۲۲ نفر
۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
رنگ بشقاب چه تأثیری در طعم غذا دارد؟

بهداشت‌نیوز نوشت: خوردن غذا در بشقاب‌های رنگی و هندسی طعم غذا را تغییر می‌دهد.

محققان دانشگاه پورتسموث دریافتند افرادی که از ظروف قرمز رنگ استفاده می‌کنند، در حین غذا از نمک کمتری استفاده می‌کنند و به نوعی حس چشاییشان قوی‌تر عمل می‌کند.

لورنزو استافورد یکی از نویسندگان جدیدترین مطالعه در زمینه تأثیر رنگ و شکل هندسی ظرف غذا بر طعم آن، توضیح داد: رژیم‌های غذایی محدود می‌تواند منجر به کمبودهای تغذیه‌ای و همچنین مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، تضعیف سلامت استخوان و مشکلات دندانی شود.

به گفته استافورد، یافته‌های این مطالعه اخیر می‌تواند در کمک به افراد حساس در پذیرش طیف وسیع‌تری از غذاها مفید باشد.این دانش می‌تواند برای کسانی که سعی در گسترش فهرست غذاها دارند کاربرد داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید فردی را تشویق کنید تا سبزیجات بیشتری را امتحان کند که طعمشان کمی تلخ است، می‌توانید سبزیجات را در بشقاب یا ظرفی سرو کنید که شیرینی آن را افزایش می‌دهد.

همان طور که می‌دانید اعضای خانواده به راحتی می‌توانند باعث ایجاد موقعیت‌های استرس‌زا، مضطرب گونه شوند. در این صورت افرادی که در غذا خوردن حساسند، هنگام غذا خوردن، احساس شرم یا فشار عصبی می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ تخمین زد که تقریباً از هر پنج بزرگسال آمریکایی، یک نفر را می‌توان از نظر بالینی در زمره افراد حساس طبقه‌بندی کرد؛ بنابراین بررسی راه‌هایی برای کمک به این افراد در تعامل بهتر با انواع غذاها می‌تواند نتایج ارزشمندی برای سلامتی داشته باشد.

تحقیقات جدید بر اساس یک مطالعه بنیادی از سال ۲۰۱۱ انجام شد که به نحوه تأثیر ظروف غذا با رنگ‌های مختلف بر درک طعم و مزه افراد پرداخته است.

دانشمندان در آزمایش‌های جدید با استفاده از طرحی شبیه به تحقیقات سال ۲۰۱۱، شرکت‌کنندگان را بر اساس شیرینی، شوری و مطلوبیت کلی میان‌وعده‌ای که از ظرف‌های رنگ‌های مختلف خورده می‌شود، ارزیابی کردند..

در این مثال میان وعده، نمک و سرکه چیپس سیب زمینی بود که از یک ظرف قرمز، آبی یا سفید مصرف می‌شد.حدود ۵۰ شرکت‌کننده انتخاب شدند، که بر اساس یک پرسشنامه استاندارد به‌عنوان غذاخورهای حساس یا ناگزیر طبقه‌بندی شدند.

نتایج نشان داد افرادی که از کاسه‌های قرمز یا آبی استفاده می‌کنند، این میان‌وعده را در مقایسه با کاسه‌ی سفید شورتر می‌دانند.در مجموع، افرادی که تند غذا می‌خورند، این میان‌وعده را زمانی که از کاسه قرمز می‌خورند، کمتر مطلوب می‌دانند.

جالب توجه این که رنگ ظرف بر غذاخورهایی که تند و بی توجه غذا می‌خورند، نسبتاً بی تأثیر بود.سایر مطالعات نشان می‌دهد که تأثیر شکل و رنگ بشقاب بر روی غذا، تأثیرگذار است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ که به بررسی ظروف سیاه یا سفید و مربع یا گرد پرداخت، نشان داد که بشقاب‌های گرد و سفید تمایل به تقویت «قضاوت‌های اساسی» در مورد غذا، مانند شیرینی یا شدت طعم دارند.قضاوت‌های پیچیده تر، مانند درک کیفیت یا علاقه، می‌توانند با ظروف مربع سیاه تقویت شوند.

بیشتر بخوانید:

۲۷۱ ۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1701345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =