۹ نفر
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
 ریزش در عمق استراتژیک نواصولگرایان

طیف‌های تندروتر ظاهرا نیاز زیادی به پایگاه مردمی نمی‌بینند. کوشش آن ها بر به وجود آوردن نوعی هسته سخت قدرت در حوزه اجتماعی است. تا درصورت لزوم با پیوستن راس و بدنه هسته سخت قدرت، با حذف رقبا حتی در بین خود، سهم خود از قدرت را افزایش دهند.

مسئله مرگ مهسا امینی و تبدیل آن به یک بحران به نظر می‌رسد سپهر سیاسی ایران را هم دچار تحول جدی کرده و به زودی شاهد صف‌بندی‌های جدیدی در میان طیف اصولگرا و بخش‌های معتدل‌تر آن باشیم که خود می‌تواند ضمن ریزش در بدنه اصولگرایی حلقه آنان را حتی تا حد حذف طیف قالیباف در مرحله بعد به عنوان عضوی از خانواده نواصولگرایان انقلابی تنگ‌تر کند. این موضوع به معنای شکاف جدی در عمق استراتژیک نواصولگرایان است.

از نشانه های چنین رویکردی می توان به ماجرای جشن میدان ولیعصر اشاره کرد. صدا و سیما سخنان مداح دریک جشن مورد حمایت دولت را که با استقبال مخاطبان مواجه شده، قطع کرد. این در حالی بود که شیوه کنش جمعیت مجتمع در برنامه‌ جشن وحدت در میدان ولیعصر نشان داد مردمی هم که به دعوت آنان به چنین برنامه دولتی آمده اند و باید از طرفداران این جریان باشند، با تندروی‌های اجتماعی موافق نیستند.از این منظر نخبه‌های سیاسی اصولگرا میانه رو تلاش می‌کنند تا به منظور حفظ پایگاه مردمی خود، مواضع معتدل‌تری اتخاذ کنند. اما طیف‌های تندروتر ظاهرا نیاز زیادی به پایگاه مردمی نمی‌بینند.

کوشش آن ها بر به وجود آوردن نوعی هسته سخت قدرت در حوزه اجتماعی است. تا درصورت لزوم با پیوستن راس و بدنه هسته سخت قدرت، با حذف رقبا حتی در بین خود، سهم خود از قدرت را افزایش دهند. در این روند آنان نگران ایجاد دو قطبی‌سازی در جامعه نه تنها نیستند که بر ساخت آن اهتمام می‌ورزند. نگاهی به موضع‌گیری‌های اخیر این دو طیف به خوبی آشکار می‌سازد که یک طرف یعنی اصولگرایان میانه رو تلاش می‌کنند تا دل جوانان معترض را به دست آورده بر این اساس سیگنال هایی از همدلی و درک متقابل برای آنان می‌فرستند؛ از این رو از گفت و گو با نسل جدید می‌گویند و سعی می‌کنند مختصاتی از این نسل ارائه کنند تا به درک متقابل بیشتری منتهی شود. آن ها اصل اعتراض را به رسمیت می‌شناسند؛ به دنبال راهی هستند تا همراه با جنبش مسالمت آمیز جوانان باشند.

آن ها، شکاف نسلی و تغییر ذائقه نسل جدید را باور کرده‌اند ، و آن را به زبان می‌آورند. به خوبی دریافته اند با فضای جدید تعاملات اجتماعی، نمی‌توانند یک پا در هسته سخت قدرت داشته باشند و پای دیگر در میان مردمی که تعریف جدیدی از جامعه ارائه می‌دهند. تعریفی که شاید ناشی از تولد ۸۶ درصدی از جمعیت ایران عمدتا بعد از انقلاب است. همچنین اصولگرایان میانه رو به درستی می دانند که نسل در جنبش، حکومت پهلوی را ندیده اند و به طور طبیعی نه دلبسته آن هستند که بتوان آن ها را از هواداران آن ها دانست و نه دشمن آن. از نظر اصولگرایان میانه رو آن ها اغلب حتی نسبتی قوی با جنگ و دفاع مقدس ندارند.

همه این ها برای آن ها تاریخ و شعار و قصه گذشتگان و ابا و اجداد آن هاست که در کتاب‌های درسی در باره شان خوانده‌اند. چه بسا برخی حتی قصه والدین آن ها هم نیست و همین است که شکاف نسلی را قابل فهم می کند. به عبارت دیگر این موضوع همان چیزی است که بخشی از حاکمیت می خواهد بشنود حتی اگر به سرعت آماده اعمال تغییرات متناسب با آن و خواست این نسل به قول سعید آجرلو "نسل شبکه" نباشد، اما منطق آن ها را می‌فهمد. اما طیف تندرو ترجیح می‌دهد تا با انتساب جنبش به جریان های آن سوی آب که دست بر قضا کوچک ترین نسبتی با معترضان ندارند، صورت بندی داستان را به نفع خود شکل بدهد.

مواضع و خط مشی تندروها نشان می دهد که مایل نیستند کماکان در برابر مطالبات مطرح شده مسئولیتی پذیرفته، به سوی شرایط مرضی الطرفین بروند. آنان کماکان مایلند با شعارهای سوپرانقلابی خود، مردم را به نفع شعارهای خود مصادره کنند؛ موضوعی که چه بخواهند و چه نخواهند تنازع و شکاف میان طیف معتدل با تندروها را شکل می دهد. حال سوال این است که آیا در فضای بسته‌ای که طیف تندرو اصولگرایان به وجود آورده اند، سرنوشت لاریجانی و ناطق نوری و بخشی از طیف نواصولگرایان میانه رو همچون جمعیت پیشرفت و عدالت با گزینه حذف در انتخابات بعدی مواجه خواهند شد؟ موضوعی که حتی در انتخابات ریاست مجلس سال ۱۳۹۸ به وضوح قابل مشاهده بود. البته بسترها و زمینه های حوادث اخیر حاکی از آن است از این پس هر موضوع سیاسی اما با ماهیت ملی می تواند این مرزبندی را پررنگ تر کند، به ویژه از این منظر که طیف تندرو، از کیک قدرت سهم بزرگتری می‌خواهند و برای رسیدن به این سهم، راهی جز حذف رقیب برای خود متصور نیستند.

*روزنامه نگار

۲۱۶

کد خبر 1686787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    16 9
    وضعیت اصلاح طلبها چطور است؟ آنها دچار تشتت و شکاف نشده‌اند
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      4 0
      اونا بیشتر دچار تشنج بعد از از دست دادن قدرت شدن
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    14 1
    خوبه همو بجویین که به نفع مردمه این کار اتفاقا خیلیم‌خوبه این داستان حذف یکی یکی از بدنه قدرت کوچیک‌شدن بدنه وا اتفاقی‌که دیر یا زود میفته
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    29 1
    از ظاهر امر پیداست که این جنبش اعتراضی رهبر ندارد و ناشی از افزایش ظلم و ستم و فقر و تبعیض و نابرابری در جامعه شکل گرفته و بدنبال حکومت هستند که نتوانند رانت خواری و اختلاس و پارتی بازی و فامیل بازی و خارج نشینی کنند وکلا راه فساد را بر مسئولان و چرخش قدرت را دربین خودشان ببندند
  • فریدون فرهادی سردشت IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    13 1
    سالهاست طیف اصولگرا واصلاح گرا ومعتدل گرا هستند بازی که ادامه داشته ولی به علت نداشتن قدرت در بدنه حاکمیت وتحولات در ساختار سنت گرا طیف اکثریت جامعه را نامید کرده و ماندن خواسته ها‌ ی انباشته شده گاها مث مذاب کوه در اتشفشان غلیان کرده واینده خطرناکی از فروپاشی نظام اجتماعی ورسمی شاهد باشیم که تمام سرمایه گذاریهای معنوی ومادی به باد دهد
  • جواد IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    18 1
    این تندروها آخر کاری میکنند رئیسی سال بعد آنچنان رای نیاره و البته الان هم خیلی ها دیگه امیدی به این دولت ندارن و مردم با دولت نظام قهر کردن.
  • احمد‌ IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    13 0
    اصولگرایان‌ دیگر چه جناحی هستند؟
  • نورالدین نصرتی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    13 1
    احسنت خواهرمحترمه جان مطلب رااداکردی ،جاناسخن اززبان مامیگویی ،شیرمادر،نان پدرحلالت باد ،پرچمت بالا
  • ابراهیم IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    14 0
    این نواصول گرایان جزْ هزینه برای ایران چیزی به ارمغان نمی آورند .کسی هم جلودارشون نیست.من مطمئن هستم این دوستان با همین فرمان کشور رو رو لبه پرتگاه میبرن آخرسرم دنبال مقصر میگردن.
  • نادر IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    16 2
    مردم باور دارند که این حکومت آمده تا خود وقشرهای خاصی را پوشش دهد
  • خدایی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    12 0
    یک کشور متحد می خواهیم
  • حسن IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    10 0
    تحلیل خوبیه
  • محمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    20 2
    طیف تندرو نیاز به پایگاه مردمی نداره چون پایگاههای نظامی زیادی دستش هست
  • سیستانی US ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    13 1
    ستاد اجرایی فرمان امام آستان قدس رضوی بنیادمستشضعفان و اوقاف به دولت واگذار وبرای ملت خرج شود
  • علی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    11 0
    به نظرم کار نواصولگراها نزد مردم تمامه
  • روح الله IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    8 0
    اصلاح طلبان مدتی خود راکنار کشیده و دربرابر تصمیمات اصولگرایان واکنشی نشان ندهند.چهره واقعی نواصولگرایان روشن تر خواهد شد
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 10
    شما اصلاح طلبان دلتان را به اختلاف اصولگرایان خوش کرده اید
  • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    2 7
    دلتان را به این حرف ها خوش کنید
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    16 0
    حق گرفتنی است و مردم یاد گرفته حقوق پایمال شده ی خود را باز پس گیرند
  • مجید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    5 1
    خیلی جالبه طیفی مدعی گسست حزب رقیبش از مردمه که در تمام بیش از سی و چند سال حکمرانی در همین نظام حتی یک مشکل مردم را حل نکرده
  • حمید رضا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    7 2
    کلا هر وقت احمدی نژاد و هم فکراش آمدن مردم بد بخت شدن این نو اصولگراها هم دنباله ی همون تفکر هستش
  • احمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    9 0
    متاسفانه این تندروها نه پیرو خط امام راحل هستند و نه اعتقادی به مردم و نه کشور دارند. یک عده عناصری هستند که معلوم نیستند آب به آسیاب کی می ریزند