۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۵

رائول روییس کارگردان فیلم‌های «سه زندگی و تنها یک مرگ» و «کلیمت» جمعه صبح بر اثر عفونت ریه در پاریس درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، رائول روییس که متولد سال 1941 در شیلی بود، در 1973 و دوران کودتای فاشیستی ژنرال پینوشه در شیلی این کشور را ترک و تا پایان عمر در پاریس زندگی ‌کرد.

او سال 1968 اولین فیلم بلند خود را با عنوان «سه ببر غمگین» ساخت که برنده جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو شد.

«اسرار لیسبون» آخرین فیلم به نمایش‌ درآمده روییس که مدت زمان آن چهار ساعت و نیم است و داستان آن در پرتغال روی می‌دهد، این روزها در سینماهای آمریکا روی پرده است. فیلم تحسین‌شده او  برنده جایزه معتبر فرانسوی لویی دلوک شد.

از دیگر فیلم‌های روییس می‌توان به «زمان بازیافته»، «کلیمت»، «تبارشناسی یک جنایت»، «سه زندگی و تنها یک مرگ»، فرضیه نقاشی ربوده‌شده»، «ریچارد سوم»، «تصویر متلاشی‌شده» و «قایق طلایی» اشاره کرد.

این فیلمساز پرکار بیش از 100 فیلم سینمایی و تلویزیونی - چه داستانی و چه مستند - ساخت و فیلم‌هایش به زبان‌های مختلف بود. او در حوزه نویسندگی و کارگردانی تئاتر هم فعال بود و زمانی نیز در دانشگاه هاروارد و دیگر دانشگاه‌های بین‌المللی در رشته مطالعات سینمایی تدریس می‌کرد.

روییس اوایل سال 2011 فیلم «La noche de enfrente» را با الهام از دوران کودکی خود در شیلی ساخت و اخیرا نیز روی پروژه‌‌ای درباره زندگی ژان ژونو رمان‌نویس فرانسوی و پروژه دیگری درباره خاطرات ژنرال‌های ناپلئون کار می‌کرد.

زمانی که روییس فیلم «اسرار لیسبون» را می‌ساخت پزشکان تشخیص دادند او مبتلا به سرطان کبد است و به همین دلیل تحت عمل جراحی کبد قرار گرفت.

اسکرین دیلی / 19 اوت / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =