روایت‌هایی از مسمومیت دانش آموزان قمی/ دانش‌آموزان درباره حادثه تکراری چه گفتند؟

ایسنا نوشت: دانش آموزان هنرستان نور قم به بیان جزئیات مسمومیت مجدد در این هنرستان پرداختند.

بعد از ظهر روز سه شنبه ۲۲ آذرماه خبری مبنی بر مسمومیت ۵۱ نفر از دانش آموزان هنرستان نور از سوی روابط عمومی آموزش و پرورش قم منتشر شد؛ اهمیت خبر از آن جایی بیشتر شد که ۹ آذرماه نیز چنین اتفاقی در این مدرسه برای ۱۸ دانش آموز افتاده بود ولی هنوز منشأ و حتی نوع گاز منتشر شده مشخص نشده است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی قم، این بار هم تعداد زیادی از این دانش آموزان مرخص شده اما برخی نیز بستری شدند؛ پس از صحبت با برخی از مسئولین سری هم به بیمارستان زدیم تا وضعیت دانش‌آموزان را از نزدیک ببینیم.

خوشبختانه این بار مثل دفعه پیش هنگام ورود با مشکل زیادی مواجه نشدیم و با کمی پرسش از کارکنان بیمارستان محل بستری دانش‌آموزان را پیدا کردیم. در اتاق اولی فقط یک دانش آموز بستری بود که با وجود ماسک اکسیژن، همچنان تنگی نفس داشت و نمی‌توانست راحت صحبت کند. این دانش آموز بعد از اینکه آدرس اتاق دانش آموزان دیگر را داد در پاسخ به سئوالم درباره وضعیت جسمانی‌اش، گفت علاوه بر تنگی نفس درد پای زیادی دارد.

وی ادامه داد: روز گذشته توان تکان دادن پاهایش را نداشت. ولی در حال حاضر فقط نمی‌تواند بدون کمک راه برود. به اتاق بعدی رفتم؛ از والدین دانش آموزان که جلوی در بودند حال فرزندانشان را پرسیدم و اجازه خواستم با آن‌ها صحبت کنم. حال عمومی‌شان بد نبود اما بی حسی نسبی و درد پا و عدم توانایی راه رفتن به تنهایی، درد مشترک آن‌ها بود.

یکی از دانش آموزان در خصوص شرح ماجرا گفت: بوی گازی که می‌آمد از صبح خیلی اذیت‌کننده نبود و بعضی جاها اصلا حس نمی‌شد اما تقریباً از ساعت ۱۲ شدید شد و برعکس دفعه قبل که فقط در یک کلاس بود این بار در کل مدرسه پیچیده بود.

دانش آموز دیگری گفت: کادر مدرسه خیلی دیر به حرف ما گوش دادند. می‌گفتند شما می‌خواهید از درس و مدرسه فرار کنید به همین دلیل از زمان انتشار شدید گاز که ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه بود تا انتقال ما به بیمارستان حدود ۲ ساعت و ربع طول کشید زیرا حوالی ۲ و ۳۰ دقیقه بود به بیمارستان رسیدیم. از آن‌ها پرسیدم که ممکن است بوی گاز از آزمایشگاه باشد؟ یکی از آن‌ها گفت: ما زنگ قبلش در آزمایشگاه بودیم و مشکلی نبود حتی آزمایشی هم انجام ندادیم و فقط تدریس داشتیم یا نهایتاً مخلوط کردن کمی آب و نمک.

با والدین دانش آموزان هم صحبت کردم؛ دلشان از سهل‌انگاری مدرسه پر بود. یکی از آن‌ها گفت: نتایج آزمایش دلیل مسمومیت قبلی تعدادی از بچه‌ها که ۲ هفته پیش بود هنوز اعلام نشده و دکتر هم چیزی به ما نمی‌گوید. می‌گویند نتیجه آزمایش دفعه قبل هم مشخص نشده و منشأ و نوع گاز هنوز مجهول است.

وی با گلایه ادامه داد: اگر منشأ گاز مشخص نشده بود چرا مدرسه را باز کردند یا چرا نکات ایمنی را رعایت نکردند و حرف بچه‌ها را باز هم جدی نگرفتند؟

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان ادامه داد: پس از اتفاق سری قبل برای والدین جلسه گذاشتند و گفتند چیز خاصی نبوده و دیگر اتفاق نمی‌افتد؛ حتی دختر من که چند روزی مدرسه نرفته بود او را بازخواست کرده و گفته بودند اتفاق یک بار می‌افتد، تکرار که نمی‌شود! اما دیدیم که اتفاق دو بار هم می‌تواند بیفتد.

طبق گفته دانش‌آموزان بوی گاز و علائم آن مانند گاز دفعه پیش بود و با تنفس، پس از ایجاد سوزش در حلق و بینی و تنگی نفس، پاها و در برخی موارد دست‌ها بی‌حس شده‌اند. برخی از دانش آموزانی که از دفعه قبل با انتشار بوی ناشناسی مثل بوی گاز در مدرسه دچار مسمومیت شده بودند هنوز به دلیل عدم بهبودی کامل در بیمارستان بستری هستند.

لازم به ذکر است همچنان وضعیت سلامت دانش آموزان را از والدین و مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش قم پیگیری می‌کند؛ هم چنین نتایج سم شناسی و منشأ انتشار گاز که قرار بود پایان هفته گذشته منتشر شود هنوز اطلاع رسانی نشده است.

گفتنی است،به رغم تلاش های گسترده خبرنگاران ایسنا در قم برای پاسخ گیری از مسئولان استان در بخش های مختلف هنوز جواب دقیقی از این مسئولان شنیده نشده است ولی همچنان پیگیر آخرین وضعیت دانش آموزان، مراحل درمان، دریافت نمونه های آزمایشی و همچنین روند پایش و علل یابی دو حادثه تکراری در این زمینه هستیم.

بیشتر بخوانید:

انتقال ۵۱ دانش‌آموز قمی به بیمارستان

انتقال ۱۸ دانش‌آموز دختر به بیمارستانی در قم

۳۵۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1707272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =