پاگشای ماهی ایرانی به سفره چینی‌ها / میگو، صدرنشین آبزیان صادراتی به سرزمین اژدها

اقتصاد ۱۰۰ نوشت: آبزیان ایران برای اولین بار به سفره چینی ها رسید. پایان تابستان سال جاری، ایران توانست مجوزهای لازم برای صادرات آبزیان به چین را دریافت کند تا به این طریق زمینه صادرات مستقیم آبزیان ایرانی به چین فراهم شود.

چین یکی از کشورهای بزرگ مصرف کننده آبزیان در دنیا محسوب می شوند و با وجود تولید انواع آبزیان در چین، این کشور سالانه نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار محصولات شیلاتی را وارد می کند با این شرایط ایران می تواند به سهم قابل توجهی از بازار آبزیان این کشور دست پیدا کند؛‌ با این شرایط پس از رایزنی‌ها ایران توانست مجوزهای لازم برای صادرات به این کشور دریافت کند.

براساس آمار اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، در سال ۱۴۰۰ ایران بیش از ۱۵۱ هزارتن انواع آبزیان را به کشورهای هدف صادر کرده است. این رقم نسبت به عملکرد صادرکنندگان این محصول در سال ۱۳۹۹ رشدی ۲۳ درصدی داشته است. به گفته مسئولان در اتحادیه تولید و صادرات آبزیان ایران، ارزش کل صادرات آبزیان کشور در سال گذشته از ۴۷۰ میلیون دلار در سال ۹۹، به ۵۳۵ میلیون دلار رسیده است. این ارقام درحالی گزارش شده که براساس برنامه ششم توسعه، صادرات سالانه آبزیان ایران باید از ۶۰۰ میلیون دلار تا سال ۱۴۰۴ عبور کند.

صادرات آبزیان ایران به ۲۱ کشور

آبزیان ایران به ۲۱ کشور جهان صادر می شود که کشورهای جنوب شرق آسیا، کشورهای عربی و اروپایی را در بر می گیرد. چین، نخستین مقصد آبزیان ایران است. به گفته رییس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، در سال ۱۴۰۰، ۱۴ هزار تن آبزی به طور مستقیم به چین صادر شده است. هم چنین در سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن آبزی به امارات و ۴ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول به روسیه صادر شده است.

در بین انواع آبزیان صادراتی، سهم میگو به ۵ هزار و ۳۰۰ تن می رسد. به گفته مسئولان ۳۰ درصد از میگوی تولید شده در ایران به دیگر کشورها صادر می شود. ایران در سال گذشته ۵۸ هزارتن میگو تولید کرده است. مهدی صفری، معاون وزیر امورخارجه می گوید تقاضای میگوی چین از ایران، در سال به یک میلیون تن می رسد، درحالیکه صادرکنندگان ایرانی ۳۲ هزارتن میگو به این کشور صادر کرده اند.

بیش از ۸۰ درصد از آبزیان ایران در سال های گذشته از بندر هایفونگ در کشور ویتنام به چین صادر شده است. در شهریورماه سال جاری، با امضای توافق صادرات آبزیان به چین توسط وزیر جهاد کشاورزی، موانع صادرات مستقیم این محصول به چین برداشته شده است. در این شرایط، شناخت بازار، یافتن راه حل های مناسب برای انتقال پول با وجود تحریم های مالی ایران، برندسازی و عرضه کالای یکنواخت با کیفیت و استانداردهای لازم از الزامات رساندن آبزیان ایران به سفره چینی هاست.

بیشتر بخوانید :

۲۲۰ ۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1692443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =