این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

ورزشگاه های میزبان دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران را بیشتر بشناسید.

ایمان گودرزی؛ جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود. جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه‌ای است که کشوری عربی از خاورمیانه، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. قطر، کوچک‌ترین کشوری است که تاکنون میزبان جام جهانی بوده است. این کشور با هشت استادیم از تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ میزبانی می‌کند. به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالا در کشور قطر، برای نخستین‌بار جام جهانی در پاییز برگزار می‌شود. و این هشت ورزشگاه از تکنولوژی کنترل آب و هوا بهره‌مند هستند تا گرمای شدید این کشور را کاهش دهند و هوای ورزشگاه برای برگزاری مسابقات مطبوع باشد. دمای هوا در قطر، حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است اما با استفاده از این تکنولوژی، دمای داخل استادیوم در حدود ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. با هم به بررسی سه ورزشگاه میزبان بازی های تیم ملی ایران در مرحله گروهی می‌پردازیم؛

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه

ایران-انگلیس

۳۰ آبان

ساعت ۱۶:۳۰

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه با نام عربی (ملعب خلیفة الدولی) و نام انگلیسی (Khalifa International Stadium) میزبان اولین دیدار ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲، مقابل تیم ملی کشور انگلیس است. سوت شروع این بازی در ۳۰ آبان ماه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به صدا در خواهد آمد. ورزشگاه بین‌المللی خلیفه گنجایش ۴۵ هزار و۴۱۶ نفر را دارد و در ۱۳ کیلومتری در دوحه، پایتخت قطر، قرار دارد و تنها ورزشگاه از هشت استادیوم جام جهانی این کشور است که برای جام جهانی ۲۰۲۲ از پایه ساخته نشده است.

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

استادیوم خلیفه در سال ۱۹۷۶ میلادی در قطر افتتاح شده و در سال ۲۰۱۷ بازسازی شده است؛ همچنین نمادین‌ترین ورزشگاه در قطر به شمار می‌رود. استادیوم بین‌المللی خلیفه به‌عنوان استادیوم ملی نیز شناخته می‌شود که در مرکز منطقه اسپایر شهر دوحه قرار دارد. در آخرین بازسازی ورزشگاه خلیفه ،۱۲ هزار صندلی برای مسابقات جام جهانی به ظرفیت ورزشگاه اضافه شده است. استادیوم بین‌المللی خلیفه در سال ۲۰۱۹ میزبان مسابقات جهانی دو و میدانی و جام جهانی باشگاه‌ها بوده است. استادیوم بین‌المللی خلیفه، در کنار میزبانی بازی ایران- انگلیس میزبان ۴ بازی دیگر از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم و بازی رده‌بندی جام جهانی است.

ورزشگاه احمد بن علی الریان

ایران -ولز

۴ آذر

ساعت ۱۳:۳۰

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: رامبول

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

ورزشگاه الریان با نام عربی (ملعب أحمد بن علی) و نام انگلیسی ( Al-Rayyan Stadium)میزبان دومین دیدار ایران در این رقابت‌ها مقابل ولز-اسکاتلند است. سوت این دیدار چهارم آذرماه، ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه در ورزشگاه احمد بن علی الریان به صدا در خواهد آمد. ورزشگاه احمدبن‌علی در محل یک ورزشگاه قدیمی به همین نام در شهر الریان ساخته شده و ۸۰ درصد مصالح آن از بازیافت ورزشگاه قبلی تأمین شده است.

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

این ورزشگاه در الریان قطر قرار دارد و فاصله آن از مرکز شهر دوحه ۲۲ کیلومتر است. این ورزشگاه ۴۰ هزار تماشاگر را در خود جای می‌دهد و با ۲۰ هزار صندلی پس از جام جهانی میزبان مسابقات باشگاه الریان خواهد بود. استادیوم الریان در کنار بازی ایران و ولز-اسکاتلند، چهار بازی از بازی‌های مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را میزبانی می‌کند. علاوه بر این پنج بازی، این ورزشگاه میزبان یکی از بازی‌های مرحله یک‌شانزدهم خواهد بود.

ورزشگاه الثمامه

ایران-آمریکا

۸ آذر

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: دفتر مهندسی عرب

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

ورزشگاه الثمامه میزبان آخرین بازی ایران در مرحله مقدماتی با آمریکا در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه است. ورزشگاه الثمامه با نام عربی (ملعب الثمامة) و نام انگلیسی ( Al-Thumama Stadium) دارای ظرفیت ۴۰ هزار نفری است و در ۱۳ کیلومتر جنوب شهر دوحه قرار دارد. استادیوم ثمامه با الهام از کلاه‌های سنتی عربی، عرقچین که توسط مردان عرب استفاده می‌شود، طراحی شده است، طراحی این استادیوم، یک طراحی برجسته و نمادین به شمار می‌رود و نمایانگر میراث فرهنگی و تاریخی کشورهای عربی است.

این ورزشگاه‌ها را برای ما خاطره ساز کن!

ظرفیت ورزشگاه ثمامه پس از پایان جام جهانی به ۲۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و یک هتل و یک مسجد در آن باز خواهد شد و بخش بالایی ورزشگاه پس از جام جهانی به هتل تبدیل می‌شود.استادیوم ثمامه میزبان پنج بازی از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود. یک بازی از مرحله یک‌شانزدهم و یک بازی از مرحله یک‌چهارم نهایی نیز از دیگر بازی‌هایی هستند که در این استادیوم برگزار می‌شوند.

بیشتری بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =