می‌گویند پیمان شانگهای همه مشکلات را حل می‌کند/ شرط تبادل عادی اقتصادی با چین و هند FATF است

یک کارشناس اقتصادی گفت: زمان امضای برجام می‌گفتند که تمام مشکلات ما حل خواهد شد؛ اما واقعیت چیز دیگری بود. در حال حاضر همین حرف راجع به پیمان شانگهای گفته می‌شود.

پیمان مولوی در گفتگو با خبرآنلاین گفت: عضویت دائم ایران در پیمان همکاری‌های شانگهای موجب خروج خودکار ایران از لیست سیاه FATF نخواهد شد. اگر ایران عضو دائم پیمان شانگهای شود و بخواهد تعاملات اقتصادی استاندارد با سایر کشورهای عضو داشته باشد، باید بر اساس مفاد FATF (گروه ویژه اقدام مالی) و AML (مبارزه با پول‌شویی) اقدام کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ایران تعاملات اقتصادی را به‌صورت دوطرفه و بدون U-turn، با هزینه بسیار بالا انجام می‌دهد، اما عضویت در سازمان شانگهای موجب نمی‌شود ایران عضو پیمان‌های بین‌المللی دیگر مانند FATF شود، زیرا این دو ارتباطی با هم ندارند. ایران نباید عضویت در FATF را معطل نگه می‌داشت تا در لیست سیاه این معاهده قرار نگیرد.
مولوی تصریح کرد: ممکن است روسیه به این دلیل که تحریم‌زده‌ترین کشور است، بدون ملاحظات FATF با ایران تعامل اقتصادی داشته باشد، اما ایران برای تبادل استاندارد و عادی اقتصادی با چین و هند به‌عنوان دو قدرت اقتصادی پیمان شانگهای باید عضو FATF باشد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص عضویت دائم و یا روند عضویت ایران در پیمان شانگهای اظهار داشت: به نظر من، متأسفانه ما هنر زیادی در غلو و اغراق داریم به طور مثال در زمان امضای برجام می‌گفتند که تمام مشکلات ما حل خواهد شد؛ اما واقعیت چیز دیگری بود. در حال حاضر همین حرف راجع به پیمان شانگهای گفته می‌شود.

مولوی ادامه داد: راه‌حل عبور از مشکلات این است که ایران به‌ عنوان یک کشور عادی از لحاظ اقتصادی بدون تحریم، بدون فشارهای بین‌المللی و هرگونه قطع دسترسی بانکی باشد تا بتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

پیمان مولوی در انتهای اظهارات خود گفت: بنابراین چه عضو دائم پیمان شانگهای و چه در مسیر عضویت دائم باشیم، برای کشور تفاوت چندانی نخواهد داشت و قبل از آن باید جریان ورود و خروج سرمایه و مشکلات آن را کنترل کنیم و سپس امیدوار باشیم که چشم‌انداز اقتصادی ایران مثبت خواهد شد تا بتوانیم فعالیت تجاری خوبی چه با شانگهای و چه با اروپا، آمریکا و هر کشور دیگری داشته باشیم.

مشروح گزارش در این زمینه را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1686622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =