قرار است سازمان ملی مهارت و فناوری توسط پورعباس، رئیس سابق سازمان فنی و حرفه ای تشکیل شود. سازمانی که مجلس می گوید غیرقانونی است

امید سلیمی بنی: عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور، روز پنجشنبه گذشته از ساختمان این سوی خیابان آزادی تهران به ساختمان آن طرف رفت تا در وزارت کار، رفاه اجتماعی و تعاون مشغول به کار شود. در حکمی که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر جدید کار، رفاه و تعاون برای این مدیر پرسابقه نهادهای آموزشی صادر شده، به پورعباس ماموریت داده شده "جهت راه اندازی سازمان ملی مهارت و فناوری" اقدام کند.

اکنون مسئولان سازمان فنی و حرفه ای به خبرآنلاین می گویند به جای پورعباس، دکتر کورش پرند به عنوان سرپرست سازمان فنی و حرفه ای منصوب شده است.

وحید وزیری راد، مسئول روابط عمومی این سازمان به خبرآنلاین گفت: "اکنون دکتر پورعباس به سازمان ملی مهارت رفته و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زیر مجموعه ای از سازمان ملی مهارت، شمرده می شود."
"سازمان ملی مهارت و فناوری" که سابق بر این به عنوان "سازمان ملی مهارت" از سوی دولت مطرح شده بود در تیرماه سال گذشته به تصویب شورای عالی اداری رسید و بلافاصله نمایندگان مجلس، در مقابل تشکیل این سازمان موضع گرفتند و آن را غیرقانونی اعلام کردند. حتی برخی از این نمایندگان گفتند دولت کوتاه آمده و در صورتی که اصرار کند این سازمان تشکیل شود، ورود خواهند کرد.

طبق این مصوبه دولت، سازمانهای فنی و حرفه ای وابسته به وزارت کار سابق، آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای که سابقا وابسته به وزارت آموزش و پرورش بود و دانشگاه جامع علمی و کاربردی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک مجموعه، به نام سازمان ملی مهارت، زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی سابق گرد هم می آمدند.

نمایندگان مجلس به دلیل اینکه سازمان مزبور، بدون اطلاع مجلس، در ساختار دولت و وزراتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و کار، تغییرات عظیم به وجود می آید و همچنین اعتبار مدارک صادر شده از سوی دانشگاه جامع علمی و کاربردی زیر سئوال می رود، با آن مخالفت و این سازمان را غیرقانونی خواندند.

مردی برای دو صندلی

پیش از این، دکتر پورعباس به دلیل اشتغال همزمان در مقام معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی و همچنین معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای، مورد اعتراض قرار گرفته بود. برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، حضور همزمان در دو شغل را مغایرت با قانون دانستند و درباره این موضوع، اظهار نظر کردند.

اکنون نیز برخی از تحلیلها می گوید فرستادن دکتر پورعباس به سازمانی که هنوز تشکیل نشده و لغو حکم معاونت وزیر و ریاست وی بر سازمان فنی و حرفه ای، چراغ سبزی به منتقدان دوشغله بودن این مسئول است.

هر چند در این بین، گروهی از تحلیل گران نیز معتقدند با وجودی که شاکله سازمانها و دانشگاه ها و آموزشگاه هایی که قرار بوده سازمان ملی مهارت را تشکیل دهند، تغییر کرده و به طور مثال، آموزشکده های فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شده اند، حکم اخیر وزیر جدید کار، رفاه و تعاون، بدون اینکه عنوان "رئیس" برای پورعباس، داده شود، نشان می دهد وزارت کار، رفاه و تعاون، به دنبال جستجوی راهی برای تشکیل این سازمان، بدون فرستادن پرونده آن به مجلس است.

در این حکم، به پورعباس تکلیف شده راهکارهایی برای تحقق دولت الکترونیک و همچنین گسترش فرهنگ کارآفرینی در سایه "تدوین ساختار و شرح وظایف سازمان ملی مهارت و فناوری" بیابد.

سازمان فنی و حرفه ای زیر مجموعه سازمان ملی مهارت نیست

با رفتن پورعباس، از سازمان فنی و حرفه ای، کوروش پرند، معاون آموزشی این سازمان، حکم سرپرستی خود را از وزیر کار، رفاه و تعاون دریافت کرده است.

به نظر می رسد، حکم وزیر کار، رفاه و تعاون برای سرپرست جدید سازمان فنی و حرفه ای نشان می دهد این وزارتخانه، عملا پورعباس و سازمان ملی مهارت را در مقام صدور حکم برای سازمان فنی و حرفه ای به عنوان زیر مجموعه اش (طبق مصوبه هیات دولت) نمی داند و وزیر، راسا برای سازمان فنی و حرفه ای، حکم سرپرستی صادر می کند.

با این همه، جواب این پرسش را باید در آینده کاری "سازمان ملی مهارت و فناوری" جستجو کرد که آیا فرستادن پورعباس به سازمانی که تشکیل نشده و از همان ابتدا، غیرقانونی توصیف شده، راهکاری قانونی برای جواب دادن به انتقاد نمایندگان از دوشغله بودن پورعباس بوده و یا قرار است دوباره زیرمجموعه های وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، یعنی دانشگاه جامع علمی و کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه ای، از این وزارتخانه جدا شده و به وزارت کار، رفاه و تعاون نقل مکان کنند تا سازمان ملی مهارت و فناوری تشکیل شود.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلامتی از کارشناسان متعصب سازمان آموزش فنی و حرفه IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 1
    شما قبل از نقد غیر منصفانه خود بهتر است تشریف ببرید جلوی وزارتخانه و سر در این وزارتخانه را باعنوان وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی راخوب ببینید بعدا در مقام تحلیلگر برآیید . این در مورد نام رسمی دستگاه آموزش غیر رسمی دولت به نام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز صادق است.شما حتی نمی توانید نام یک وزارتخانه و دستگاه آموزش غیررسمی دولت محترم رادرست ادا کنید ،چطور به خود اجازه نقادی می دهید ؟ خواهشمند است حرفه ای رفتار کنید .
  • حسینی IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    1 0
    من بی انصافی در این مقاله ندیدم! وقایع را آنگونه که هست نگاشته و تقریباً هم نمیتوان آن را نقدد قلمداد کرد! این دوست متعصب که خودش شیوه غیرمنصفانه ای در برابر این مقاله در پیش گرفته بهتر است واقعیت را ببیند و بجای تعصب منطقی باشد! واقعیت این است که جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای از آن دو محلی که ذکر شده بسیار رفیع تر است و اینکه عده ای فکر میکنند ادغام آن نهادهای غیرکارآمد باعث کاهش اعتبار آنها میشود واقعیتها را یا نمیدانند یا ... در دانشگاه جامع علمی کاربردی همه چیز وجود دارد جز علمی و کاربردی! بروید ببینید به چه محلهایی در استانهای کشور دانشگاه یا آموزشکده علمی کاربردی اطلاق میشود؟! که اگر ببینید به حال دانشگاه و آموزشکده و علم و کاربرد آن غصه خواهید خورد!
  • حسینی IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    0 0
    اگر به متن مصوبه دولت محترم خوب توجه کنید در ابتدا قرار بود برخی نهادهای آموزشی که غیرکارآمد بودن آن برای دولت اثبات شده است در سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور ادغام شود تا سیاق کاری این سازمان رویه های نادرست آنها را اصلاح کند و این مجموعه های شبه آموزشی در خدمت اشتغال کشور درآید. اما برخی دست اندرکاران با رندی هرچه تمامتر مصوبه دولت را دچار تغییر و تحریف کردند و درو واقع روند ادغام سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این مجموعه های ناکارآمد را در پیش گرفتند. حتی نامی که در دولت تصویب شده بود را تغییر دادند.
  • حسینی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    0 0
    ادغامی که مد نظر دولت نان غیر قانونی برخی را آجر میکرد و این مجموعه ها را درخدمت نظام اقتصادی، صنعت، کشاورزی و خدمات و در یک کلام در خدمت اشتغال کشور در می آورد. اما این تحریف باعث می شود که تنها نظام آموزشی که نگرش آن متوجه اشتغال است در دل این مجموعه بی رونق هضم شده و تنها دستگاه آموزش مهارتی کشور نیز از بین برود و یا مدرک گرایی جایگاه مهارت محوری را در بگیرد. آگاهان دلسوز این تغییر و تحریف را به فال نیک نمیگیرند و هضم سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دانشگاه علمی کاربردی که همه دستگاه مرکزی و استانیهای آن در قد و قواره یک مرکز شهرستانی آموزش فنی و حرفه ای نیست را به ضرر و زیان کشور و اشتغال میدانند. امید است که با درایت وزیر محترم کار و دولت خدمتگزار جلوی این اتفاق نامبارک گرفته شود.