۰ نفر
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
سقوطی مشابه با دلایلی متفاوت 

هر دو تیم مس کرمان و ملوان انزلی که در پایان فصل گذشته از صحنه « لیگ یک » به عرصه « لیگ برتر » بازگشتند ، شروع ضعیفی را در دوره بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشور تجربه کرده و به جمع ۴ تیم قعر جدول پیوسته اند. 

پیدا کردن دلایل این تنزل عمیق شاید آن قدرها هم سخت نباشد . این دو تیم در فصل پیش بر اساس قوا و پتانسیل موجود در لیگ دسته اول کشور نفرگیری کردند و چون با روش های مرسوم در این لیگ آشنا شده بودند ، به فراخور شرایط موجود توپ زدند و فرمول های کسب توفیق در این لیگ را به اجرا در آوردند و با کسب رتبه های اول و دوم این مسابقات مجوز بازگشت به لیگ برتر را بعد از پنج شش سال دوری از آن بدست آوردند . آنها طی تابستان سپری شده کوشیدند براساس استانداردهای حاکم بر بالاترین دسته لیگ کشور یارگیری کنند اما این روند از سوی آنها به طور کامل و در حد نیاز به اجرا درنیامد و آ ن قدر آنها را نیرومند نساخت که از عهده حضوری توفیق آمیز در لیگ برتر هم برایند. نتیجه ناکامی در این زمینه به طور مستقیم و اشکار در نتایج حاصله هر دو تیم رد این فصل قابل مشاهده است ،؛ ملون فقط یک بار برنده شده و برای مس هم تنها دو پیروزی حاصل آمده و پنج شکست به نام مس و شش باخت به اسم ملوان نوشته۹ شده و اغلب در دیدارهای خانگی هم کم آورده اند. آن جا که تصور می شد به سبب اشنایی فراوان شان با شرایط استادیوم خودی و اثر منفی زمین های نامرغوب روی کیفیت بازی تیم های میهمان به نتایج بس بهتر نایل شوند.

می توان به حضور مهره هایی خوب در ترکیب مس کرمان اشاره کرد. بازیکنانی مثل عارف رستمی ، محمد شهریاری ، حسن مرادی فر و البته « شروین بزرگ » که از صنعت نفت ابادان به کرمان آمد ولی فرزاد حسین خانی در هیئت سرمربی نتوانسته است از آنها بازی هایی را بگیرد که برای ابقاء در لیگ برتر به آن نیاز است و برد هفته دهم این تیم هم در برابر صنعت نفتی بدست امد که خودش تیم آخر جدول لیگ است. این وضعیت برای ملوان هم صدق می کند. ایمان صادقی دروازه بان فداکرای برای این تیم است و سجاد بازگیر ، مرهان احمدی ، مهدی مومنی ، مصطفی نائیج پور و محمود مطلق زاده هم برای این تیم زحمات فراوانی در ۱۰ هفته نخست لیگ امسال کشیده اند اما میلاد جهانی که از ذوب آهن اصفهان به انزلی کوچ کرد ، همان بازیکن بسیار موفق زمان استقرارش در فولاد شهر نشان نداده و مازیار زارع سرمربی نام اشنای ملوان هم در گرفتن بازی های لازم از این جمع به توفیق لازم نرسیده است.

این که ملوان از جذب نفراتی بهتر و بیشتر برای فصل جاری بازمانده ، به سبب بودجه اندک این تیم قابل فهم است اما تیم مسک کرمان چون در تملک صنایع مس این استان قرار دارد و این نهاد را می توان متمول تلقی کرد ، نباید هیچ مشکل مالی ای داشته باشد و اگر « مس » حاضر نیست بودجه فعالیت های روزشی اش را از یک حد معین بالاتر ببرد و قصد صرفه جویی در این رساتا را دارد ، باید رد رنظر بگیرد که بازگشت احتمالی و سریع به « لیگ یک » تبعات مالی شگرفی دارد و بودجه نجومی ای که نیاز است تا این تیم مجدداً به صحنه لیگ برتر راه یابد، چند صد برابر میزان صرفه جویی های احتمالی است که شاید امسال در دستور کار مسی ها قرار داشته است . ایامی که در آن می شد با بودجه ای ۱۰ و حتی ۸ میلیارد تومانی یک تیم خوب را بست و قهرمان لیگ برتر شد ، سالها است که سپری شده و اینک یک روند «تیم داری » موفق و منجر به قهرمانی سرمایه گذاری هایی دست کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومانی را می طلبد . این لزوماً به این معنا نیست که ملوان با بودجه ای « یک پانزدهم » ارقام فوق بیهوده به حضور مجددش در لیگ برتر دل خوش رده و خودش را سر «کار » گذاشته ولی احتمال این که با اندوخته مالی بسیار اندک فعلی و پرسنل انسانی ناقص اش دستش به هیچ جایی بند نشود و مثل سال ۱۳۹۵ راهی « لیگ یک » شود ، بسیار زیاد است . توصیه لازم و مفیدترین راهنمایی به سران مس کرمان هم این است که تا دیر نشده ، در نقلو انتقال های نیم فصل تیم خود را طوری تقویت « نیر و ونفر » کنند که به حرکتی بس موثرتر از امروز در آورد و آن قدر امتیاز بیاندوزند که از ورطه سقوط بگریزند و یک بار دیگر به لیگی بازنگردند که کسب دو رتبه نخست آن به اندازه بدست آوردن مقام قهرماین لیگ برتر سخت است و البته به اعتقاد عده ای از آن هم دشوارتر است .

بیشتر بخوانید:

۲۵۱۲۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1686116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =