گزارش نیویورک تایمز از جنگ اوکراین / کی‌یف موفق به ترور ژنرال ارشد روسی نشد

ایسنا نوشت: نیویورک تایمز در گزارشی طولانی بر اساس «نقشه‌های جنگی مخفیانه، رهگیری‌ها و مصاحبه با سربازان و معتمدین کرملین و همچنین برخی از مقامات ناشناس آمریکایی سعی کرده دیدگاه برخی مقامات و رسانه‌های غربی و ادعاهای متفاوتی درباره ظرفیت و توانایی نظامی روسیه ارائه کند.

روزنامه نیویورک تایمز با ذکر هشت نکته از جمله نقشه‌های مخفیانه جنگی و وضعیت روحی ولادیمیر پوتین جنگ اوکراین را مورد بررسی قرار داده است.

نیویورک تایمز نوشته است: «از طریق تماس‌های تلفنی با بیمارستان‌های روسیه، اطلاعات مهمی درخصوص عدم آمادگی سربازان این کشور حاصل شد. سربازان زخمی روسیه توصیف کردند که چگونه با آذوقه‌ای اندک، آموزش‌های ناچیز، گلوله و یا تجهیزات ناکافی به جنگ فرستاده شدند، از جمله این موارد می‌توان به نقشه‌ای از دهه ۱۹۶۰ و کاغذ پرینت‌شده‌ای از ویکی‌پدیا درخصوص نحوه کار با تفنگ تک‌تیرانداز اشاره کرد. طی مصاحبه‌ای، یکی از سربازان یادآور شد که درست قبل از رفتن به جنگ به او گفته شده که چگونه از تفنگ خود استفاده کند. همچنین سرباز دیگری به این موضوع اشاره کرد که سرپرستش روز قبل شروع جنگ به او گفته بود که فردا به جنگ اوکراین خواهید رفت.

بسیاری از نزدیکترین افراد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به سوءظن‌های او دامن می‌زدند و نارضایتی‌هایش علیه غرب را تشدید می‌کردند. یکی از معتمدان سابق پوتین مدعی شد که این افراد نزدیک، حس و حال ولادیمیر پوتین را می‌خواندند و سپس شروع به انجام کارهایی از این قبیل می‌کردند.پوتین، حمله به اوکراین را طوری مخفیانه تنظیم کرد که حتی دیمیتری پسکوف، سخنگوی خودش هم در مصاحبه‌ای اذعان کرد که درست روز شروع حمله از آن مطلع شده بود. آنتون واینو، رئیس دفتر پوتین و الکسی گروموف، مشاور قدرتمند پوتین در حوزه رسانه نیز گفتند که از قبل نسبت به چنین حمله‌ای مطلع نبودند.

ایالات متحده از برنامه‌های ادعایی گراسیموف برای بازدید از خطوط مقدم در اواخر آوریل در بحبوحه درگیری بین مسکو و کی‌یف مطلع شد. مقامات آمریکایی پس از آن تصمیم گرفتند اطلاعات را از اوکراین مخفی کنند زیرا ممکن بود کی‌یف از آن برای تلاش برای کشتن ژنرال استفاده کند و به طور بالقوه باعث درگیری بین ایالات متحده و روسیه شود. ارتش اوکراین به هر حال اطلاعات مربوط به برنامه‌های گراسیموف را به دست آورد که باعث شد مقامات آمریکایی با اوکراینی ها تماس بگیرند و از آنها بخواهند که حمله به ژنرال روسی را متوقف کنند. این درخواست پس از مشورت با کاخ سفید مطرح شده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما به آنها گفتیم که این کار را نکنند. اوکراینی‌ها پیشتر حمله را آغاز کرده بودند و به هر حال رئیس ستاد ارتش روسیه از نیروهای نظامی در اوکراین بازدید کرد، در این حمله سربازان روس کشته شدند اگرچه ژنرال گراسیموف جزو آن‌ها نبود.

یک مقام ارشد روسیه در ماه گذشته میلادی به ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا گفت، روسیه تسلیم نخواهد شد  قبل از جنگ، درست هنگامی که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا به روسیه هشدار داد که به اوکراین حمله نکند، یک مقام ارشد روسیه گفت، ارتش این کشور به قدری قوی است که حتی می‌تواند مقابل آمریکایی‌ها هم بایستد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1708259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =