مرکز حوزه نوشت: مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی- نجوبی آیت‌الله سیستانی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده، رؤیت هلال ماه شوال در غروب سه شنبه قابل رؤیت است.

محمد صالح نجف با بیان این که بر اساس محاسبات مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی، امکان رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس فاکتورهایی که ماه از نظر ارتفاع، نور، مدت مکث و... دارد، این احتمال وجود دارد که رؤیت با چشم غیر مسلح نیز انجام شود.

وی ادامه داد: البته در برخی مناطق با توجه به این که ارتفاع و مدت مکث ماه پایین است که کار رصد هلال را دشوار می‌کند، ولی به دلیل مقدار نوری که جذب کرده و و اختلاف جهتش با خورشید، رؤیت هلال ممکن است.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی- نجوبی با اشاره به اعزام گروه‌های رصد هلال در غروب بیست و نهم ماه رمضان، اظهار داشت:‌ این مرکز گروه‌های مختلف رصدی را در روز سه‌شنبه به مناطق مختلف اعزام می‌کنند و گزارش نتایج رصد تدوین و به دفاتر مراجع ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر این که غروب دوشنبه امکان رؤیت هلال وجود ندارد، اظهار کرد: می‌توان گفت که رؤیت هلال در هیچ جای دنیا در روز دوشنبه امکان ندارد؛ به گونه‌ای که هلال ماه در بیشتر کشورها قبل از غروب آفتاب، غروب می‌کند و اگر هم بعد غروب آفتاب غروب کند، در مدت مکث بسیار پایین و درخشندگی بسیار پایینی است که امکان رؤیت ندارد.

نجف خاطرنشان کرد:‌ البته ممکن است در آمریکای جنوبی در کشورهایی چون آرژانتین و شیلی با نور بسیار کم هلال ماه رؤیت شود، ولی با توجه به این که در این منطقه زمستان است، تنها با تلسکوپ دیده شود.

وی در پایان افزود: مردم ایران در شهرهای مرکزی چون قم برای رؤیت هلال، می‌توانند در روز سه شنبه در هنگام غروب آفتاب، تقریباً 20 درجه به سمت چپ خورشید، با اختلاف نزدیک به 5 درجه هلال ماه را مشاهده کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =