نفوذ گسترده عراق در بازارهای مشتریان نفتی ایران + نمودار

اقتصاد نیوز نوشت:در هفت ماه منتهی به آبان سال جاری کدام کشورها بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران داشته اند و کدام کشورها بیشترین مشارکت مثبت در افزایش صادرات داشته اند؟

ارزیابی‌های صورت گرفته از وضعیت صادرات ایران در ۷ ماه سال جاری نشان دهنده آن است که «عراق» بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران از میان ۲۰ مقصد صادراتی را داشته است. براساس آمار گمرک در میان ۲۰ کشور با مشارکت منفی در ارزش صادرات عراق بیشترین سهم را داشته است. براساس داده های اعلام شده سهم عراق در ارزش صادرات در مدت زمان مورد بررسی ۵.۴ درصد بوده است. با توجه به این آمار می توان گفت ارزش صادرات به این کشورها ۹.۷ میلیارد دلار بوده که مشارکت منفی ۱۰.۲ واحد درصدی در رشد صادرات داشته اند. قرار گرفتن عراق در میان ۲۰ مقصد صادراتی با مشارکت منفی در حالی ثبت شده که عراق یکی از شرکای استراتژیک ایران محسوب می شود و منفی شدن روند صادرات با این کشور قابل توجه است. طی ماه‌های اخیر روند مبادلات تجاری میان ایران و عراق کاهشی بوده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران در مدت زمان مورد بررسی «امارات»، «ترکیه» و «چین» بزرگترین شرکای تجاری در حوزه واردات به عراق اعلام شدند و ایران در میان شرکای تجاری به عراق در جایگاه چهارم قرار گرفت. به گفته فعالان اقتصادی نبود ثبات قوانین یکی از عمده دلایل افت صادرات به عراق محسوب می شود. یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات که فعالان این بازار به آن اشاره می کنند به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود، براساس آمار صادرات گاز به عراق ۶۰ درصد و در صادرات بنزین به این کشور ۸۰ درصد کاهش داشته و با این شرایط در صورتی که صادرات گاز مجدد به عراق از سرگرفته شود صادرات ایران و عراق به شکل عادی در خواهد آمد.

«ترکیه» دومین کشوری است که با مشارکت منفی ۱.۲ درصد بیشترین سهم در کاهشی شدن صادرات با ایران را داشته است. اما در جایگاه بعدی کشورهای «افغانستان»، «غنا» و «تایلند» قرار دارند که کمترین سهم در مشارکت منفی صادراتی با ایران داشته اند.

111

کشورهای با مشارکت مثبت

اما در میان ۲۰ مقصد صادراتی با بیشترین مشارکت مثبت کدام کشور در جایگاه اول قرار داشته است؟ براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک «چین» در جایگاه اول قرار دارد، داده ها حکایت از آن دارد که چین سهمی ۵.۵ درصدی در مشارکت مثبت صادراتی در مدت زمان مورد بررسی با ایران داشته است.

براساس داده های اعلام شده مجموع صادرات ایران به کشورهای با مشارکت مثبت ۱۷.۷ میلیارد دلار بوده و با این رقم مشارکتی ۱۴.۷ واحد درصدی در رشد صادرات این کشورها با ایران صورت گرفته است.

در جایگاه دوم «امارات متحده عربی» با مشارکت ۳.۳ درصدی و عمان با مشارکت ۱.۲ درصدی قرار دارند.

2222

بیشتر بخوانید:

217 35

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1698469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =