مسایل و مشکلات حوزه فرهنگ از نگاه فعالان فرهنگی استان در سفر معاون وزیر به سمنان

همزمان با سفر معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمنان جمعی از فعالان فرهنگی این استان مسایل، مشکلات و درخواست های خود در حوزه های مختلف انتشارات، کتاب، مسایل فرهنگی و ... مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، متوقف شدن فعالیت کمیته خرید کتاب از ناشران بومی، بی توجهی به حوزه فرهنگ توسط مسوولان، وجود تبعیض در صدور مجوز چاپ کتاب، اختصاص نیافتن سهمیه کاغذ به شهرستانها و لزوم توجه به کتاب ها و تولیدات فرهنگی با موضوع دفاع مقدس و ایثارگران از جمله مسایل مطرح شده در نشست با یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهگ و ارشاد اسلامی در سمنان بود.

مدیر موسسه انتشاراتی حبله رود دراین نشست، تخصیص نیافتن سهمیه کاغذ را مهمترین مشکل ناشران شهرستانی بیان کرد و اظهار داشت: سهمیه کاغذ یا به شهرستانها اختصاص نمی یابد و یا میزان آنم کم است.

علیرضا شاه حسینی، متوقف شدن فعالیت کمیته خرید کتاب از ناشران بومی را ازدیگر مسایل ناشران بیان کرد و گفت: 41 ناشر استان سمنان سالانه 25 عنوان کگتاب چاپ می کنند که در گذشته کمیته خرید بین 100 تا 150 نسخه از کتاب های آنها را خریداری می کرد.

این ناشر پایین آمدن شمارگان چاپ و انتشار کتاب توسط ناشران را نیز از مشکلات برشمرد و گفت: این امر فعالیت نشر را برای این افراد غیراقتصادی کرده است.

نیره کاشی شاعر سمنانی نیز در این نشست به بیان مسایل و دیدگاههای شاعران پرداخت و گفت:سمنان که به عنوان مهد عرفان و دارای شاعران مطرح بوده است هم اکنون در حوزه شعر حال خوبی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این خطه در گذشته دارای شاعران و فعالیت خوبی در این عرصه بوده است گفت: فعالیت در حوزه شعر هم اکنون به جشنواره های موضوعی و فعالیت بسیار کم نحدود شده است و درخواستاز مسوولان فرهنگی این است تا توجه بیشتری به فعالیت حوزه شعر نمایند.

رییس انجمن قلم سمنان دیگر فعال فرهنگی در سمنان بود که از معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا بر توسعه فعالیت های فرهنگی در جامعه توجه بیشتری داشته باشد.

منصور فرزامی با اشاره به پراکندگی اعتبارات فرهنگی در بین دستگاههای مختلف افزود: سه نهاد آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین نهادهای فرهنگی در کشور هستند در حالیکه حجم اعتبارات این متولیان بسیار کم و جوابگوی نیازهای گسترده حوزه فرهنگ را نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: باید به فکر توسعه فعالیت های فرهنگی در جامعه باشیم و این نیازمند این است در مجموع توجه ویژه و بیشتری به حوزه فرهنگ و توسعه فعالیت هایفرهنگی در جامعه باید صورت گیرد.

منشی زادگان از کتابفروشان سمنانی نیز کاهش سرانه کتاب را از مهمترین معضلات دانست و گفت: کاهش سرانه مطالعه در کشور روز به روز در حال افزایش است و این امر در مراجعه به کتاب فروشی ها مشخص بوده و به عنوان یک دغدغه طرح است.

وی گفت: خانواده ها باید فرزندان خود به کتاب و کتابخوانی تشویق کنند و کتاب را در سبد خانواده به عنوان یک نیاز مهم فرهنگی قرار دهند.

مدیرمسوول موسسه فرهنکی شمیم فرهنگ قومس نیز در این نشست خواستار برنامه ریزی از پایین به بالا در حوزه نشر و کتاب شد و گفت: حمایت واقعی باید از حوزه دفاع مقدس و فعالیتهای این حوزه باید بیشتر شود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

محمد نوروزیان با تاکید بر اینکه نگاه و توجه به حوزه دفاع مقدس باید به حمایت واقعی تبدیل شود ادامه داد: اولویت های حوزه نشر و فرهنگ باید مشخص شود و مجموعه های فرهنگی که بسیار مظلوم هستند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

احمدپناه از انتشارات فجر صادق نیز در این نشست به وجود تبعیض در اعطای مجوز چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: کتابی که از سمنان ارائه شده مجوز دریافت نمی کند اما همین کتاب از طریق استان قم ارائه شده و مجوز گرفته است.

وی، افزایش چهار تا پنج برابری هزینه های چاپ کتاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این حال شمارگان کتاب نیز از افت بالایی برخوردار است .

وی نیز خواستار توجه به تامین کاغذ ناشران شهرستانی شد و گفت: افزایش هزینه ها باعث کاهش شمارگان کتاب نیز شده است و مسوولان فرهنگی باید در این خصوص تدابیی اتخاذ نمایند.

رییس ستاد کنگره سرداران و سه هزار شهید استان سمنان نیزدر این نشست گزارشی از فعالیت های فرهنگی در این حوزه ارائه کرد و گفت: سمنان از محدود استانهایی است که موفق شده خاطرات و آثار شهدا را جمع آوری نماید.

عبدالرحیم فریدون گزارشی از تولیدات فرهنگی این ستاد را ارائه کرد و خواستار حمیت بیشتر از حوزه نشر دفاع مقدس و ایثارگران در کشور شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1705033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =