پایان فاز نخست اولین پارک آبخیزداری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت پارک آبخیز «جهانبین» در چهار فاز در هفشجان آغاز شده که فاز اول آن با ۳ سازه سنگی ملاتی و ۱۱ خشک‌چین به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری ،اصغر احمدی گفت: با انجام مطالعات کارشناسی شرایط اجرای اولین پروژه پارک آبخیزداری با نام «جهانبین» و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای در بخشی از شهر هفشجان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نزدیک بودن این منطقه به شهر، حوزه آبخیز با روان‌آب بالا و امکان استفاده از آن در راستای اقدامات آبخیزداری و استفاده چند منظوره از منطقه را از ویژگی‌های مطلوب این مکان دانست.

وی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند آبخوان‌های دشت شهرکرد را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: اقدامات آبخیزداری در جهت حفظ پوشش گیاهی، کمک به تغذیه آبخوان‌های زیردست، نفوذ آب‌های روان و فصلی به سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع طبیعی انجام می‌شود.

احمدی بیان داشت: ساخت پارک در چهار فاز آغاز شده که فاز اول آن با سه سازه سنگی ملاتی و ۱۱ خشک‌چین به پایان رسیده و در فاز دوم قرار است اقدامات آبخیزداری دیگری از جمله ایجاد ۲ سازه سنگی ملاتی، سه سازه گابیونی و یک بند خاکی و در فاز سوم اقدامات بیولوژیک شامل انجام فعالیت‌های درختکاری و ایجاد فضای سبز در اطراف پارک انجام شود.

وی توضیح داد: این کار علاوه بر اینکه سیاست‌های آبخیزداری را پیش می‌برد قرار است در فاز چهارم اثر گردشگری و توسعه در ابعاد مختلف شهری را نیز فراهم کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: فاز دوم این پارک آبخیز تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و در صورت جذب اعتبارات در ابتدای سال آینده وارد اجرای فاز سوم خواهیم شد.

وی اظهار داشت: فاز اول این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با حجم عملیات حدود ۲ هزار و ۳۰۰ مترمکعب انجام شد و فاز دوم نیز با اعتبار حدود ۴ میلیارد تومان با حجم عملیات ۴۰۰ هزار و ۲۵۰ متر مکعب انجام می‌شود.

احمدی ادامه داد: این پارک نمایشگاهی از انجام انواع متعدد کارهای آبخیزداری اعم از مکانیکی و بیولوژیک است.

وی در پایان گفت: نگهداری و مراقبت پارک برابر تفاهم‌نامه شورا و شهرداری شهر در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد تا با جذب سرمایه‌گذار بستر توسعه شهر را فراهم کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =