حمایت بهره بردار ، اجرای کشت قراردادی ، خوداتکایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از اجرای طرح کشت قراردادی گندم خبر داد و گفت کشت قراردای مشکل نقدینگی برای کاشت گندم را مرتفع می کند .

به گزارش خبرآنلاین، محمد میری دیسفانی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در نخستین روزهای سال‌جاری قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد که این موضوع کشاورزان را دل گرم کرد گفت : طرح کشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورزان در شهرستان اجرا می‌شود انتظار داریم کشاورزان با استقبال از آن، از تشویقی این طرح بهره بگیرند .
وی اذعان داشت : این طرح مزایای خوبی دارد که گندم‌کاران با استفاده از آن می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید کنند و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.
میری دیسفانی با اشاره به مراحل عقد قرارداد میان کشاورزان و دولت در اجرای این طرح، بیان داشت: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به کارشناسان پهنه خود در مراکز جهاد کشاورزی اطلاعات سطح زیرکشت گندم آبی در سامانه پهنه‌بندی ثبت نمایند ، این اطلاعات مبنای سامانه کشاورزی قراردادی در سایت(GTC.IR) شرکت بازرگانی دولتی است، سپس کشاورز باید وارد سایت مذکور شده و اطلاعات تکمیلی را وارد ڪند .
میری دیسفانی بیان کرد : طرح کشت قراردادی گندم در شهرستان تنها برای گندم آبی اجرا میگردد و حتی کشاورزانی که کشت خود را انجام داده‌اند نیز می‌توانند قرارداد یاد شده را امضا و از مزایای درنظر گرفته شده در این طرح از جمله در بحث کود، بیمه و کرایه حمل محصول استفاده کنند و در پایان نیز محصول خود را در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند.
وی گفت : با اجرای کشت قراردادی گندم، فرصت مطلوبی برای کشاورزان فراهم شده تا با مشارکت در اجرا، قسمتی از نهاده‌های مورد نیازشان تأمین شود .
وی اشاره کرد : 100 درصد بهای کود ازته توسط کشاورز پرداخت می گردد اما 50 درصد بهای کود فسفاته و 50 درصد بهای کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز پرداخت می گردد و مابقی از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر میگردد اضافه کرد: کشاورزان با انعقاد قرارداد در طرح کشت قراردادی گندم می‌توانند محصول خود را بیمه کنند و هزینه بیمه‌نامه نیز مانند نحوه خرید کود در زمان تحویل گندم کشاورزان به دولت از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می‌شود و کسانی هم که از قبل بیمه دارند می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی برای شرکت در این طرح ، استفاده کنند .
میری دیسفانی بیان کرد : یکی دیگر از مزایا و تشویقی این طرح این است که دولت در این طرح برنامه‌ای نیز برای پرداخت کمک هزینه حمل محصول از مزرعه تا محل خرید گندم به کشاورزان دارد، در جریان این برنامه حمایتی بابت حمل هر تن گندم‌ مبلغ ۱۰۰‌ هزار تومان به کشاورزان در نظر گرفته شده است .
وی گفت :کیفیت گندم تولیدشده در این شهرستان مطلوب است و ۱۱هزار هکتار گندم از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت این محصول راهبردی خواهد رفت .
وی با بیا این مهم که با کشت قراردادی و تأمین نهاده‌ها، عملکرد تولید گندم در مزارع افزایش خواهد یافت اذعان داشت : دسترسی به محصولاتی که بیشترین سهم و نقش را در سفره خانواده‌ها دارند، با در نظر گرفتن دو مولفه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها از یکسو و خوداتکایی و افزایش بهره‌وری از سوی دیگر به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفته است و در کشت قراردادی برنامه ریزی لازم برای تولید محصول متناسب با بازار و با هدف گذاری صادراتی انجام می‌شود و این امر از هدر رفت منابع و آب با توجه به وضعیت تنش آبی در حوزه کشاورزی جلوگیری می‌کند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1707917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =