وجود ۷۸۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل؛« ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن، انتظارات را برآورده نکرد »

تسنیم نوشت: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۴۰ هزار مربی پرورشی گفت: ۷۸۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم.

یوسف نوری با بیان اینکه در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیت‎های خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است، اظهار کرد: در این مدت توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانندمشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبه‌بندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبه‌بندی، کمک در تعیین تکلیف استخدام‎ها و ... را حل کنیم که در این زمینه‌‎ها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمک‌کننده و سازنده بود.

وجود ۷۸۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل؛« ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن، انتظارات را برآورده نکرد »

۶۰۰ ساعت آموزش قرآن، انتظارات را برآورده نکرد

وی با اشاره به انجام برخی از کارها در وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی از سوی معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نام طرح «اتقان» در حال انجام است تا معلمان به روش‎های تدریس قرآن آشنا شوند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی ۶۰۰ ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان می‎دهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانش آموزان برآورده نشده است.

وی در مورد سایرفعالیت‎های آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علی‎رغم این که ۱.۹ درصد افت داشتیم، این افت پس از ۹ سال جبران شده است.

وی ادامه داد: ۷۰ هزار دانش آموز هنرستانی به جمعیت هنرستان‎‌های کشور اضافه شده است و طرح هنرستان‎های جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌‎کنند.

۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم

نوری با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: ۷۸۰ هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود لذا در بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده است تا برای این حوزه بودجه‎ای اختصاص یابد.

تراکم بالای کلاس‌های درس حاشیه شهرها

وی ادامه داد: تراکم دانش آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است و می‎‌تواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، زیرا تلاش‎های ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمی‌رسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانش آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.

وی اظهار کرد: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع شود.

۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم

نوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند؛ حذف معاونت پرورشی در گذشته، آثار منفی خود را امروز نشان می‎دهد، اظهار کرد: بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول ۱۲ سال گذشته، موجب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد. درحال حاضر ۴۰ هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامه ریزی داشته باشیم. سرانه هر دانش آموز در حوزه پرورشی در طول سال ۴۵ تومان است که این مبلغ بسیار کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را می‎گیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانون‏‎های فرهنگی و دارالقرآن‎ها کاری انجام نشده است، لذا باید در این حوزه نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۹.۲ درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد: در حوزه آسیب‌‎های اجتماعی دانش آموزان رشد داشته‌ایم لذا نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌‎های اجتماعی اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید:

۲۷۱ ۲۳۳

کد خبر 1704815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =