حضور کمرنگ دبیر شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات هسته ای، شایعه کناررفتن او از روند تصمیمات در این زمینه را قوت بخشیده است.

برخی منابع خبری نوشته اند در حالی که غرب مدتی است گفت و گو ها را با تهران متوقف کرده است اما عملا این روزها شاهد تلاش های گسترده علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه برای مذاکرات هسته ای و به خصوص پیگیری طرح گام به گام هستیم . علی رغم دیدار نیکلا پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه در هفته گذشته با سعید جلیلی که همه انتظار به میان آمدن و مذاکره بر روی موضوع طرح «گام به گام» روسیه را داشتند این طرح نه در تهران بلکه قرار است در روسیه و توسط صالحی بررسی شود. لاوروف در جدیدترین اظهار نظر خود اعلام کرده که امیدوار است مذاکرات تهران با گروه 1+5 بر اساس طرح گام به گام روسیه بزودی سرآغاز گردد.

در همین حال علی اکبر صالحی هم که به مسکو سفر کرد نیز از طرح مسکو به نیکی یاد کرده و گفت این راه حلی برای رفع اختلاف می تواند باشد. روسها که طرح گام به گام خود را به وزیر امور خارجه کشورمان ارائه داده اند درخواست دارند که این طرح از سوی ایران کاملاً به رسمیت شناخته شود و اکنون با پشتیبانی ایران از این طرح «گام به گام» روسی، آنها خود را برای آغاز مذاکرات با گروه 1+5 احتمالاً در یکی از شهر های روسیه آماده می کنند.

علی رغم آنکه گفته شد که جزئیات طرح روسیه در سند نیکلاس پاتروشف با جلیلی به بحث و مذاکره گذارده شود اما خبرهای رسیده حاکی از این است که در مذاکرات دو طرف در تهران بیشتر بر روی موضوع تحویل سیستم دفاع موشکی  s-300 که قدرت انهدام موشک‌های کروز و سرنگون کردن هواپیماها از فاصله 150 کیلومتری را دارد و روسیه در سال 2007 به ایران اعلام کرده که بدلیل موضوعات مربوط به تحریم ها نمی توانند این سیستم دفاعی را تحویل ایران دهد بوده است .

همچنین  صالحی بار دیگر با همتای روسی خود بر سر مسائل هسته ای و اعتماد سازی موضوعات بین المللی به صورت تلفنی گفت و گو کرده است که همین موضوع نشان دهنده حذف آرام و تدریجی سعید جلیلی از پرونده هسته ای ایران و سپردن سکان هدایت این پرونده به دست وزیر امور خارجه است .

29302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    آقای جلیلی انسان باشرفی است اما توان حفاطت از منافع ملت ایران را ندارد. در جامعه گرگها باید یک گرگ به به سیاست و حقوق بین الملل تسلط داشته باشد بفرستیم.
  • حسين IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    1 0
    در جواب دوست بدون ناممان اتفاقا آقاي جليلي توان حفاظت از منافع ملت را داشتهاند كه مسئله هستعاي رابه اينجا رسانده اند
  • abdolah GB ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 0
    هر کسی‌ پنج روز نوبت اوست . . .
  • abdolah GB ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    0 1
    یعنی‌ بناست تو انتخابات بعدی رئیس مجلس بشن؟