هواپیمای مرموزی که می‌گویند اولین بمب‌افکن نسل ششم جهان است / عکس

بمب‌افکن نورتروپ گرومن بی‌ ۲۱ ریدر همزمان توانایی پایش، جمع‌آوری اطلاعات و حمله به اهداف نظامی را در یک پلتفرم گرد آورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تازه‌ترین بمب‌افکن استراتژیک جهان دیروز رونمایی شد و اطلاعاتی هر چند اندک از این هواپیمای مرموز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

بی ۲۱ ریدر با صرف حدود ۲۵ میلیارد دلار هزینه به این مرحله رسیده است و در آینده قرار است جای بمب‌افکن‌های مشهوری چون بی‌ ۲ اسپریت، بی ۱ لنسر و بی ۵۲ را بگیرد.

از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان چه می‌دانیم؟ / چینی‌ها توان سرنگون کردن بمب‌افکن جدید آمریکا را دارند؟/ عکس

نسل آینده بمب‌افکن‌های استراتژیک

در معرفی بی ۲۱ از این پرنده مرموز به عنوان نسل آینده بمب‌افکن‌های استراتژیک یا نخستین هواگرد نظامی نسل ششم نام برده‌اند. این پرنده تقریبا سه دهه پس از معرفی بی‌ ۲ اسپریت به جهان معرفی شده است.

بی ۲ اسپریت اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی پا به عرصه گذاشت و در زمان خودش تبدیل به جهشی بزرگ در عرصه هوانوردی نظامی شد.

البته به نظر نمی‌رسد بی ۲۱ همانند اسپریت چنان جهشی در عرصه هوانوردی نظامی باشد چنانچه در طراحی بسیاری از ویژگی‌های اسپریت را به ارث برده است و البته طراحی آن به شکلی است که هزینه ساخت و نگهداری آن به شکل چشمگیری پایین‌تر است.

همین هزینه پایین سبب شده است که در مرحله اول برنامه‌ای برای به خدمت گرفتن حدود ۱۰۰ فروند از این بمب‌افکن در پیش باشد. آنچه درباره این پرنده با نسل‌های پیشین بمب‌افکن‌های استراتژیک تفاوت دارد، طراحی آن برای جنگ‌های آینده شبکه محور است.

حسگرهای پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات

این پرنده مجهز به حسگرهای پیشرفته‌ای است که می‌تواند از منطقه درگیری و تجیهزات دشمن اطلاعات جمع‌آوری کند و همزمان با حمله این اطلاعات را در اختیار دیگر تجهیزات حاضر در درگیری قرار دهد.

توانایی پرواز با و بدون خلبان از دیگر ویژگی‌های بمب‌افکن نورتروپ گرومن بی ۲۱ ریدر است. بی‌ ۲۱ در محفظه بزرگ داخلی خود می‌تواند حجم بزرگی از موشک‌های نسل جدید چون JAASM را در کنار سلاح‌های هسته‌ای حمل کند.

از نخستین هواپیمای نسل ششم جهان چه می‌دانیم؟ / چینی‌ها توان سرنگون کردن بمب‌افکن جدید آمریکا را دارند؟/ عکس

پنهان‌کاری مهم‌ترین ویژگی این پرنده است که آن را در کنار اسپریت تبدیل به تنها بمب‌افکن‌های پنهانکار جهان می‌کند. پنهان‌کاری به پرندگان بزرگی چون بمب‌افکن‌ها قابلیت‌های عملیاتی بالاتری نسبت به پرنده‌های قدیمی‌تر چون لنسر و بی‌ ۵۲ می‌دهد.

چالش پنهان‌کاری

در سال‌های اخیر رقبای آمریکا چون چین دنبال یافتن راه‌حلی برای مقابله با پرنده‌های پنهان‌کار رفته‌اند و با توسعه‌ رادارهای جدید دنبال به چالش‌ کشیدن فناوری‌های پنهان‌کاری هستند.

چین مدعی است که به فناوری ساخت رادارهای کوانتومی دست پیدا کرده است که می‌تواند پنهان‌کارترین پرنده‌ها را نیز شناسایی و رهگیری کند.

در صورت درست بودن چنین ادعایی مزیت اصلی پرنده‌هایی چون بی ۲۱ از آن‌ها گرفته می‌شود هر چند در این صورت نیز هنوز توانایی بالای رزمی و قابلیت‌های شناسایی آن‌ همچنان خطر بزرگی خواهد بود.

ناگفته نماند که چین در سال‌های اخیر با سرعت بسیار دنبال ساختن بمب‌افکن پنهان‌کار خود است که شباهت بسیاری به بی ۲ اسپریت دارد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 2
    بمب افکن نسل 6 نداریم عزیزم اون جنگنده ی نسل 6 هست که آمریکا دو سال قبل یک جنگنده ساخت و آزمایش کرد و البته فعلا رو نمایی هم نکرده و فرقش با نسل 5 در هوش مصنوعی و انجام مستقل عملیات و پنهان کاری بیشتر و برد بیشتر و سرعت بیشتر هست ولی چیزی تحت عنوان بمب افکن نسل 6 ما اصلا نداریم. بمب افکن ب 21 هم بزرگترین مزیتش در پنهان کاری بیشتر و هزینه ی پایین تر نسبت به ب52 و ب 1 لنسر بخصوص و ب2 اسپریت هست.
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    26 2
    ما هم زه دور بدنه پراید رو یه آبشن میدونیم
  • روباه..صحرا IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 7
    هر.انچه.داری.درتوان.هوایی.اینجا.اسمان.مانند.برلن.وتوکیو.در.اختیارت.نیست.امپریالیسم.به.روزگار.زلتی.خاهی.افتاد.
  • رضایی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    8 38
    بیشترشان تبلیغات است و بلوف
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    22 6
    اوج فناوری نظامی
    • ناشناس IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      6 6
      فقط مثل آرکیو ۱۷۰و گلوبال هاوک نباشه😂😂
  • مجید IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    4 8
    اطلاعات نویسنده صحیح نیست بی ۲ نخستین بار در سال ۱۹۹۷ پرواز کرد و اولین بار در جنگ کوزوو مورد استفاده قرار گرفت بی ۱ لنسر هم در سال ۱۹۸۹ اولین پرواز را انجام داد
  • حمیدپور IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    12 35
    هواپیما پیشرفته امروز پیروزی شکست مشخص نمی کند ؟ تنها چند شهر پایگاه نابود می‌کند؟ سوریه عراق لبنان یمن خوب نگاه کنید؟ ایران یکی از پنچ کشور قدرتمند جهان قدرت نظامی حقیقت امروز خود امریکا خوب می داند...
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    11 34
    اسرائیل هم خیلی از این بلوفها میزد که ما گنبد آهنین داریم،، ولی کجاست گنبدشون؟!!!!
  • مهدی م IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    1 3
    یه سیبل هوایی عالی