ملک سلمان: تصمیم اوپک‌پلاس ضروری بود/ یمنی‌ها وارد یک روند سیاسی شوند

ایسنا نوشت: پادشاه عربستان توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس را برای ثبات بازار نفت ضروری خواند و به اظهار نظر درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و در رأس آنها آتش‌بس یمن و جنگ اوکراین پرداخت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان در سخنرانی سالانه خود در مجلس شورای این کشور با تأکید بر ضرورت پایبندی همه تولیدکنندگان نفت به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک ‌پلاس) اعلام کرد این توافق برای ثبات بازار نفت حیاتی است.

وی گفت که ثبات بازار نفت ستون سیاست انرژی عربستان است و مشخص شده تلاش بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان برای حفظ ظرفیت مازاد با هدف حمایت از امنیت عرضه انرژی مهم بوده است.

پادشاه عربستان افزود: ریاض تمایل خود برای ادامه توافق اوپک پلاس را به‌دلیل نقش حیاتی آن در ثبات بازار نفت اعلام و بر اهمیت پایبندی همه کشورهای شرکت‌کننده به این توافق تأکید می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله یمن پرداخت و از دولت مستعفی این کشور و جنبش انصارالله یمن خواست که یک روند سیاسی را با هدف حفظ حاکمیت و وحدت یمن آغاز کنند.

ملک سلمان با چشم پوشی از کارشکنی‌های ائتلاف تحت امر ریاض در یمن تصریح کرد: امیدواریم تلاش‌ها در راستای دستیابی به آتش‌بس تحت حمایت سازمان ملل، منجر به یک راه حل سیاسی فراگیر و دستیابی به صلح پایدار در یمن شود.

پادشاه عربستان همچنین به اظهار نظر درباره جنگ اوکراین پرداخت و تاکید کرد: ریاض بر موضع حمایتی خود از همه تلاش‌های بین‌المللی با هدف یافتن راه‌حل سیاسی که منجر به پایان دادن به بحران روسیه و اوکراین و توقف عملیات نظامی به منظور حفاظت از جان و مال و حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود، تاکید می‌کند.

وی همچنین از تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای آزادی اسرا در جنگ اوکراین حمایت کرد و افزود که کشورش میانجی صلح است.

ملک سلمان در بخش دیگری از اظهاراتش بر لزوم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره سوریه تاکید کرد.

وی همچنین خواستار حفظ حاکمیت، ثبات و هویت عربی سوریه شد.

پادشاه عربستان درباره مسئله فلسطین نیز خواستار ایجاد یک راه حل عادلانه و فراگیر برای این مسئله طبق قطعنامه‌های بین‌المللی و ابتکارعمل صلح عربی شد.

وی در این باره تاکید کرد که امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه مستلزم تسریع در یافتن راه حلی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین مطابق با قطعنامه های مشروعیت بین المللی و ابتکارعمل صلح عربی است.

ملک سلمان همچنین به تحولات لبنان پرداخت و در این باره گفت: نیاز به اجرای اصلاحات ساختاری سیاسی و اقتصادی همه جانبه در لبنان وجود دارد؛ چراکه این اصلاحات منجر به غلبه بر بحران می‌شود.

وی همچنین بر اهمیت توسعه کنترل دولت لبنان بر تمام سرزمین‌های این کشور برای کنترل امنیت و مقابله با قاچاق مواد مخدر و فعالیت‌های تروریست‌ها تاکید کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1684500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =