کره‌شمالی، آمریکا را به پاسخی کوبنده تهدید کرد

ایسنا نوشت: کره شمالی در حالی که از آمریکا و کره جنوبی خواست مانورهای نظامی مشترک گسترده خود را متوقف کنند، این مانورها را اقدامی "تحریک‌آمیز" دانست که ممکن است با "اقدامات متقابل قوی‌تری" از جانب پیونگ‌یانگ مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی این کشور موسوم به کی‌سی‌ان‌ای منتشر شد، اعلام کرد: اوضاع در شبه‌جزیره کره و پیرامونش به خاطر اقدامات نظامی پیوسته و بی‌پروای آمریکا و کره جنوبی مجددا وارد فاز رویارویی جدی قدرت برای قدرت شده است.

آمریکا و کره جنوبی دوشنبه یکی از بزرگ‌ترین مانورهای نظامی هوایی مشترک خود را آغاز کردند که در آن صدها جنگنده از هر دو طرف حملات شبیه‌سازی شده ۲۴ ساعته‌ای را انجام دادند. به گفته نیروی هوایی آمریکا، این عملیات موسوم به "طوفان هوشیار" تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و حدود ۲۴۰ هواپیمای جنگی در آن به اجرای حدود ۱۶۰۰ سورتی پرواز خواهند پرداخت.

واشنگتن و سئول معتقدند که این احتمال وجود دارد که پیونگ‌یانگ به زودی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ میلادی، آزمایش بمب‌های اتمی‌اش را از سر بگیرد و به همین خاطر استراتژی "بازدارندگی" پیونگ‌یانگ از طریق مانورهای نظامی گسترده را در پیش گرفته‌اند که به گفته برخی مقامات کنونی و سابق ممکن است باعث تشدید تنش‌ها شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی آمده است: پیونگ‌یانگ آماده است تا تمامی اقدامات لازم برای دفاع از حاکمیت، امنیت مردم و تمامیت ارضی‌اش در برابر تهدیدات نظامی خارجی را انجام دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اگر آمریکا دائما به انجام این اقدامات تحریک‌آمیز نظامی بزرگ پافشاری کند، کره شمالی اقدامات متقابل قوی‌تری انجام خواهد داد. اگر آمریکا نمی‌خواهد تحولات جدی نامناسبی برای منافع امنیتی‌اش رخ دهد، باید فورا مانورهای جنگی بی‌فایده و بیهوده‌اش را متوقف کند. در غیر این صورت، واشنگتن مقصر تمامی پیامدها خواهد بود.

این در حالی است که روز جمعه، سربازان ارتش کره جنوبی مانور میدانی ۱۲ روزه موسوم به "هوگوک ۲۲" را که شامل تمرین فرودهای ترکیبی آبی-خاکی و عبور از رودخانه و یک سری تمرینات با نیروهای آمریکایی بود، به اتمام رساندند.

کره شمالی این مانورهای مشترک را به عنوان تمرینی برای حمله و سندی برای سیاست‌های خصمانه واشنگتن و سئول محکوم می‌کند. پیونگ‌یانگ در واکنش به این مانورها، موشک‌هایی پرتاب کرده، مانوهای هوایی انجام داده و توپ‌هایی را به طرف دریا شلیک کرده است.

کره شمالی درخواست‌های مکرر آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات پیرامون برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش را نادیده گرفته و در عوض در سال جاری میلادی سیل بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های موشکی را آغاز کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی که روز دوشنبه بار دیگر درخواست‌ها از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات را مطرح کرد، گفت: سیاست آمریکا برای خلع تسلیحات اتمی کامل شبه جزیره کره تغییری نکرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =