عربستان با آمریکا سرشاخ شد/ کاهش تولید نفت سیاسی است؟

چندین تولیدکننده اوپک پلاس در موجی از بیانیه‌های یکشنبه و دوشنبه از تصمیم این گروه برای کاهش تولید در ماه نوامبر دفاع کردند که به نظر می‌رسید پاسخی هماهنگ به انتقاد آمریکا از کاهش تولید باشد.

نگارعلی_ پس از آن که اوپک پلاس اوایل ماه جاری تصمیم خود را برای کاهش 2 میلیون بشکه در روز تصویب کرد، ایالات متحده هفته گذشته گفت که تصمیم عربستان سعودی همراه با روسیه برای هدایت اوپک پلاس به سمت یک کاهش بزرگ تولید نفت، عواقبی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

کسب‌وکارهای خرد و خانگی مهمترین متضرران قطع اینترنت/ تعدیل نیرو آغاز شده است

عرضه ریال دیجیتال هم به بدقولی‌های دولت اضافه شد؟

یک روز پس از تهدید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که تصمیم اوپک پلاس «عواقبی خواهد داشت»، عربستان سعودی بیانیه‌ای صادر کرد که در آن «رد کامل» اظهارات بایدن و دیگر اظهارات واشنگتن در رابطه با این تصمیم را بیان کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد: این تصمیم به اتفاق آرا توسط همه کشورهای عضو گروه اوپک پلاس اتخاذ شد.

سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، از جمله امارات متحده عربی، عراق، کویت، عمان، بحرین و الجزایر نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیانیه‌هایی صادر کردند که در آن مقامات از کاهش تولید به‌عنوان ضرورتی برای بازار دفاع کردند و تاکید کردند که تصمیم این گروه به اتفاق آرا بوده است.

روز یکشنبه، شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق، SOMO، در بیانیه‌ای که توسط رویترز منتشر شد، گفت:" در میان کشورهای اوپک پلاس اتفاق نظر وجود دارد که بهترین رویکرد برای مقابله با شرایط بازار نفت در دوره کنونی عدم اطمینان و عدم شفافیت است، رویکردی پیشگیرانه که از ثبات بازار حمایت می کند و راهنمایی های مورد نیاز آینده را ارائه می دهد."

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز یکشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت:" مایلم توضیح دهم که آخرین تصمیم اوپک پلاس که به اتفاق آرا تصویب شد، یک تصمیم فنی صرف بود و هیچ گونه نیات سیاسی نداشت."

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر در بیانیه ای به رویترز گفت که این تصمیم "یک پاسخ کاملاً فنی مبتنی بر ملاحظات صرفاً اقتصادی است".

عمان، بحرین و کویت نیز از کاهش تولید اوپک پلاس دفاع کردند.

عربستان با آمریکا سرشاخ شد/ کاهش تولید نفت سیاسی است؟

نفت در مسیر صعودی

قیمت نفت امروز با ارزیابی مجدد کاهش سهمیه تولید اوپک پلاس افزایش بیشتری یافت.

گفتنی است که در هفته گذشته مسیر قیمت نفت نزولی بوده است زیرا افزایش رشد ناشی از نشست هفته گذشته اوپک پلاس شروع به از بین رفتن کرد اما طولی نکشید که در 24 ساعت گذشته روند قیمت نفت صعودی شد.

قیمت نفت در حالی کماکان به پیشروی ادامه داده‌است که کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول و دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، روز دوشنبه به بازارها در مورد افزایش خطر رکود جهانی هشدار دادند و تورم را یک مشکل ادامه دار خواندند.

نگرانی‌های رکود اقتصادی اخیراً در بازارهای نفت جریان مستمری داشته است، همانطور که وضعیت عرضه محدودی که در کل بازارهای انرژی وجود دارد و متغیر ناشناخته اما بسیار حیاتی تقاضای آتی نفت چین نیز وجود دارد. اما زمانی که اوپک پلاس تصمیم گرفت 2 میلیون بشکه در روز از سهمیه تولید نفت خود در ماه نوامبر کاهش دهد، هر گونه احساس نزولی نادیده گرفته شد.

در حال حاضر هر بشکه نفت خام برنت 92 دلار و 93 سنت قیمت خورده است که در 24 ساعت گذشته یک دلار و 30 سنت گران شده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز در 24 ساعت گذشته یک دلار و 21 سنت گران شده است و 86 دلار و 82 سنت قیمت خورده است.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1684743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =