تقدیر ویژه جایزه معماری سال ۱۴۰۰ از مهندسان مشاور هفت شهر آریا

در این مقاله به بررسی گروه مهندسان مشاور هفت شهر آریا و طرح قدیم خانه گیلان که در جایزه معماری و معماری داخلی ایران مورد تشویق قرار گرفتند، می پردازیم.

جشنواره معماری داخلی ایران به همت مجله معماری و ساختمان، هر ساله در حوزه جغرافیایی کشور برگزار می گردد. این جشنواره در دوره چهاردهم خود در سال ۱۴۰۰ در چهار آیتم با عناوین گروه طراحی و اجرا بناهای مسکونی، گروه بازسازی و مرمت بناهای مسکونی، گروه طراحی و اجرا بناهای عمومی، گروه بازسازی و مرمت بناهای عمومی برگزار گردید. مراسم اعلام نتایج چهاردهمین دوره معماری داخلی ایران روز پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در کتابخانه ملی ایران با حضور مسئولین کشوری برگزار شد.

تقدیر ویژه هیات داوران چهاردهمین دوره جایزه معماری و معماری داخلی ایران

طرح اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان با طراحی مهندسان مشاور هفت شهر آریا ، در جمع ۱۴۶ طرح ارسالی به این جشنواره موفق گردید تقدیر ویژه هیات داوران چهاردهمین دوره جایزه معماری داخلی ایران را در بخش بازسازی بناهای عمومی کسب کند.

مهندسان مشاور هفت شهر آریا با کسب این عنوان، مفتخر است قدمی کوچک در راستای اعتلا معماری پایدار و سنتی این مرز و بوم به جهانیان بردارد. همچنین این مهندسان مشاور افتخار دارند که این بنای با ارزش را کاملا بر پایه معماری بومی و محلی ایران، از آغاز تا پایان به انجام رسانند.

اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه گیلان

ایده اولیه اقامتگاه قدیم خانه گیلان در سال ۱۳۹۵ و بر اساس دانش و تجربیات تعدادی از جوانانی که در زمینه گردشگری فعالیت داشتند، بیان شد. در مرحله اول برای بررسی توجیه پذیری پروژه یک طرح توجیهی شهرسازی برای تحلیل قابلیت امکان سنجی پروژه آماده گردید. در ادامه توجیه پذیر بودن پروژه مورد بررسی و پس از آن مورد تایید سرمایه گذاران قرار گرفت. در مرحله بعد، یک طرح توجیهی فنی برای ارائه به سازمان های گوناگون به خصوص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، بانک های مرتبط و... آماده گردید و تایید این نهاد ها نیز برای شروع، به خدمت گرفته شد. پس از بررسی دقیق زمین های مختلف، سرانجام زمینی در حومه شهر کیانشهر، روستای لسکوکلایه انتخاب و کار در زمینی به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع شروع شد.

ایده معماری اقامتگاه قدیم خانه گیلان

اقامتگاه قدیم خانه گیلان با الهام گرفتن از میراث تاریخی و طبیعی و بر اساس الگو های معماری بومی بنا شده است. از چالش های مهم این پروژه یافتن روش ساخت بناهای بومی گیلانی با توجه به باطل شدن روش های قدیمی ساخت این خانه ها بود. قدیم خانه، بر خلاف الگو های رایج فضاهای اقامتی، فضایی برای ایستادن، ماندن، تعامل و لمس همه جانبه معماری بومی گیلان است. این مکان با تواضع و در کمال خلوص و سادگی سعی دارد زندگی جاری را در ساختار جدید و الگوهای قدیمی را برای استفاده از فضا بوجود آورد.

تقدیر ویژه دوره جایزه معماری سال ۱۴۰۰ از مهندسان مشاور هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا

جزئیات فنی و طراحی معماری پایدار اقامتگاه قدیم خانه گیلان

کرسی چینی چوبی خانه های گیلان (کرسی چینی ابنیه محلی گیلان در زبان محلی این منطقه شکیل نام دارد) از ارکان های مهم معماری گیلان به شمار می رود. چوب های استفاده شده در ردیف سوم و چهارم کرسی چینی (نام محلی : فیک) در اقامتگاه بوم گردی قدیم خانه، چوب های متعلق به خانه های بومی قدیمی بودند که امروزه برای ساخت خانه های جدید تخریب می شوند و به کارگاه های تولید زغال فروخته می شوند. در اینجا گروه اجرا با جمع آوری و خرید این چوب ها از کارگاه های مربوطه، فرصت دوباره استفاده شدن از آنها را میسر میسازد.

گروه طراح و اجرای پروژه تصمیم گرفتند برای چوب های ردیف پنجم و ششم کرسی چینی بنا که در زبان محلی بنه دار و سرکش نامیده میشود و نقش تیر اصلی و تراز کننده را دارند، از تیر های برق قدیمی و چوبی استفاده کنند (بر روی بدنه برخی از این تیر ها همچنان پلاک سال ۱۹۷۴-۱۹۷۵ موجود است). این تیر های برقی چوبی و قدیمی به منظور جایگزین شدن تیر های بتنی جدید در انبار اداره برق منطقه رها شده بودند و درحال از بین رفتن بودند. با بررسی های انجام شده این شرایط به وجود آمد که جهت ساخت بنای قدیم خانه گیلان از تیر های چوبی ۵۰ ساله استفاده شود.

تقدیر ویژه دوره جایزه معماری سال ۱۴۰۰ از مهندسان مشاور هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا

ویژگی های خاص و منحصر به فرد معماری قدیم خانه

در سقف این سازه از دو ردیف تیر های چوبی (آجار و سر چوب) تشکیل شده است. در راستای رعایت استفاده از الگو های معماری پایدار برای پروژه، سرچوب ها از صنوبر محلی و آجار ها از ترکه های نی محلی (بامبو) تهیه شده است. کل اتصالات و عناصر سازه ای سقف، بدون استفاده از مصالح جدید، (میخ و پیچ) بنا شده اند. این تجهیزات با استفاده از ساقه برنج بو طنابی که بنا با کمک آن ها ساخته می شود، قرار داده شده اند. اغلب مصالح پروژه، عناصری سبک و در عین حال مقرون به صرفه می باشند که به راحتی توسط مردم بومی قابل تهیه هستند.

جنگل های زیبا و انبوه استان گیلان در کنار مزرعه های برنج از مهمترین منابع تامین مصالح پایدار ساختمانی به حساب می آیند. برای پوشش سقف های خانه های روستایی از گیاهی به نام گالی استفاده می کنند(این گیاه نوعی الیاف است). پوشش پایانی سقف چهار شیبه با گیاه گالی، سقف گالی پوش را بوجود آورده است که به دلیل بارندگی های زیاد به صورت دو شیبه یا چهار شیبه ساخته میشوند. این نوع سقف از نفوذ آب باران در کنج های سقف جلوگیری کرده و مانع نفوذ آب حاصل از ذوب برف به داخل بنا میشود.

تقدیر ویژه دوره جایزه معماری سال ۱۴۰۰ از مهندسان مشاور هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا

مهندسان مشاور هفت شهر آریا در سال ۱۳۸۳ به دست جمعی از کارشناسان با تجربه و عالم که قبل از آن سابقه کار در سایر مهندسان مشاور شهرسازی را داشته اند و با همت مهرداد هاشم زاده همایونی تاسیس گردید. این مهندسان با دانش و توان علمی خود در زمینه های طرح های معماری، طرح های توسعه شهری و شهرسازی، طراحی شهری و همچنین طرح توجیهی فعالیت می کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702947

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =