اختلاف نرخ دلار صرافی و بازار آزاد / چرا معامله گران بزرگ خریدار نیستند!

اقتصادنیوز نوشت:در بازار توافقی، فروش دلار در روز سه‌شنبه در کانال ۳۴ هزار تومان استارت خورد، در حالیکه نرخ خرید ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. اختلاف ۱۱۰۰ تومانی باعث شده بود تا خیلی‌ها به این نتیجه برسند که معامله‌گران بزرگتر فعلا خریدار بازار نیستند.

یک اتفاق بارز در بازار ارزر سه‌شنبه رخ داد؛ نرخ سایت‌ها و کانال‌ها جلوتر از نرخ بازار فیزیکی حرکت می‌کرد. از آن‌طرف فاصله نرخ خرید و فروش دلار توافقی به سطح معناداری رسیده بود. بعضا می‌گویند بازار در لاک دفاعی فرو رفته است.

نوسان زیاد نرخ دلار در کانال ها و سایت ها

در روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ نوسان نرخ‌ها در کانال‌ها و سایت‌ها زیاد بود. نرخ هرات در ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان استارت زد و تا ظهر سه‌شنبه به سمت حمایت پایین رفت، اما از آن‌جا تا ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان به بالا برگشت. با اینحال در معاملات بعد از ظهر تا زیر ۳۵ هزار تومان هم بار دیگر پایین آمد.

دلار سلیمانیه هم به کمتر از ۳۵ هزار تومان رسید. دلار تهران در کانال‌ها روند پرنوسانی داشت اما نرخ نقدی اصلا در کانال ۳۶ نرفت.

بعضی‌ها می‌گفتند که ربات بازارساز دارد نرخ را در کانال بالا می‌برد تا بتواند خودش از بالا بفروشد و اصلاح نرخ را با گرفتن سود خودش رقم بزند.

تلاش بازارساز برای کاهش قیمت دلار

اما از آن طرف یکسری از معامله‌گران می‌گفتند که بازارساز در شرایط فعلی، حاضر است هر کاری بکند تا بازار ارز را به سمت کاهش سوق دهد و بعید است بازارساز خودش، دامی برای افزایش قیمت پهن کند.

طرف دیگر هم بعضی‌ها عقیده داشتند که بازار فیزیکی گنجایش بیشتری فعلا ندارد، چرا که محدودیت‌های ایجاد شده عمق بازار را کاهش داده است.

همچنین نرخی که در کانال‌ها به آن اشاره شده، نه تنها در بازار فیزیکی دیده نشده است، بلکه با نرخ درهم هم نمی‌تواند ساپورت شود. در بازار ارز سه‌شنبه به یک نکته دیگر هم توجه می‌کردند و آن اینکه فاصله زمانی سقف‌های قیمت دارد به هم نزدیکتر می‌شود.

معامله گران بزرگ فعلا خریدار نیستند

در بازار توافقی، فروش دلار در روز سه‌شنبه در کانال ۳۴ هزار تومان استارت خورد، در حالیکه نرخ خرید ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. اختلاف ۱۱۰۰ تومانی باعث شده بود تا خیلی‌ها به این نتیجه برسند که معامله‌گران بزرگتر فعلا خریدار بازار نیستند.

اختلاف نرخ دلار صرافی و بازار آزاد / چرا معامله گران بزرگ خریدار نیستند!

از طرفی هم این شکاف ریسک بالای معامله در وضعیت فعلی بازار را منعکس می‌کند. هر چند نرخ خرید و فروش تا بعد از ظهر در کانال ۳۳ به توافق رسیده بودند، اما در نهایت نرخ توافقی روی مرز ۳۴ هزار تومان بسته شد.

اتفاق عجیبی که در روزهای اخیر هم تکرار شده بود؛ یعنی نرخ تا ساعت ۳:۳۰ روی کانال ۳۳ قرار دارد و به یکباره به مرز ۳۴ می‌رسد.

اختلاف نرخ دلار صرافی و بازار آزاد

نرخ تابلوهای صرافی در روز سه‌شنبه حول و حوش ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اختلافش نسبت به روزهای قبل، با بازار آزاد زیاد شده است. البته عمق بازار صرافی‌ها هم در روز سه‌شنبه زیاد نبود چون تعدادی از آن‌ها بسته بودند. دلار متشکل هم که در روز دوشنبه به کانال ۳۱ رفته بود، در روز سه‌شنبه به کانال ۳۰ برگشت.

نرخ انتهایی در سایت بازار متشکل ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است. نکته عجیب این بود که با وجود کاهش ۱۱۰۰ تومانی، داخل سایت درصد رشد نسبت به اخرین نرخ دوشنبه مثبت گزارش شده است.

بیشتر بخوانید :

۲۲۰ ۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1695614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =