عکس | جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده

گجت‌نیوز نوشت: ظاهرا خلبانان اوکراینی آموزش‌های ویژه‌ای را طی کرده‌اند و حالا در جدیدترین ویدیوهای منتشر شده از جنگ روسیه و اوکراین شاهد شکار شدن موشک کروز روسی توسط میگ ۲۹ اوکراینی هستیم.

نیروهای مسلح اوکراین معمولا از سیستم‌های موشکی دفاع هوایی خود برای منهدم کردن موشک ها و پهپادهای ارتش روسیه بهره می‌بردند و جنگنده‌های این کشور نیز صرفا وظیفه مقابله با جنگنده‌های دشمن را بر عهده داشتند. هرچند ظاهرا ذخایر موشک‌های سام (زمین به هوا) اوکراین برای سامانه‌های پدافندی قدیمی خود مثل اس ۳۰۰ رو به پایان است و به همین خاطر سوخو ۲۷ و میگ ۲۹ های اوکراینی تا حد زیادی وظیفه مقابله با موشک های کروز روسی را بر عهده دارند.

در واقع این هواپیماها به گشت‌زنی در آسمان ادامه می‌دهند تا هرگونه تهدیدی را فورا خنثی کنند. البته شکار موشک کروز توسط جنگنده اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها است که در کشورهای مختلف انجام می‌شود، اما به ندرت پیش آمده که فیلم چنین لحظه منحصر به فردی منتشر شود.

یکی از حساب‌های کاربری توییتر ویدیویی را منتشر کرده است که در آن یک جنگنده اوکراینی موشکی را شلیک می‌کند. موشک به سمت چپ می‌رود و سپس منفجر می‌شود.

البته ویدیو دیگری نیز در این رابطه منتشر شده است که در آن موشک شلیک شده توسط جنگده اوکراینی پس از مانورهای تند به هدف خود اصابت می‌کند.

میگ‌ ۲۹ جنگنده نسل چهارم شوروی

میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر است، این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر از جمله اواکراین استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دو سکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن ساخته شدند.

عکس | جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده!

وزن خالی این جنگنده ۱۱ تن است که در هنگام برخاست می‌تواند تا ۲۱ تن افزایش پیدا کند. میگ ۲۹ با بیشینه سرعت ۲.۲۵ ماخ می‌تواند تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مهمات شامل موشک‌های هوا به هوای هدایت راداری را با خود حمل کند. احتمالا همین موشک‌ها برای هدف قرار دادن موشک‌های کروز روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چرا موشک‌ها هدف قرار می‌گیرند

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که در همان روزهای ابتدایی نبرد این کشور با روسیه، کلیه خلبانان جنگنده‌های این کشور تحت آموزش‌های خاصی قرار گرفته‌اند تا بتوانند موشک‌های کروز را سرنگون کنند. البته موشک‌های کروز سطح بازتاب کمی دارند و همچنین در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند. همین نیز باعث می‌شود که شناسایی آنها با رادار هواپیما سخت باشد.

هرچند که تنها چند روز پس از آغاز آموزش‌ها، خلبانان اوکراینی توانستند با موفقیت از پس این کار برآیند. البته ناگفته نماند که برخی از موشک‌های روسی همچون Kalibar، Kh-101، Kh-59 و Kh-555 از موتور جت استفاده کرده و از خود اثر حرارتی بر جای می‌گذارند. به همین خاطر خلبانان اوکراینی می‌توانند با استفاده از سیستم هدف‌یابی الکترو-اپتیکال فروسرخ خود آنها را ردیابی کنند.

عکس | جنگنده اوکراینی که قاتل موشک‌های روسی شده!

ظاهرا نیروی هوایی اوکراین از این روش برای منهدم کردن پهپادها نیز استفاده می‌کند. هرچند که کارشناسان نظامی استفاده از هواپیمای جنگی برای شکار پهپاد را پر هزینه و خطرناک قلمداد می‌کنند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1698450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    35 95
    به خرج مالیات دهنده گان غربی می توان این کارو کرد.
    • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      24 50
      جنگده اوکراین یا ناتو بد بخت دلقک بجای اینکه طرف هم کیشت رو بگیری خودزنی میکنی
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      49 7
      اصلا حرفت درست به خرج مالیات دهندگان غربی و مهارت و شجاعت خلبانان اوکراینی پولش و که مالیات دهندگانغربی میدن تو که نمیدی پس تو چرا دل درد گرفتی
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      6 6
      تو چرا خوشت اومده؟
  • شاکی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    زنده باد اوکراین ....
  • سید قدیر غنی زاده زاویه IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    20 51
    بهتر بود در درج این گزارش از یک متخصص نظامی استفاده شود مثلا نوشته کشف کروز توسط جنگنده سخت است در حالی که کشف کروز برای رادار زمینی سخت است جنگنده در آسمان است و تمام زمین را پایش می کند حتی گلوله های کلاش را نیز در رادار می بیند نویسنده برای توصیف اوکراین بیش از حد هیجان زده شده
  • سید قدیر غنی زاده زاویه IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    11 30
    بهتر بود در درج این گزارش از یک متخصص نظامی استفاده شود مثلا نوشته کشف کروز توسط جنگنده سخت است در حالی که کشف کروز برای رادار زمینی سخت است جنگنده در آسمان است و تمام زمین را پایش می کند حتی گلوله های کلاش را نیز در رادار می بیند نویسنده برای توصیف اوکراین بیش از حد هیجان زده شده
  • ناشناس IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    تنها یک راه برای نابودکردن اینوع جنگندها هست موشک رادارگریز و باهوش مصنوعی. که انهم بدست توانمندان سپاه ایران ساخته میشود.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      73 9
      برو بابا دلت خوشه....
  • طاها IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    17 55
    چه ذوقی می کنید برا ..... اوکراینی ها و کلا جبهه غرب
  • قدرت طهماسبی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    13 33
    ایران به جنگنده ،بالگرد و زره پوش های جدید نیازمند است و اند هواپیمابر را نیز باید بسازد تا عامل بازدارنده در مقابل دشمنان همیشگی ایران عزیز باشند و پشتوانه ی امنیت ملت ایران باشند .یا علی مدد
  • سعید IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    29 5
    موشک های کروز معمولاً بین 700 تا 1000 کیلومتر در ساعت سرعت دارند،در حالی که یک جنگنده حدود دو برابر یک موشک کروز سرعت داره،پس عملا امکان دفاع در برابر یک موشک کروز رو داره ،ولی مشکل ارتفاع پایین پرواز موشک کروز هست ،این سبک دفاع هوایی بیشتر توسط امریکا انجام میشه،ولی باید تعداد زیادی هواپیما داشته باشید
  • هفت۱۷ IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    11 39
    دروغ‌میگن‌اگرتوانایی‌مقابله باسوپرسونیکهاراداشت‌کک‌به‌شلوارشون‌نمیافتاد
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    45 5
    دارن با تمام توان دفاع میکنن درست مثل همون کاری که ما تو جنگ با عراق کردیم
  • رضا IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    15 51
    نابود شود آمریکا و اروپا و غرب پرست ها.