پیام جدید رییس‌کل بانک مرکزی برای بازار ارز/ خرید و فروش ارز متوقف شد

قیمت دلار دیروز در بازار ارز درجا زد و تقریبا در یک نقطه متوقف ماند.

مریم فکری: قیمت دلار دیروز در بازار ارز با افزایش ۵۰ تومانی، روی رقم ۳۵ هزار و ۴۵۰ تومان ایستاد.

افزایش ۵۰ تومانی قیمت دلار در حالی رقم خورد که البته بازار در بازه‌ای از ساعات روز چهارشنبه، ریزشی بود، به‌طوری که دلار تا ۳۵ هزار و ۲۶۰ تومان هم کاهش یافت، اما در نهایت بازار ترجیح داد به حرکت آهسته خود در مسیر صعودی ادامه دهد.

گرانی ۲۵۰ تومانی قیمت دلار از ابتدای پاییز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار از ابتدای آذرماه تاکنون ۲۵۰ تومان گران شده است و در این مدت، نوسان محدودی را در بازار شاهد بودیم.

اگرچه افزایش قیمت دلار به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان در روز سه‌شنبه هفته جاری این نگرانی را ایجاد کرد که دلار احتمالا برای قیمت ۳۶ هزار تومان خیز برداشته و در این مسیر در حال حرکت است.

پیام جدید رییس‌کل بانک مرکزی برای بازار ارز/ خرید و فروش ارز متوقف شد

ردپای بانک مرکزی در بازار ارز

اما با این حال، برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که تصمیمات اخیر بانک مرکزی در راستای تسهیل خرید و فروش ارز باعث احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز شده است. بر همین اساس، معامله‌گران ترجیح داده‌اند که فعلا از خرید و فروش دست نگه دارند.

رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرده وضعیت ارزی کشور رو به بهبود است. علی صالح‌آبادی دیروز در حاشیه نشست هیات دولت عنوان کرد: فروش‌های نفتی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه رشد بسیار قابل توجهی داشته و نیز حجم ارزها در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است.

او همچنین پیش‌بینی کرد: در تامین منابع ارزی وضعیت مطلوبی داشته باشیم.

در این میان، روز سه‌شنبه هفته جاری بانک مرکزی از تصمیم جدید در جهت کنترل بیشتر نوسان نرخ دلار پرده‌برداری کرد. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در این خصوص در حساب توئیتری خود نوشت: با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید

در همین حال، در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که سقف فروش ارز به صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافت.

گرانی دلار برای چه؟

بنا به این گزارش، بانک مرکزی از نیمه دوم امسال تاکنون برای مهار قیمت ارز و کنترل بازار، اقدام‌هایی چون راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی برای دریافت ارز، فروش اوراق ارزی و… را اجرایی کرده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند که باید شرایط به گونه‌ای پیش رود که نرخ تورم کاهش یابد تا بازار ارز نیز تغییر رفتار دهد.

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند که ریسک‌های بازار موجب شده که مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به سمت خرید سکه و ارز بروند و به همین دلیل، این دو کالا در بازار در مسیر جهشی قرار گیرند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1701582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • NL ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    54 0
    گرانی دلار برای چه ندارد ،بی ارزش شدن پول ایران ، و غارت درامد طبقات کم درامد ، گرانی
  • سید.هادی IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    21 10
    سلام.خدا‌.قوت. اشتباه‌ما‌ایرانیها‌همین‌جای‌کار‌است. به‌جای.اینکه.ارزش‌پول‌ملی‌را‌بالا‌ببریم. ارزش‌دلار‌را‌بالا‌میبرید. خدا‌به‌شما‌عقل‌عطا‌فرماید.
  • سروش سرهنگ بازنشسته IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    37 0
    پول ملی نابود کردن دلار هر روز گران میشه قیمت اجناس به فلک میرسه واقعا لیاقت مردم ما اینه ؟؟
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    21 0
    حرفهای این را باور نمی کنم
  • سام IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    40 0
    بانک مرکزی قربون دستات خرید و فروش ماشین و خونه و ماست و شیر و گوشت و باقالی و ...رو هم متوقف کن شاید فرجی شد و ارزون شد
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    12 0
    بیخیال