آینده نوشت:

گزارش ها حاکی است تیمی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، هفته گذشته اجازه یافتند به مدت پنج روز از تاسیسات اتمی ایران بازدید کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تیم بازرسان آژانس از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو، تاسیسات هسته‌ای در اصفهان شامل کارخانه تولید میله‌های سوخت هسته‌ای و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کرده اند.

خبرگزاری فارس هم به نقل از علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس این خبر را تایید کرده و نوشت: «به دعوت ایران «هرمن ناکارتس» معاون پادمان آژانس به همراه معاونان خود  به مدت پنج روز از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و در پایان هم با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ملاقات کرده و پیرامون گسرتش همکاری ها با آژانس و نحوه پرداختن به برخی از سؤالات آژانس گفت‌وگوهایی انجام شد.»

یک دیپلمات غربی آگاه از این سفر هم به آسوشیتدپرس گفت: «این گام از سوی ایران، حرکت موثری بود چرا که تهران در سال های اخیر فعالیت محدودی با آژانس داشته و هنوز پرسش های زیادی را بدون پاسخ گذاشته است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس تا پیش از این سفر پنج روزه که شنبه گذشته به پایان رسیده، محدود به تصاویر ماهواره ای از دوربین های مستقر در تاسیسات اتمی ایران بود. این گزارش حاکی است آقای ناکارتس توانسته از نزدیک فعالیت های آب سنگین در اراک را مشاهده کند. چیزی که در تصاویر ماهواره ای به طور مشخص دیده نمی شود. علی اکبر سلطانیه همچنین گفته است که «اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته هم به هیات اعزامی آژانس داده شده است.»

رییس سازمان انرژی اتمی ایران چند روز پیش از انتقال تعداد نامشخصی سانتریفوژ از تأسیسات غنی‌سازی نظنز به تأسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم ایران واقع در فردو در نزدیکی قم خبر داده و از انتقال این دستگاه‌ها به عنوان بخشی از روند آماده‌سازی تأسیسات غنی‌سازی فردو یاد کرده بود. سایت جدید غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم قرار دارد و افشای ساخت آن در اواخر تابستان ۸۸، وقفه تازه‌ای را در مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در پی داشت، چرا که ادعای غرب این بود که ایران با پنهان‌کاری در ساخت این تأسیسات جدید غنی‌سازی، تعهدات خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض کرده است. مقامات ایرانی اما گفتند که ایران بر اساس بخشی از تعهدات بین‌المللی‌اش، تنها شش ماه پیش از راه‌اندازی تأسیسات هسته‌ای جدید، ملزم به افشای آن برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

عباسی همچنین در مورد روند تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، گفته بود که «سوخت راکتور تهران در حال تهیه شدن است و نمونه‌های اولیه سوخت و بحث‌های مکانیکی تمام شده و در حال نهایی کردن طراحی‌هامان هستیم.» وی اضافه کرده است که «ما تلاش خودمان را در تأمین رادیودارو برای بیماران صعب‌العلاج خواهیم کرد و در تأمین اینگونه داروها نباید وابسته به خارج باشیم.» به گفته عباسی، رأکتور تهران در حال حاضر مشغول به کار است و در آن رادیودارو تهیه می‌شود و علاوه بر آن شتاب‌دهنده سیکلوترون کرج هم در حال تولید رادیوداروی جایگزین است.

/2929   

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =