۵ نکته مهم برای رانندگی در روزهای بارانی

همشهری نوشت: رانندگی در شرایط بارانی برای ما که در کشوری خشک زندگی می‌کنیم نیاز به یادآوری دارد. مثلا اینکه چه مقدار از آبگرفتگی خطرناک است؛ کروز کنترل ممنوع است و بخار روی شیشه ها را چگونه پاک کنیم.

بالاخره باران به پایتخت هم رسید و در کنار لطافت و ضرورتش، رانندگی در ترافیک و آبگرفتی معابر را به یک معضل تبدیل کرد. گذشته از تغییرات اقلیمی و خشکسالی، اکثر شهرهای ایران، بر خلاف نوار شمالی کشور، بارندگی زیادی ندارند و شاید به همین دلیل لازم باشد نکات مهم برای رانندگی در روزهای بارانی را مرور کنیم. باران و شرایط مرطوب جاده احتمالا بدترین شرایطی است که اکثر رانندگان با آن مواجه می‌شوند. کاهش سرعت یک عنصر حیاتی در رانندگی ایمن است، با این حال، چندین تکنیک دیگر هم وجود دارد که رانندگان باید هنگام رانندگی در باران از آنها آگاه باشند. کارشناسان ایمنی این نکات را تذکر می‌دهند:

۱- شیشه‌های خودرو را از بیرون و داخل تمیز کنید

هنگامی که دید شما توسط آب و هوای بارانی محدود می‌شود، مهم است که خودرو مانعی اضافی نداشته باشد. بیرون و داخل شیشه‌های جلو و پنجره‌ها را تمیز کنید و تیغه‌های برف پاک کن خود را کنترل کنید. سطح آب مخزن شیشه پاک کن را هم حتما بررسی کنید تا اگر شیشه‌ها با گل و لای کثیف شدند بتوانید آن را تمیز کنید.

۲- قبل از رانندگی از سالم بودن همه چراغ‌های خودرو مطمئن شوید

مطالعات ثابت کرده است که در شرایط گرگ و میش و هوای ابری و بارانی احتمال تصادف خودروهای تیره رنگ بیشتر است. قبل از رانندگی از سالم بودن چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌های راهنما مطمئن شوید. «باران یا بدون باران، رانندگی کردن بدون چراغ‌، خطرناک و تخلف است. خودروهای جدید دارای چراغ‌های اتوماتیک هستند، اما در خودروهای معمولی حتما چراغ ها را روشن کنید. این نه فقط برای دید بهتر شما به کار می‌ْآید بلکه سایر رانندگان هم متوجه خودروی شما خواهند شد.

۵ نکته مهم برای رانندگی در روزهای بارانی

۳- عاج لاستیک‌ها و سیستم ترمز را کنترل کنید

از عاج لاستیک‌ها و سیستم ترمز مطمئن شوید. باران به خصوص روی معابر خشک، سطحی لیز درست می‌کند. اگر شیشه‌ها بخار گرفت، در ماشین‌های معمولی‌ای که اکثر ما داریم، کافی است درجه حرارت خودرو را روی گرما بگذاریم و دکمه ای سی یا کولر را بزنیم تا فن خودرو بخار روی شیشه ها را از بین ببرد. اگر خودروی شما کولر یا ای سی ندارد، یک دستمال نخی کنار دست خود بگذارید و هر از گاهی لای پنجره‌ها را باز کنید تا اختلاف دمای بیرون و داخل خودرو کم شود.

۴- آهسته برانید

حداقل پنج ثانیه فاصله بین خودروی خود و خودروی جلویی فاصله بگذارید. «سرعت [درج شده] در کنار بزرگراه، حداکثر سرعت برای آب‌وهوای عالی و شرایط جاده عالی است، بنابراین اگر جاده خیس است باید سرعت خود را کم کنید.» اگر خودرویی جدید دارید هرگز از کروز کنترل آن در مسیرهای خیس استفاده نکنید؛ چراکه شتاب خودکار می‌تواند باعث شود وقتی لاستیک‌هایتان سرعت می‌گیرند کنترل وسیله نقلیه خود را از دست بدهید.

۵- وارد آبگیرها نشوید

اگر آب سطح خیابان را پوشانده، از رانندگی در آن اجتناب کنید. به گفته کارشناسان، شما کنترل خودروی خود را با حداقل ۶ سانتیمتر آب از دست خواهید داد و حتی اگر بتوانید کنترل خود را حفظ کنید، ممکن است یک وسیله نقلیه بزرگتر مقداری از آن آب را به زیر ماشین شما فشار دهد و باعث از کار افتادن موتور خودروی شما شود. فراموش نکنید که در روزهای بارانی تنها در شرایط ضروری خودروی خود را بیرون بیاورید تا از سنگین‌تر شد ترافیک و تصادفات احتمالی کم کنید.

بیشتر بخوانید:

بارش برف و باران در جاده‌های ۱۲ استان/ مسافران و کاربران جاده احتیاط کنند

آماده باش این استان‌ها در پی هشدار هواشناسی برای بارش برف

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =