آیا رضاشاه نام پرشیا را به خاطر نازی‌ها به «ایران» تغییر داد؟

در ۷ آوریل ۲۰۱۸/ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷، برنار آنری لِوی، فیلسوف جنجالی فرانسوی، طی برنامه‌ای در کانال ۲ تلویزیون فرانسه مدعی شد که نامگذاری کشور ایران متأثر از اندیشه‌های نازی در دهه ۱۹۳۰ میلادی بوده و این نام به‌جای اصطلاح «پرشیا/ پارس» جعل شده است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین آنری لِوی بعدها اذعان کرد که منبع این ادعای شاذ و شگفت، شنیده‌هایش در جریان سفر به اقلیم کردستان عراق بوده است اما بعدها نیز، به مناسبت‌های مختلف، بر آن اصرار ورزید. با توجه به معروفیت و وجه رسانه‌ایِ آنری لوی، روزنامه لیبراسیون فرانسه همان‌زمان در بخش «چک‌نیوز» در پایگاه اینترنتی خود این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

آیا این ادعای که علت نامگذاری کشور ایران، یعنی جایگزینی «پرشیا» با «ایران»، نظریه‌های نژادی آلمان نازی بوده، درست است؟ آیا مایلید بدانید اظهارات برنار آنری لوی درباره نامگذاری ایران در برنامه «ما خواب نیستیم» پخش‌شده از کانال دو تلویزیون فرانسه در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۱۸ صحت دارد یا خیر؟ این فیلسوف در پاسخ به لوران روکیه [مجری برنامه] درباره موضوع مزبور چنین گفت:

«معتقدم که این ماجرا تا حد زیادی باورنکردنی است و در واقع افراد اندکی درباره آن اطلاع دارند. در هر صورت من که جایی به این مطلب برنخورده بودم و اکنون می‌خواهم به تفصیل درباره آن صحبت کنم. من این ماجرا را در سرزمینی دیگر، در کردستان [شمال عراق]، کشف کردم. در ۲۱ مارس ۱۹۳۵ [اول فرودین ۱۳۱۴]، «پرشیا» به دستور آلمان تصمیم گرفت نام خود را به «ایران» تغییر دهد؛ چرا؟ چون «ایران» در زبان فارسی به معنی کشور آریایی‌هاست؛ و آلمان نازی که در آن زمان در حال قدرت‌گیری بود، معامله قرن را به فارس‌ها پیشنهاد داد. آلمان نازی به فارس‌ها گفت که شما به مثابه آریایی‌های شرق و ما آریایی‌های غرب خواهیم بود؛ با هم در پی یک ماجراجویی مشترک بزرگ خواهیم رفت و بر جهان مسلط خواهیم شد. ایرانی‌ها هم این معامله را پذیرفتند. ما با یک نوع کودتای معناشناختیِ باورنکردنی روبرو هستیم... پرشیا مترادف با شعر و ادبیات، سفالگری، دستاوردهای هنری شگفت‌انگیز و بسیاری چیزهای دیگر است؛ پرشیا، یک تمدن بزرگ است؛ صاحب تمدن هخامنشی است. [اما] پرشیا در آن روزگار [یعنی حکومت رضاشاه] تصمیم گرفت که، به منظور اتحاد با آلمان نازی، پیشینه خود را کنار بگذارد»!

چک‌نیوز برای راستی‌آزمایی اظهارات آنری لوی (که منشأ آن کردستان [عراق] اعلام شده و به گفته وی هرگز در جای دیگری با این مطلب برخورد نکرده است)، با چند پژوهشگر از بخش «جهان‌های ایرانی و هندی»وابسته به مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، دانشگاه سوربن جدید، مدرسه مطالعات عالی و موسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرق تماس گرفت. ما امکان دسترسی به تاریخ‌پژوهان یان ریشار، فلورانس اِلو، دُنی اِرمان و همچنین جغرافیدان برنار اورکاد پیدا کردیم. برای همه آن‌ها، روایت برنار آنری لوی در کانال ۲ تلویزیون فرانسه، دائر بر وجود یک دستورالعمل از طرف آلمان نازی، مایه شگفتی، و حتی تمسخر، بود. فلورانس الو، تاریخدان، از طریق ایمیل چنین پاسخ داد:

«نام ایران بسیار کهن است. در قرن نوزدهم، همزمان با ازسرگیری روابط فرانسه و ایران و گشایش نمایندگی‌های طرفین در تهران و پاریس (در دهه ۱۸۵۰) ایرانیان در سربرگ مکاتبات رسمی دیپلماتیک به زبان فارسی از اصطلاح «سفارت ایران ـ و نه پرشیا ـ در پاریس» [سفارت مخصوصه دولت علیّه ایران] استفاده می‌کردند؛ اما در ترجمه فرانسوی، از لفظ «پِرس»استفاده می‌شد. غربی‌ها با عنایت به پارسِ داریوش یا دیگر صفحات گذشته این سرزمین، آن را پرشیا/ پرس می‌نامیدند. اصطلاح ایران به سرزمین باستانی آریایی‌ها اشاره دارد که لزوماً با آریایی‌های مد نظر [آرتور] گوبینو (یا نازی‌ها) مرتبط نیست. رضاشاه در سال ۱۹۳۵ استفاده از اصطلاح ایران را [برای بیگانگان] اجباری کرد».

به همین ترتیب، تاریخدان دنی ارمان به ما توضیح داد که اگرچه تغییر نام به سال ۱۹۳۵ برمی‌گردد اما اصطلاح «ایران» از قرن نوزدهم به کار می‌رفت و بنا به مصالح دیپلماتیک دستخوش تغییر شد: «[دولت] ایران استفاده از این نام را برای بیگانگان اجباری نمود و نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور تمامی نامه‌های ارسالی با عنوان پرشیا را مرجوع می‌کردند». او، مانند همکارش برنار اورکاد، به ما توصیه کرد که با تاریخدان یان ریشار که کاملاً با موضوع آشنایی دارد تماس بگیریم. یان ریشار از مطلعان تاریخ ایران و نویسنده کتاب ایران از ۱۸۰۰ تاکنون (انتشارات فلاماریون) است. او، به مانند همکارانش، به ما گفت که:

ریشار قاطعانه معتقد است که تغییر نام پرشیا به ایران ربطی به خواسته آلمان نازی نداشت. سابقه گرایش ایرانیان به آلمان به جنگ جهانی اول، و نه به دوران آلمان نازی، بازمی‌گشت. او در پایان از ما خواست تا آنری لوی را دعوت به مطالعه کتاب ایران از سال ۱۸۰۰ تاکنون کنیم. ریشار در فصل نهم کتاب خود، با عنوان «از پرس تا ایران: روابط خارجی»، چنین می‌نویسد: «در سال ۱۹۳۵، رضاشاه مقامات خارجی را وادار ساخت که دیگر کشورش را پرشیا نخوانند، بلکه از این پس از نام ایران استفاده کنند. به استثنای جغرافیدانان، نام ایران توسط کمتر کسی در غرب بر فلات مرتفع بین کوه‌های زاگرس و البرز اطلاق می‌شد. برای ایرانیان نام کشورشان همواره ایران بوده است، نامی که در اصل به معنای سرزمین آریایی‌ها بوده است؛ چیزی شبیه به آنکه آلمانی‌ها از دیگر کشورها بخواهند که از این پس سرزمین‌شان را توتونیا یا دویچلند بخوانند.

تغییر نام تجسمی تمام‌عیار از میل به نمایش خود در چشم جهانیان بود: غربی‌ها این کشور را با نامی می‌شناختند که از دوران باستان استفاده می‌شد و در آگاهی جمعی مترادف با فرش، شعر، ادبیات، معماری و امور شگفت و غریب بود. اجبار به استفاده از نامی متفاوت به معنای تلاش برای جلب توجه نسبت به کشوری مدرن، تولیدکننده نفت، صنعتی و گشاده به روی جهان بود. این تغییر نام همچنین حکایت از آن داشت که هیئت حاکمه، برخلاف دوران قاجارها، درصدد به‌دست‌گرفتن ابتکار عمل در مناسبات خود با سایر کشورها بود».

سرانجام پاسخی از علی کالیراد، استادیار گروه تاریخ دانشگاه تهران، دریافت کردیم که مطابق اظهارت مورخان پیش‌گفته بود: «در سال ۱۹۳۵، دولت ایران به دولت‌های خارجی و نهادهای بین‌المللی اطلاع داد که استفاده از نام پرشیا را متوقف و به جای آن از نام ایران استفاده کنند. این موضوع ربطی به آلمان نازی نداشت. اصطلاح ایران که از نظر ریشه‌شناسی، و در تلقی رایج، به معنی کشور آریایی‌ها است، سابقه‌ای کهن دارد و مردمی که در این نقطه از جهان، یعنی فلات ایران، می‌زیسته‌اند همواره خود را ایرانی قلمداد می‌کردند. پارس یا پرشیا، به واقع، نام بخش جنوب غربی فلات ایران است که خاستگاه سلسله‌هایی در تاریخ ایران باستان مانند هخامنشیان (تقریباً از ۷۰۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد) یا ساسانیان (از ۲۲۴ تا ۶۵۰ میلادی) بود و به نوعی جایگزین اصطلاح عام‌تر، یعنی ایران، شد. به همین دلیل است با وجود اینکه ایرانیان همواره خود را «ایرانی» می‌خوانده‌اند اما در مغرب‌زمین، از یونان باستان تا روم و تا دوره مدرن، لفظ پارسی (پرشن) بر آن‌ها اطلاق می‌شد.»

خلاصه آنکه در تماس چک‌نیوز با تنی چند از مورخان فرانسویِ متخصص تاریخ ایران، هیچ‌یک اظهارات برنار آنری لوی دائر بر نامگذاری «ایران» به‌خاطر منویات آلمان نازی را تأیید نکردند. مورخانی که با آن‌ها مشورت شد یادآور شدند درحالی‌که ساکنان این کشور از گذشته از نام «ایران» استفاده می‌کرده‌اند، غربی‌ها نام «پرشیا» را به‌کار می‌بردند. رضاشاه در ۱۹۳۵ تصمیم گرفت تا نام «ایران» [در سطح بین‌المللی] به کار گرفته شود تا به‌این‌ترتیب کشورش به‌مثابه موجودیتی نوین و متمایز از انگاره‌های اگزوتیک درباره پرشیا جلوه نماید.

۶۵۶۵

کد خبر 1705066

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 85
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
    نام «ایران» حدود 800 بار در شاهنامه آورده شده. در داخل کشور همواره از نام ایران استفاده می شده. نام «ایران» بر روی سکه های نادرشاه ، نامه های صفوی که به عثمانی نوشته می شد، قراردادهای ترکمانچای و گلستان و سایر موارد آورده شده. اما برخی از کشورهای خارجی ایران را به نام های مختلفی مثل پرشیا، پارس و ... می شناختند، همانطور که به عنوان مثال ما کشور «ژرمنی» را به عنوان «آلمان» می شناسیم. قانونی که رضاشاه وضع کرد فقط برای دولت های خارجی بود. رضاشاه به دولت های خارجی اخطار داد که اگر در مکاتبات رسمی از واژه ای غیر از «ایران» برای کشور ما استفاده شود فاقد اعتبار خواهد بود.
    • کارن IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      مرحبا کاملا درست میفرمایید ...و بعلاوه اینکه اصولا اصطلاح ایرانشهر (حداقل ) در دوره ساسانییان هم رواج داشت ..این مورخ نادان مشخصه که مغرضانه این حرف را زده ...ما در حال حاضر کاملا مطمنیم که (دستکم) از 1800 سال پیش نام ایران و ایرانشهر وجود داشته است .. اما من میگویم حتی در دوران ماد و هخامنشیان هم اطلاق اصطلاح آریایی به سرزمین ایران اشاره دارد ..وقتی داریوش میگوید من آریایی ام و بعد میگوید من پارسی ام در واقع نشانگر این است که اول خودش را آریایی میداند و بعد زیرمجموعه آن خود را پارسی میداند ..و از اینها گذشته ایران یعنی سرزمین آریاییان ..این خیلی واضحه ..
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      دوست عزیز کلمه ایران یا آریانا بر کل پهنه قلمرو ساسانی یا هخامنشی اطلاق نمیشده، فقط بر روی مناطق خاصی از کشور افغانستان و بخشی از ازبکستان امروزی، خیلی هم از اشعار فردوسی در شاهنامه هم جعل شده متاسفانه و این رو خیلی از محققین و پژوهشگران تاریخ ایرانی میدونن، مثلا در کتاب معجم البلدان نوشته یاقوت الحموی ک المسعودی از طبری مورخ بزرگ ایرانی نقل کرده اینه ک اصلا ایران رو نام یک شخص معرفی کرده ک نوادگانش ایرانیان و همچنین فارس هم نام یک شخص دیگه ای بوده ک اصلا به ایران ربطی نداره و نوادگانش فارسها هستن و این نشون میده ک اصلا نام ایران به اون مفهومی ک امروزه وجود داره کاملا متفاوته، درضمن حرف شما درست نیست نام ایران ن در قردادهای ترکمنچای و گلستان و ن در هیچ مکاتبات رسمی قبل از رضا خان نبوده...
    • US ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      65 8
      دقیق ترین نظر را شما دادید. ایران همیشه ایران بوده. اما کارگزاران خارجی به هر نامی که دوست داشتند درباره ایران مکاتبه می کردند
    • محبی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      دوست عزیز 15:48 باید خدمت شما عرض کنم که مستندات تاریخی رو نمیشه انکار کرد. شما اگر یک بار تشریف ببرید به کلیسای وانک اصفهان خواهید دید که در موزه ی این کلیسا تعداد بسیار زیادی از نامه های دوران صفوی وجود داره و با چشم خودتون میتونید نام ایران رو به کرات مشاهده کنید. سکه های نادرشاهی هم که در موزه های جهان موجود هستند و عبارت «نادر ایران زمین» پشت اونها حک شده. در مورد شاهنامه هم اگر کمی مطالعه کنید میبینید که پنهای ایران در شعر فردوسی کاملاً مشخص شده، از خراسان و سیستان و مازندران تا آذربایجان و خوزستان . سعی کنید از منابع مطمئن اطلاع کسب کنید نه از پیج های فیک فضای مجازی .
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      12 33
      من کاملا با شما مخالفم
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      15 4
      ملتی که شاهننامه نخواند به راحتی حرف بیگانگان را باور میکند . ایران و انیران بارهای در هزارا سال قبل تکرار شده
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      4 43
      از کی رضا میرپنج یابو علفی شده رضا شاه
    • منصور IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      14 2
      آفرین بر شما. در شاهنامه که قرن ها پیش سروده شده بارها نام ایران بکار رفته: چو ایران نباشد تن من مباد... دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود
    • نرایمان IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      11 4
      شعری از شاهنامه: چو دارا ز ایران به کرمان رفت . خوب ایران کجا میشود؟ مطابق شاهنامه ایران استان نیمروز افغانستان است.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    8 82
    یه نقل قول رو نگفتید برخی می گن تغییر نام از پرشیا به ایران نقشه انگلیسهاست با این ادله که دو ملت ایرانو عراق رو برای اهداف خودشون به هم نزدیکتر کنن تفاوت نوشتاری بین ایران و عراق در زبان انگلیسی هم فقط به حرف آخر بر می گرده Iran, Iraq و این قرابتی که الان بین دوکشور به وجود اومده نیز همین منشا رو داره
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      16 2
      جفنگ نگو دوست محترم!!!
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      11 1
      به نظر خودت منطقی‌ میاد؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      3 9
      تغییر نام پرشیا به ایران کار انگلیسی هاست که رضاخان رو سرکار آوردند و نه آلمانها که بیست سال بعد توسط هیتلر به قدرت جهانی رسیدند. در سال 1313 یا 1314 که هیتلر و آلمانی بعنوان قدرت جهانی وجود نداشت که بگیم هیتلر به رضاشاه گفت این تغییرنام رو انجام بده. رضاشاه ده سال بعد به هیتلر تمایل پیدا کرد که اتفاقا انگلیسی ها بخاطر این تمایل ساقطش کردند. ضمن اینکه خود ایرانی ها به این کشور پرشیا نمیگفتند بلکه پارس میگفتند و خارجیها ترجمه اون یعنی پرشیا رو اطلاق میکردند. در تمام نامه های رسمی داخلی از کشور از پارس و خارجیها از پرشیا استفاده میکردند و درسته که کلمه ایران از قدیم روی این سرمین بکار میرفته اما در عرف بین المللی از کلمه ایران برای نامیدن این سرزمین روی نقشه ها و نامه ها استفاده نمیشد. انگلیسها که امپراطوری پارس رو به کشورهایی مثل عراق و افغانستان و ترکیه و کشورهای اطراف تجزیه کرده بودند دوست نداشتند نام قدیمی این کشوربجا بمونه مبادا که زمانی فیل این شکور یاد هندوستان بکنه و به فکر الصاق مجدد سرزمینهای از دست رفته بیفته.
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    95 6
    پس اگر ایشان درست بگویند،شعر فرودسی میشود.چو پرشیا نباشد تن ما مباد.آقا شما اگر مردید بیاید اسم خلیج فارس را که عربها به آن خلیج عربی میگویند را بررسی وتحقیق وریشه یابی کنید.
    • هادی کشاورز US ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      9 35
      ظاهرا فقط تیتر مطلب را خواندید! دو دقیقه وقت بگذارید مطلب را بخوانید بعد نظر دهید. اصلا چنین چیزی نیست که شما می‌گوئید
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      39 20
      به ان دریای کاسپین را هم اضافه کنید که دنیا میگه کاسپین ولی خاتمی برای خوشایند علی اف گفت بگید خزر لطفا برای بازگزداندن نام دریای کاسپین د داخل به نام بین المللی تلاش کنید
  • TR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    چو ایران نباشد تن من مباد در شاهنامه اصلی نیست و ساخته و پرداخته دیگران است
    • nastarannargesi IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      شما از پرچمت معلومه پانترکی.....خود ترکیه رومی و گرجی و ایرانی و کرد هستن ....شما یا تاریخ بخون یا چیزایی که ناصر بنگی پای منقل واسه ترک مینویسه رو بلغور نکن ...یه اثر تاریخی واسه ترک وجود نداره ....روت زیاده ...زبونتو عوض کردن ریشتم خودت میزنی بی بته ...ارزش داره واسه زبونی که بهت انداختن وطن بفروشی یا ریشتو بزنی ؟
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      54 8
      ساقیتو عوض کن همه چی درست میشه
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      63 10
      بله بله بعله ، شما کاملا راست میگی ، اصل شعر این بوده چو ترکستان نباشد تن من مباد ...
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      20 40
      اوه اوه فشارت نیفته کسی که اطمینان دارد حرفش درسته اینقدر از عصبانیت به جلز ولز افتادن نمی کند. در نسخه های اصلی شاهنامه در هیچکدام این بیت وجود ندارد.
  • سیاوش مهرانی US ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    66 32
    تغییر نام ممالک محروسه از پرشیا به ایران را باید در تداوم سیاست‌های ملی گرایانه و نوگرایانه رضاشاه پهلوی ارزیابی کرد. ربطی به تمایلات نازیستی و فاشیستی او ندارد.
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      11 2
      حالت خوبه؟اصلا تو متن فارسی قرارداد گلستان و ترکمانچایو خوندی؟اصلا تو پول هایی از دوره قاجار رو که اسم ایران درش ذکر شده دیدی؟اسم سرزمین ایران در شعر شعرای بزرگی همچون فردوسی و نظامی و .... هم اومده.اینکه مثلا عبارت ممالک محروسه همراه با بعضی از سلسله ها اومده دلیل بر این نیست که نام ایران در اون زمان برای کشور ایران وجود نداشت.البته عبارت "ممالک محروسه ایران"هم در منابع مختلفی وجود داره.خیلی عجیبه که اینقدر راحت بدون مطالعه درست و دقیق راحت نظر میدی.تو اصلا همین خبرو هم با دقت خوندی؟به جوابا دقت کردی؟
    • DE ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      9 2
      نظامی گنجوی همه علم تن است و ایران دل نیست گوینده زین قیاس خجل چون که ایران دل زمین باشد دل زتن به بود یقین باشد. دوستان را ارجاع میدهم به سکه ها و اسکناس های دوره قاجار،کتب مورخان درباری صفویه تا قاجار،سخنرانی نادر شاه و شاه اسماعیل در دشت مغان، نام ایران در اسناد دوره ی قاجار...
  • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    گوربابای رضاشاه
    • OM ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      42 9
      آینه آینه
    • ارش IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      20 95
      دقيقا. رضا پالوني مزدور ايرانو به حراج گذاشت.قطعاً كساني كه از رضا شاه كوركورانه طرفداري مي كنن يا ايراني نسيتن يا اطلاعاتي از اون وظن فروش ندارند. البته از لشكر سايبري هم غافل نشويم. به نظرم يك ايراني وطن پرست هرگز از از خائنين سرزمينش حمايت نمي كنه.
    • حسین IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      60 5
      برای فکر معیوبت متاسفم چه چیزی باعث شده اینقدر کینه را به خودت القا کنی دلت را صاف کن یا به اندازه دوزار سواد نداری یا برای عصبانی کردن ایرانی این چرت پرت از دهن،،،،،، که حیفه یا ایرانی نیستی
    • صدیق IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      24 2
      روحش شاد شاد
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      9 1
      گور بابای خودت
  • محمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    زنده باد ایران زنده سرزمین پارس زنده باد پرشیا لعنت خداوند متعال بر دشمنان داخلی و خارجی ایران زنده باد تاریخ پرشکوه ایران
  • nastarannargesi IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    93 18
    ایران یا اریایی که از قدیم بوده ...پرشیا یا پرس یا ...هم بوده ....وطنم پرشیا یا ایران عاشقتم❤❤❤
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      18 37
      حاضرم شرط ببندم موقعیتش پیش بیاد به امارات مهاجرت می کنی ، طمع آمریکا و اروپا نمی بندم
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    خدا رحمتش کنه یک ده تخریب شده را به کشور مدرن تبدیل کرد
  • مهرزاد IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    رضاشاه نخستین سلطان مدرن ایران بود که کشور را وارد دوره مدرنیته کرد
  • علیرضا US ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    37 7
    جای تاسف دارد که کوتاهی رسانه‌های ایرانی باعث شده لیبراسیون به این مطلب و مبحث ورود کند
  • US ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    41 8
    رودی متی: «ایران از نوع کشورهای نوظهوری نیست که بتوان راه حلی آسان‌یاب برای بحران‌های آن یافت... ایران، یک پارادوکس بزرگ است. از یک سو مدرن‌ترین جامعۀ خاورمیانه است و از طرف دیگر جامعه‌ای عمیقا سنتی است. یک پدیدۀ جذاب. ایران یک معماست. معمایی که برای من حل نشده است. ایرانیان از یک سو به دنبال معنویت‌اند و این جوهر ایرانیت یا ایرانی بودن است و از جانب دیگر در سودای توسعه و دموکراسی.»
  • کتیبه IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    97 18
    زمان رضا شاه نامه مینویسه به دولتهایی که ارتباط دیپلماتیک داره باهاشون که از واژه ایران برای نامه نگاری استفاده کنین میگن کوروش نوشته که نام این سرزمین را آئروئنه میگذارم یعنی سرزمیی که آریا نژادها درش زندگی میکنن ولی اینو میدونم رضا شاه کشورو تحویل گرفت یک متر آسفالت تو این کشور نبود پدران اون موقع ماها ناراحت نشین یه من چرک و شپش تو سرو لباسشون بود عکسهای اون موقع رو نگاه کنین بعد به این انسان ایرانی بزرگ ناسزا بگید مظلوم ترین انسان ایرانی تمام تاریخه
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      9 1
      درسته، فهم هرکس به قدرهمت اوست.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    رضا خان کاری نکرده بوده شانس اورد خورد به دوران هیتلر از هیتلر کمک گرفتیم .به نام خودش ثبت کرد.محمد رضا هم اصلا یک شاه فیک بود و یک نوکر چسم بسته و دربستی بود و اصلا توهین به کوروش کیبر بود .
    • علی میرزا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      5 4
      اولش اره ولی اگر نوکر مونده بود که الان اون حکومت میکرد
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    31 11
    های هیتلر
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    15 29
    چرندمیگن!مدیا(گیلان )...پرشیا(مازندران*)هستش وبوده.....کتاب نوستراداموس رودقیقابخونین اسم این دوناحیه درجنگهای اخرالزمان برده شده ودرروایتهایی ازرسول خدا ص آمده که سپاه آذربایجان رومدیاوپرشیاشکست خواهنددادباتلفات وشهدای بسیارولی عاقبت برترکان پیروزمیشوندوالبته مادرحدیثی ازایشان داریم که سلام ودرودفرستادن برمردمان چندنقطه ازایران(پرشیاومدیاوطالقان وهمدان و والبته خراسان *)......درضمن ایران ازاول اینکه ایرانیهادرفلات آسیایی واردشدن ومستقرشدن ایران نام گرفت ووسعتش تابه مرزچین بود(که چین ومغولستان وهمسایگانش روتوران مینامیدن )بخانیدداستان آرش کمانگیردرشاهنامه را....نام ایران وتوران چندین وچندین باردرکتب تاریخی وشعروهنرووووبرده شده!آلمانها خودشونو روژرمن نام گزاشتن وازقدیم به ژرمنهامعروف بودن وهستن وتنهاربطشون به ایران هم نژادبودنشونه که مثل مااریایین...
    • امیر IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      6 12
      شماها زرنگ بودین بخارداشتین دوست عزیزم آذربایجان یاتورکا روشکست بدین تواهواز میرفتین جلوی عراق می ایستادین چ....نکنن تورکهای آذری نمیرفتن جلوی صدام بایستن دوما شما جلوی تورکا انگار آبنباتین مطمئن باش .اونور آذربایجان شمالی .اینور آذربایجان.تورکیه .کل منطقه حداقل بشاشن سیل میبره شما روهندوستان سرزمینتون.نگران نباش عرضه داشتین تورکا اینجا تاریخ دارن بیش ازهزاران سال حکومت کردن .بخارشو ندارین بی بخار شمالی چرت ننویس.
    • فرزانه IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      3 1
      بیخودی جوش نزنید مطالعات علمی نشون می ده شمالی‌ها و کردها و آذری‌ها نزدیکترین قوم به هم‌ هستند از لحاظ ژنوم . بعلاوه همه انسانیم و آدم خوب بودن مهمه .باید باهم دوست و مهربون و متحد باشید همتون و مشکلات کشورمون رو حل کنید و ایران رو آباد کنید به خدا بحث درباره این موضوعات احمقانه اس و وقت تلف کردن .این بحث های پوچ واسه شماها نان و آب و زندگی و آرامش نمیشه بدتر آرامشتون رو به هم می زنه .این بحث ها رو بگذارید برای آدم های عقده ای و مشکل دار که هی نژاد نژاد می کنن . البته کلی گفتم اینجور آدمها همه جا هستند نباید اهمیت داد .من خودم تا حالا از این بحث ها بدم میاد و تا جایی که میتونم شرکت نمی کنم مگر اینکه ببینم به قومیت‌ها توهین می شه حتما عکس العمل نشون می دم .خواهرانه توصیه می کنم بهم توهین نکنید .
  • شریف IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    30 6
    ایران در شاهنامه هم به دفعات امده اروپایی ها پرشیا میگفتند
  • حسین IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    33 9
    خیر اقا؛؛به هیتلر دیگر بیگانه ها مربوط نیست؛؛ درزمان رضا شاه که نام ایران پرشین بود اقوام مختلف که ایرانی الصل هم هستند از نام پرشین احساس بیگانگی می کردند مثلا عربها کردها بلوچ ودیگر اقوام ایرانی را نادیده می گرفت به همین علت نام پرشین به ایرانی متحد تغییر کرد تا اقوام دیگر هم احساس ایرانی بودند بکننداگه میشه چاپش کنید
  • سردار IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    40 14
    این توطئه تقصیر الهام علی اف هست و نخجوان باید به ایران برگرده
  • ناشناس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    67 46
    بالاخره رضا شاه گفتید نور به قبرش بباره
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      1 2
      خب ناملد نباشین دیگه.اینهمه نور چشماشون اذیت میشه خوو.عینک آفتابی هم نیس که اونجا.
  • ایرانی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    43 9
    این شعر فردوسی چو ایران نباشد تن من مباد کی سروده شده وآیافردوسی بعدازرضاشاه بوده.دیگه اینوهرآدم بیسوادی هم میداند که نام ایران هزاران سال است براین کشورباستانی است.وقتی بگذاریم هرکسی اضحارنظربکنددرباره ایران و تاریخ و وجزایرش بیشتر ازاین نبایدانتظارداشت.
  • کتیبه IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    61 19
    میگن کسی که خوابیده رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو زده بخواب بمب هم بزنی کنارش بیدار نمیشه وجدانا رضاشاه خیلی کار کرد رفقا
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    30 6
    در دوره ساسانی ایران بود یونانی ها برای نفاق بین اقوام پارس پارت وماد پرشیا را اصرار داشتند
    • خادم IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      0 10
      مهم‌برای‌ما‌اسلام‌است‌اسلام‌مرز‌ندارد‌ایران‌کیلو‌چند‌است‌ایران‌فدای‌مرجعیت‌اسلام‌به‌ایران‌ابرو‌داد
  • ایرانی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    6 2
    در کتیبه سنگی مربوط به داریوش میگه منم شاه ایران و انیران یعنی هم فرمانروای ایران و هم سرزمین هایی غیر از ایران
  • محمدرضا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    7 4
    روحش شاد ویادش گرامی وهمچنین فرزندش چه افتخار عظمتی بودند این خاندان
  • ح.ع IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    4 1
    این همه نظر دادید ولی آیا میدانید این آقای فیلسوف جنجالی(برنارد لِوی) اصلا کیه؟؟؟؟ یه صهیونیست فرانسوی - اسرائیلی که همیشه از پیشرفت ایران و ایرانی ناراحته. فقط خواستم کمی اطلاع رسانی کنم در ضمن اکثر نامه های کهن ایرانی بنام ممالک ایرانی نوشته میشده
  • بانو IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    7 0
    خدارا شکر که نام ایران کهن است و قدمت دار. داری برای خودت. غلط می‌کنی
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    1 8
    رضا پالون که سواد نداشت. چه خبره. ایران همیشه بوده. وهست وخواهد. بود جانم فدای ایران. جوانان. باغیرت. این چرت. وپرت هارا. خوب. بفهمیم که همه. برای خراب کردن کشور عزیزمان هستن. اما کور خواندن.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    7 2
    درود بر ایران ساز بزرگ
  • منصور IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    7 2
    ایران یک اسم قدیمیه و از قدیم بر این سرزمین عزیز اطلاق میشده، حتی توی شاهنامه فردوسی که قرن ها پیش سروده شده هم وجود داره: چو ایران نباشد تن من مباد، در این بوم و بر زنده یک تن مباد دریغ است ایران که ویران شود کنام پلنگان و شیران شود...
  • احمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    7 0
    با وجود عزیزان مانند احمد خاتمی و شریعتمداری پرده حیثیت از ایران در سطح بین الملل زدوده شده است امروز دیگر ایران را به نام مولانا و حافظ یاد نمیکنند بلکه اعدام و تحجر متاسفانه شناسنامه ما شده است این در حالی است که زمینه بیشتر تمدن نوین جهان بر اساس تمدن ایران است خداوند به بزرگان این کشور عقل سلیم عنایت بفرمائید
  • Bmw IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    3 1
    نشریه سوسیالیستی لیبراسیون فرانسه سابقه ای طولانی در جعل واقعیت در مورد ایران دارد . لین نه اولین بار است و نه اخرین بار همچنین دیگر سیاست مداران سوسیالیست فرانسه که همیشه از دشمنان ایران حمایت کرده میکنند و خواهند کرد . بیاد ندارم اما یکی از نشریات چپی فرانسه چندین سال پیش نوشته بود که شهر تهران در قبل از انقلاب اب لوله کشی نداشت و بعد از انقلاب بود که مردم تهران دارای اب لوله کشی شدند . شاید این جعل واقعیت و انتقاد از کاستی های کشور در قبل از انقلاب به مزاق طرفداران انقلاب خوشایند باشد اما نویسنده ان مقاله هیج وقت مورد سرزنش قرار نگرفت .چون با این دروغ میخواست زیرکانه فهم و شعور ملت ایران در دنیا مورد نقد قرار دهد که متاسفانه به هدف کثیف خود رسید و جهالت و نادانی انقلابیون ما خصوصا خارج نشینان و ساکنان فرانسه در تاریخ ثبت شد . هدف نقد رژیم گذشته و‌کم و‌کاستیهای ان نبود چون نویسنده میتوانست به ده ها مورد اشاره کند .که نکرد متاسفانه روشنفکران خارج نشین با سکوت خود و عدم انتقاد از این دروغ بزرگ حماقت خود رو در تاریخ ثبت کردند . فرانسوی سوسیالیت‌زیرکانه توانست اینچنین به شعور ایرانی
  • SE ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    13 3
    درود بر رضا شاه بزرگ که خردمند و جهان لین بود و برای ایران سرافرازی و ابرو و ابادانی میخواست و میتوانست آینده را مانند گذشته، و کنون ببیند.دور نگر و اندیشمند بود!❤🇮🇷
  • امیر IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    3 13
    اونموقع که تورکها بودن ونزدیک به هزار سال حکومت کردن این هخامنشی و کوروش،وبیژن و...ایران کجا بود پایین دست ایران سیستان وبلوچستان .هرمزگان ....پرشیا وایرانی وفارس بالا دست مال تورکها بود رضا پالانی غیر قانونی حکومت کرد وباکودتا اومد سرکار .
  • علیرضا IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    3 10
    رضا پالانی شد رضا شاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 4
    والا من‌برام‌همیشه سوال بود چرا پرشیا به ایران‌تغییر کرد. مطلب جالبی بود. سپاس
  • فرزانه IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    11 1
    من الان دیدم متن رو ونظرات رو خوندم این که دیگه واضح هست قبل از ورود آریایی‌ها که شامل سه قوم پارت و ماد و پارس بودن به ایران در ایران اقوام بیشتر ایلامی و کمی زرد پوست و هندی تبار ساکن بودن .بعد از ورود آریایی‌ها مادها در شمال و شمال غرب و پارس‌ها در مرکز و پارتها شمال شرق ساکن شدند و مدام اینها با هم اختلاف داشتند .کوروش هم والدینش ماد و پارس بودند .و تا دوران نوجوانی در سرپرستی یک خانواده عادی در قلمرو مادها زندگی کرد و در جوانی به شیراز مهاجرت کرد .از همان ابتدا فلات ایران رو همون ایران می خواندند و مترجمان و مورخان غربی چون بیشتر برای تحقیق به شیراز می آمدند از کلمه پرشیا استفاده می‌کردند که رضاخان کار مثبتی که کرد این بود ابلاغ کرد که حتما از کلمه ایران استفاده بشه به جای پرشیا تا اتحاد بین سه قوم پارت و پارس و ماد و تمامیت ارضی کشور حفظ بشه و کسی سو استفاده نکنه .اینها همه به خاطر اشتباه و بی دقتی مترجمین غربی بوده که اصلاح شده حالا دیگه با هم بحث و دعوا نکنید و جولان ندید الکی و چشم همو در نیارید .
  • مسلم IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 8
    انقدرخودتوجرنده طرفدارعرعردوقاب رضاپالونی شاهای قدیمی بجوزکوروش وداریوش همه این سرزمین یه تیکشودادن رفت فقط این رژیم که بعداز کورش امپراطری ایران بناکرده پس ایران بزرگه وبزرگ میمونه
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 3
      نمی دونم شما کی هستی که با این ادبیات صحبت می کنی فقط این توضیح رو بدم که من اصلا با رضاخان و سیاست هاش خیلی موافق نیستم فقط گفتم این یک کار مثبت رو انجام داد که گفت تو ترجمه ها ازش استفاده بشه .رضاخان رو خارجی‌ها آوردن اونهام بردنش این یعنی وابستگی محض و مایه ننگ هست .پس لطفا سواستفاده نکنید و با کلمات هم بازی نکنید .من تفننی و در کمال آرامش نظر می دم اون کسی که خودش رو شهید می کنه شمایید .تقصیر خبر آن هست که این نظر مزخرف و توهین رو چاپ می کنه .و شما رو پررو میکنه
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    3 2
    ادامه کامنت ،همین الان برای دومین بار نظر می دم در مورد نازی ها باید بگم نازی‌ها خیلی نژاد پرست تر و افراطی تر از این حرفها بودند که ما رو به عنوان آریایی‌ها هم نژاد خود بدونن .اونها فقط خودشون رو ژرمنها رو قبول داشتن و اینکه با رضاخان هم پیمان شدن یا تایید کردن که ماهم مثل اونهایی م و تو جنگها آسیبی به ایرانی‌ها نمی زدن به خاطر فریب ایران و استفاده نکردن از خاک ایران توسط دشمنان بر علیه آلمان بود. چون ایران همسایه روسیه بود که دشمن درجه یک نازی ها بودن .اصلا آلمانی‌ها پارس نیستن یک زیر شاخه دیگه از نژاد آریایی هستن که در اروپا موندن و مهاجرت نکردن به نام ژرمنها اگرم به رضاخان گفتن ژرمن شرقی و غربی برای فریبکاری و سیاست بازی و ضربه زدن به روس‌ها بوده .الان طرز فکر و ظاهر آلمان‌ها با ما خیلی فرق میکنه .اون ها یک شاخه از نژاد آریا ما از شاخه دیگر هستیم .اونها فقط ژرمن ها رو قبول دارن .
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      4 2
      نازی ها اریایی بودند و نشان اس اس هم از چلیپا ی ایرانی گرفته شده که مختص اریایی ها هست .نازی ها اینگونه فکر میکردند که این نژاد در حال نابودی توسط یهودی ها و انگلیس و توطعه های شوروی هست که واقعا هم بود .یهودی ها در همه جای المان نفوذ کرده و در صدد اختلاط نژادی بودند .هیتلر معتقد بود این رویه باید عوض بشود و این نژاد که بسیار خدمات به بشریت کرده در مقایسه با بقیه نژاد ها مثل عرب که دستاورد کمی دارند در مقایسه با اریایی ها که تمدن ساز و شهر ساز و کارخانه و مصولات زیادی به بشر ارایه دادند باید بیشتر مورد توجه و پاسداری قرار بگیرند .برعکس یهودی ها نژاد پرست هستند که همین الان هم میگویند ما منتخب خدا هستیم .در اینترنت سرچ کنید همه جا هست .انگلیسی ها دیگران را به حساب نمیاوردند .نژاد پرستی را که همه کشور ها دارند ولی انچه که نازی ها میکردند محافظت از اریایی ها بود که در حال نابودی و تغییر بودند .این مساله اصلا ربطی به دین و خدا پرستی و نژاد پرستی و این مسایل نداره .یک مساله امینتی بوده .ولی برندگان جنگ دوم جهانی هرچه خواستند گفتند نه هر چه واقعیت بود
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      3 2
      خود المانی ها میگن ما یکی هستیم از نژاد با ایران و ایتالیا ودر بانک جهانی ژنتیک هست .این چیزی نیست که شما بتونی تحریف کنی .فرق ندراند .نزاد هندو اروپایی اریایی هست که از هند شروع شده به ژرمنی ختم شده .دیگه نقشه تاریخ را کهخ نمیشه تحریف کرد .از نظر ظاهری هم که یکی هستیم .از نظر علمی هم در بانک جهانی ژنتیک هست .نفعی براتون نداره این جدایی انداختن
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      3 2
      اینو که دیگه نمیتونی منکر بشی .همه دنیا میدونتد در همه مجامع علمی و رمسی ثبت شده اریایی ها چی بودند و چی هستند .ما یک نژادیم هم با المان هم با ایتالیا و چند جای دیگه اروپا .
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 2
      هیچ شاخه دیگری نیستیم .چرت و پرت نگو خود هیتلر نماد چلیپای اریایی را انتخاب کرد برای نشان .که در ایران هم هست در جاهایی از هند هم هست .جدایی انداختن چه سودی برای شما داره ؟ شاخه شاخه چیه ؟ یک «زادیم همه میدانند .دشمن اول شاخه شاخه میکنه تا نازک بشی بتونه بشکنه شما را .اره
    • فرزانه IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 0
      این شخصی که اومدی پاسخ پیام من رو دادی . اصلا درست نخوندی و متوجه منظور من نشدی و شتابزده اومدی پیام دادی اینجا .من که در مورد علل حمله هیتلر صحبت نکردم بله يهوديها می خواستند کل اروپا و دنیا رو بگیرن وحتی با مسیحی‌ها م دشمن بودن که هیتلر اومد و جنگ جهانی دوم رو راه انداخت .آخه مرد حسابی من کی گفتم آلمانی‌ها آریایی نیستن .گفتم اقوام آریایی در مرکز اروپا به چندزیر شاخه تقسیم می شدند یکی پارتها و ماد ها و پارس‌ها به سمت ایران مهاجرت کردند و چند شاخه از جمله ژرمنها در اروپا ماندن .همه آریایی هستن ولی زیر شاخه شون فرق داره .اوووه چه کمبودی داری که اونقدر گنده ش می کنی .من اتفاقا در رشته بیوتکنولژی مطالعه کردم سالها پیش . اگر شما افتخار می کنی باید بگم بله یک تشابهات ژنتیکی دارن همه آدمها ی دنیا باهم چون آدمن و ما با اول ایتالیایی‌ها بعد آلمان‌ها تشابه ژنتیکی داریم ولی آلمانی‌ها از زیر شاخه پارت و ماد و پارس نیستن .ولی آریایی هستند .آریایی که فقط این سه تا نبودن .اصلا مگه آلمانی‌ها کی هستند که خودت رو می کشی .اصلا همه چند میلیار آدم بیشتر ژنومشون شبیه همه و تفاوت‌ها اندکه .
    • فرزانه IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 0
      من تو همون کامنت اول هم گفتم آلمانها آریایی هستند ولی ماد و پارت و پارس نیستن .حالا اگر شما دلت خنک می شه و آروم می گیری باشه با تاکید بیشتری بگم آره بابا جان نازی ها آریایی هستند بر منکرش لعنت .فقط یک توصیه به شما بکنم ول کنید برید زندگیتون رو بکنید .واقعا که چقدر علاف و بیکارید حالا نازی ها آریایی باشند یا نباشند چه توفیری به حال ما داره ؟؟آیا مشکلی از مشکلات جامعه حل می شه ؟؟؟این بحث ها بی خوده .
    • فرزانه IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 0
      من الان امروز اینجا صبح یک چند تا پیام دادم و اصلا تو اون یکی خبر ذوالقرنین پیام ندادم .مطالعه کردم ولی پیام ندادم .فقط بگم تو اون دوتا کامنت اول منو بخون من کی گفتم آریایی ها بد بودن ؟ چقدر برداشت منفی می کنید .آریایی ها یک زمانی تمدن باشکوهی داشتند ولی الان خود ما تو این صد سال اخیر با فرهنگهای غلط نابودش کردیم مثلا به قوانین راهنمایی و رانندگی اصلا احترام نمی گذاریم یا حتی کهنسالانمون دروغگو شدن .اصلا دروغ عادی شده تو جامعه اونوقت نمی شه به جوون‌ها گفت راستگو باش .مثال زدم کلی دوتاش رو .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    3 2
    چو ایران نباشد تن من مباد...... بالای 1000 سال قدمت دارد. الان هر بی سوادی در تاریخ نظر میدهد و یه عده جاهل انرا به عنوان سند قرار میدهند
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
      1 2
      بله در شاهنامه بود .ولی بعد عوض شده دوبراه کردند چیزای دیگه هر دوره .یک دوره شده پارس .یک دورشه پرشیا .همیشه که اسم شاهنامه ایی اش را صدا نمیزدند . ولی هیتلر کمک کرد تا نام ایران دوباره ایران بشه ..و همین دستاورد بود درسته درشاهنامه بود ولی بعدا سرکوب شده بود مردم مقاومت میکردند دشاتند تغییر میدادند که ایران را کلا عرب کنند .تمام بشه . مقاومت بوده برای نام ایران به این سادگی ها نیست .میخواستند نباشه .مگه ما الان کوروش و داریوش و تمدن نداریم ؟ اثری از این را میبنید در بین مردم ؟ یا چیز دیگه جریان داره ؟ با مقاومت همین الان هم روبرو هست
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 1
    درسته که در شاهنامه نام ایراین هست و قدمت هزار ساله داره اما در این هزار سال که بی تغییر نبوده همه سعی کردند نابود کنند این نام و تمدن را و به عرب تبدیل کنند نازی ها دوباره نام ایران را تثبیت کردند . نام بوده ولی در حال نابودی بود این نام
  • فرزانه IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 0
    فقط در مورد هیتلر این توضیح رو بدم که هیتلر جنگ جهانی دوم رو به خاطرعقده های شخصی و روانی خودش اول شروع کرد و فقط ژرمنها رو نژاد برتر می دونست .بعد دشمنی با یهودیان پیش اومد . یهودیان بیشتر رویای نیل تا فرات رو داشتن ولی افراطیهاشون می گفتن حتی باید اروپایی‌ها و مسیحی‌ها م نابود کرد .که البته همونم برخی می گن توجیه حادثه هولوکاست توسط آلمانهاست .اگر هیتلر آدم خوبی بود پس چرا حتی مسیحی‌ها و همه کشورها ی اروپایی که یهودی نبودند رو حمله می کرد و دشمن می دونست .مثلا یک رومانی مسیحی رو نازی ها می کشتند چون ژرمن نبود .هیتلر م یک روانی بیش نبود کلی آدم کشت و یهودی ها رو بهانه کرد.یهودی هام که از نیل تا فرات رو طبق تورات شون برای خودشون می دونن و دست بردار نیستن و تا الان ادامه داره ...
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 3
    پانترکها دارن خودشون را می کشن خخخخ اونم در رسانه فارسی زبان که معتقدند فارسی زبانی ضعیف است و.. خخخخ تلاش کنید لذت میبریم
  • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    0 1
    همین انری لوی که در بافتن ترهات خنده دار شهره است واسطه دیدار مسیح علینژاد با مکرون بود. از جمله خطا های خنده دار او نقد کانت با استناد به سخنان یک شخصیت داستانی مجله طنز فرانسوی است که بعدا به او تذکر دادند چنین فیلسوفی یک شخصیت داستانی آن مجله است نه شخصیتی واقعی ! در این مزخرفاتش هم خدمت به اسرائیل از رهگذر ارائه تصویر جهانخوار و ضد یهود از ایران مشهود است. اخیرا دکتر جواد طباطبایی فیلسوف ایرانی مطلبی درباره سوابق این جانور مطلب مهمی منتشر کردند که متضمن هشدار درباره خوابییست که به واسطه این فرد و علینژاد و .... برای " ایران" دیده اند و میتواند ما را از چاله ی کنونی به چاه بیندازد