۳ نفر
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
بورل عذرخواهی کرد

ایسنا نوشت: جوزپ بورل گفت که استعاره چالش‌برانگیز او درخصوص "باغ" و "جنگل" اشتباه برداشت شده است و در عین حال تصریح کرد که غرب و اروپا هچکدام کامل و بی‌نقص نیستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۳ اکتبر طی سخنرانی در افتتاحیه "آکادمی دیپلماتیک" در بلژیک گفت: «اروپا یک باغ است اما اکثر سایر جهان یک جنگل. و جنگل می‌تواند به باغ حمله کند.» این اظهار نظر او انتقادات مختلفی را از سوی جامعه اروپایی و جامعه جهانی به دنبال داشت.

بورل در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «برخی‌ها این استعاره را اشتباهی به عنوان استعمار اروپامحوری برداشت کردند. من متاسفم اگر به برخی‌ها توهین شد. من معتقدم و اتفاقا هفته گذشته به سفیران اتحادیه اروپا هم گفتم که ما بیش از اندازه اروپامحور هستیم و باید متواضع باشیم و سایر جهان از جمله جهان جنوب را بهتر بشناسیم.»

این مقام رسمی اتحادیه اروپا در عین حال خاطرنشان کرد که "دنیای مدرن روز به روز شبیه جنگل می‌شود و سخت‌ترین قوانینی را که براساس هنجارهای بین‌المللی شکل گرفته، تخریب می‌کند."

در این بیانیه آمده است: «ما با دنیایی از سیاست‌های مبتنی بر قدرت مواجه هستیم؛ سیاست‌هایی که با سلاح‌سازی متقابل و استفاده از زور، ارعاب و باج‌گیری می‌خواهند به مسیر خود برسند. رشد این دنیای بی‌قانون و این بی‌نظمی همان چیزی است من تحت عنوان "جنگل" از آن یاد کردم. منظور من از "جنگل" مفهوم نژادپرستی، فرهنگی و جغرافیایی ندارد. در واقع و متاسفانه، جنگل همه جا است از جمله امروزه در اوکراین.»

وی افزود: «ما موفق شدیم که محاسبات مبنی بر قدرت را با رویه‌های قانونی جایگزین کنیم. به همین دلیل است که من درخصوص "باغ اروپایی" صحبت کردم؛ به لطف اتحادیه اروپا ما با تعهد مشترک به رعایت قوانین، سابقه‌ای درخصوص تحکیم صلح و همکاری میان احزابی که در جنگ و درگیری بودند، داریم.»

بورل در قسمت دیگری از این بیانیه خاطرنشان کرد که نه اروپا و نه غرب بی‌نقص نیستند و در بعضی مواقع کشورهای غرب قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند. با این حال این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باری دیگر به این تصویر اشاره کرد که "باغبان‌ها" می‌خواهند نظم قانونمند و مسالمت‌آمیزی را بسازند تا با همکاری و اتحاد یکدیگر، "جنگل" را شکست دهند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1685451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =