نخست‌وزیر مجارستان: در مقابل فشارهای اتحادیه اروپا می‌ایستیم

ایرنا نوشت: نخست وزیر مجارستان که از مخالفان خط مشی کلی اتحادیه اروپا در قبال روسیه بوده هشدار داد که از کشورش در مقابل فشارهای اتحادیه اروپا بر بوداپست دفاع خواهد کرد.

تارنمای راشاتودی نوشت: ویکتور اوربان که از تلاش های اتحادیه اروپا برای فشار بر کشورش سخن می گفت اظهار داشت که مجارستان همواره در برابر امپراتورها مقاومت کرده و دوام آورده است.

نخست وزیر مجارستان گفت: بیایید با کسانی که از سایه یا از ارتفاعات بروکسل به مجارستان شلیک می کنند، خود را آزرده نکنیم. آنها به سرنوشت پیشینیان خود دچار خواهند شد.

این اظهارات اوربان روز یکشنبه در جریان سخنرانی نخست‌وزیر در شهر «زالائگرسگ» (alaegerszeg) واقع در غرب این کشور مطرح شد. این مراسم به مناسبت شصت و ششمین سالگرد آغاز قیام سال ۱۹۵۶ در مجارستان کمونیستی که در نهایت توسط اتحاد جماهیر شوروی سرکوب شد، برگزار شد.

وی گفت: زمانی که اولین امپراتوری فاتح به ما حمله کرد، ما اینجا بودیم و زمانی که آخرین امپراتوری فروپاشید، اینجا خواهیم بود. در زمانی که لازم باشد تحمل خواهیم کرد، و زمانی که بتوانیم عقب نشینی خواهیم کرد. زمانی که فرصتی باشد شمشیر می کشیم و وقتی سال های طولانی ظلم پیش می آید مقاومت می کنیم.

مجارستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. بروکسل این کشور را به دلیل سابقه ضعیف دموکراتیک و فساد در دوران اوربان مقصر می داند و آن را به کاهش بودجه تهدید کرده است.

بوداپست از پیروی از خط مشی کلی اتحادیه در مورد مناقشه اوکراین امتناع و برخلاف بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا از ارسال سلاح به کی‌یف خودداری کرده است. این کشور همچنین بارها از تحریم های اعمال شده علیه مسکو انتقاد کرده است.

تاماس منچزر، مقام بلندپایه وزارت خارجه مجارستان، درخواست اتحادیه اروپا برای شکست روسیه در اوکراین را رد کرده است. او ضمن بیان تردید درباره تحقق چنین هدفی تأکید کرد که «این موضع بروکسل در طرفداری از جنگ باعث گسترش درگیری و رنج می شود و چنین موضعی بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است».

در اوایل ماه سپتامبر،«میکولاس بِک» وزیر امور اروپای جمهوری چک، هشدار داد که موضع مجارستان در قبال روسیه ممکن است به لحاظ نظری به خروج این کشور از این اتحادیه ختم شود. بک گفت، بوداپست «راه درازی را پیموده و به لبه پرتگاه رسیده است، و اکنون باید تصمیم بگیرد که از این لبه پرتگاه برگردد یا خطر پرش را به جان بخرد».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =