۱ نفر
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
هند و روسیه به دنبال تولید سلاح مشترک

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، در جریان دیدار با همتای هندی‌اش در مسکو درباره تولید مشترک تسلیحات مدرن صحبت کردند.

به گزارش وب‌سایت دویچه‌وله، این پنجمین نشست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با سوبراهمانیام جایشانکار، همتای هندی‌اش در سال جاری میلادی است.

لاوروف بدون پرداختن به جزئیات گفت: ما به طور مفصل درباره وضعیت و چشم‌انداز همکاری نظامی-فنی از جمله تولید مشترک تسلیحات مدرن رایزنی کردیم.

وی افزود: روسیه و هند به دنبال توسعه روابط تجاری و همکاری‌های نزدیک‌تر در حوزه‌های انرژی هسته‌ای و سفر فضایی هستند.

هند دهه‌ها به روسیه برای تامین تجهیزات نظامی‌اش تکیه کرده است. روسیه همچنین چهارمین بازار بزرگ محصولات دارویی هندی است.

این نخستین سفر جایشانکار به مسکو از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه بود. در این سفر مقامات ارشد از بخش‌های کشاورزی، نفت و گاز طبیعی، بنادر و کشتیرانی، سرمایه‌گذاری، مواد شیمیایی و کود و تجارت، جایشانکار را همراهی کردند.

وزیر امور خارجه هند گفت: روسیه یک شریک ثابت و محک‌خورده در طول زمان است. هرگونه ارزیابی واقع‌گرایانه از روابط ما در دهه‌های گذشته تایید خواهد کرد که این روابط به نفع هر دو کشور بوده است.

هند روابط نزدیکی با مسکو و غرب دارد و یکی از چند کشوری است که حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است. دهلی‌نو همچنین از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کند و در عوض موافق گفت‌وگو به عنوان راهی برای حل درگیری‌ها و اختلافات است.

جایشانکار همچنین تاکید کرد که هند به خرید نفت از روسیه ادامه خواهد داد.

هند بزرگ‌ترین مشتری نفتی روسیه پس از چین است و این در حالی است که خریداران غربی در تلاشند تا از خرید سوخت از مسکو خودداری کنند.

جایشانکار گفت:‌ ما به عنوان سومین مشتری بزرگ نفت و گاز و کشوری که درآمدهای بالایی ندارد باید به دنبال منابع مقرون به صرفه باشیم. به همین خاطر روابط هند-روسیه به نفع ماست.

سهم روسیه از واردات نفتی به دست هند از حدود دو درصد در قبل از حمله به اوکراین به ۲۳ درصد در سپتامبر افزایش یافته است که بالاترین درصد تاکنون محسوب می‌شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1693009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =