۳ نفر
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از مقاطع طویل فولادی که جزو پروفیل ها محسوب می شود را ناودانی گویند.

این محصول، در صنایع مختلفی اعم از صنعت ساختمان سازی، صنعت خودرو سازی و ... استفاده می شود. لازم به ذکر است که این محصول دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها از نظر روش ساخت، کاربرد، شکل ظاهری، جنس و .... با یکدیگر متفاوت هستند. اگر می خواهید با انواع آن ها، کاربردشان، قیمت ناودانی و سایر مواد آشنا شوید، با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با ناودانی بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

آشنایی با ناودانی و تاریخچه آن

ناودانی که از کلمه انگلیسی Steel C Channels گرفته شده است، نوعی پروفیل است که از فولاد ساخته می شود. برای تولید این محصول، معمولا از روش نورد گرم استفاده می شود. ناودانی از دو بخش بال و جان تشکیل شده است که به سطح افقی آن جان و به دو بخش عمودی آن بال گفته می شود. این محصول دارای انواع مختلفی است که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه استفاده از ناودانی، به قرن بیستم باز می گردد. در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن از این محصول به عنوان یک مقطع فولادی مهم در صنعت های مختلفی استفاده می کردند. با گذشت زمان و پس از جنگ جهانی دوم، کارخانه های تولید کننده فولاد، افزایش یافتند که همین امر موجب شد تا اغلب تولیدکنندگان، بخش تولید ناودانی را به کارخانه های خود اضافه کنند. این محصول، امروزه یکی از مهم ترین مقاطع فولادی شناخته می شود و تقریبا در تمامی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ناودانی کدامند؟

هم اکنون که به طور کامل با ناودانی آشنا شدید، بهتر است که با انواع ناودانی ها نیز آشنا شوید. همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، ناودانی ها از نظر جنس، شکل ظاهری، اندازه و ... با یکدیگر متفاوت هستند و در دسته بندی های مختلفی، قرار دارند. برخی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین نوع ناودانی ها، شامل موارد زیر می باشند:

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری

یکی از اصلی ترین دسته بندی انواع ناودانی، مربوط به شکل ظاهری آن ها است. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که ناودانی ها از نظر ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • ناودانی ساده: این محصول همان طور که از نامش مشخص است، دارای شکلی کاملا ساده است که اغلب در صنایع ساختمانی و صنعتی مصرف می شود. اندازه این محصول اغلب بین 8 الی 16 و ارتفاعی نزدیک به 30 الی 400 میلی متر است. لازم به ذکر است که این محصول اغلب برای ساخت دستگاه های صنعتی، اتاق کامیون ها، ساخت انواع چهارچوب ها و .... کاربرد دارد.

  • ناودانی مشبک: نوع دیگری از ناودانی، نوع مشبک آن است که از ورق گالوانیزه تولید شده و دارای سوراخ های ریزی می باشد. علت تعبیه شدن این سوراخ ها بر روی ناودانی، بستن پیچ و مهره است تا بتوان از آن به عنوان قفسه های فلزی استفاده کرد.

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع ناودانی بر اساس جنس

نوع دیگری از دسته بندی ناودانی، مربوط به جنس و مواد تشکیل دهنده آن ها است. این محصول از مواد اولیه مختلفی ساخته می شود که برخی از پر فروش ترین آن ها، شامل موارد زیر می شود:

  • ناودانی با جنس آهنی

  • ناودانی با جنس استیل ( آلیاژی )

  • ناودانی با جنس گالوانیزه

  • ناودانی با جنس آلومینیوم

انواع ناودانی بر اساس وزن

علاوه بر شکل ظاهری و جنس، ناودانی ها از نظر وزن نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که ناودانی ها از نظر وزن به دو نوع سبک و سنگین تقسیم شده اند. به محصولات فولادی که وزن آن ها از میزان تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر باشد، ناودانی سبک گفته می شود. در مقابل به محصولاتی که وزن آن ها با اندازه ها ثبت شده در این جدول برابر و یا بیشتر باشند، ناودانی سنگین می گویند.

ویژگی های انواع ناودانی

انواع ناودانی هایی که معرفی کردیم، ویژگی های مشترکی دارند که این ویژگی ها سبب شده اند تا کاربرد این محصولات روز به روز بیشتر شود. لذا بهتر است شما هم با این ویژگی ها آشنا شده و سپس برای خرید اقدام نمایید. برخی از مهم ترین ویژگی های انواع ناودانی، به شرح زیر می باشند:

  • مقاومت در برابر ضربات و آسیب های مختلف

  • آسان بودن نصب آن در ساختمان ها

  • طول عمر و ماندگاری طولانی مدت

  • مقرون به صرفه بودن

  • مقاومت در برابر تمامی تنش های فولادی

  • سبک بودن آن ها نسبت به سایر محصولات فلزی و آهنی

ناودانی ها چه کاربردی در صنعت های مختلف دارند؟

هم اکنون که به طور کامل با انواع ناودانی و ویژگی های آن ها آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که این محصولات چه کاربردی در صنایع دارند؟ در پاسخ باید بیان کنیم که ویژگی ها و مزیت ها استفاده از آن ها سبب شده است تا این محصولات تقریبا در تمامی صنایع کاربرد داشته باشند. برخی از مهم ترین کاربردهای این محصولات فولادی، شامل موارد زیر می شوند:

  • افزایش زیبایی و نماسازی ساختمان ها

  • ساختن قاب های چوبی و فلزی

  • ساخت خرپاها

  • افزایش استحکام تیرها و ستون های ساختمانی

  • ساخت اسکله های دریایی و شناور های دریایی

  • ساختن گاراژها، انبارها و کارگاه ها

  • استفاده به عنوان تیرچه برای سقف های سبک

  • ساخت برخی از قطعات خودروها

قیمت و نحوه خرید انواع ناودانی

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر هر یک از شما عزیزان پس از مطالعه این مقاله تصمیم داشتید که انواع ناودانی را خریداری کنید، بهتر است بدانید که برای تهیه هر یک از آن ها حتما به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید. با این کار هم می توانید با اطمینان خرید کنید و هم اجناس با کیفیتی را خریداری خواهید کرد. علاوه بر این قیمت انواع محصولات آهنی و فولادی اعم از ناودان و حتی قیمت ورق سیاه نیز در این سایت ها نسبت به بازار کمتر است. لذا اگر شما عزیزان می خواهید با قیمت به روز انواع ناودانی آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.

خلاصه مطلب

ما در این بخش سعی داشتیم تا شما عزیزان را با ناودانی و کاربردهای آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که حتما پیش از خرید از جنس و نوع مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید و سپس به تهیه آن اقدام کنید. در غیر این صورت ممکن است مدلی از ناودانی را خریداری کنید که برای شما و محیطی که می خواهید، مناسب نباشد. اگر نمی دانید که چه نوع ناودانی مناسب محیط شما است، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کرده و از آن ها راهنمایی بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702934

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =