این پدافند هوایی است، اضافه کرد که ریاض می‌خواهد با استفاده از این سامانه‌ها با موشک‌های کروز، پهپادها و مهمات هوشمندِ هدایت‌شونده مقابله کند.

در این راستا رسانه‌های سعودی در ماه‌های گذشته از گفت‌وگوی سران نظامی این کشور و مقامات نظامی چین خبر دادند. «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز در ماه ژانویه با «وی فنگه» وزیر دفاع چین درباره تقویت همکاری‌های نظامی ریاض و پگن رایزنی کرد.

شبکه «سی‌ان‌ان» نیز، اوایل ماه سپتامبر، خبر داده بود که ریاض در تلاش برای دریافت موشک‌های بالستیک است که این خبر در گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز مورد تأیید قرار گرفت.

عربستان سعودی در سال‌های گذشته همواره در تلاش بوده تا کمبود تجهیزات نظامی آمریکایی خود را با خرید از چین جبران کند. در ماه دسامبر گذشته، سی‌ان‌ان خبر داده بود به تصاویری ماهواره‌ای دست پیدا کرده که نشان می‌داد عربستان سعودی عملا در حال ساخت موشک‌های بالستیک در موضعی است که پیشتر با کمک چین این تأسیسات را ساخته بود.

برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان تصریح کرده بودند که این اولین دلیل روشن مبنی بر تلاش عربستان سعودی برای ساخت موشک‌های بالستیک است.

در ماه می گذشته، وبگاه «اینترست» گزارش داده بود که «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در قالب رایزنی‌ها محرمانه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی سعی کرده است ریاض را از خرید موشک‌های چینی منصرف کند.

عربستان سعودی بزرگترین شریک تجاری چین در آفریقا و خاورمیانه به شمار می‌آید که میزان مبادلات تجاری آن‌ها طی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۷۳ میلیارد دلار رسید. از سوی دیگر، چین بزرگترین واردکننده نفت عربستان سعودی است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1683083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =