حمید حسینی: به این نتیجه رسیده‌اند برجام را احیا کنند/ دلار به کدام سو می‌رود؟

سیگنال مهم رسیده به بازار در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات در ایران بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرارداده بگونه ای که شیب قیمت ها کمی کاهشی شده است .

زهرا علی اکبری- قیمت دلار در بازار از بیش از ۳۹ هزار تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده و همین امر زمینه کاهش حدود چهارصد هزار تومانی قیمت سکه را در چند ساعت اخیر فراهم کرده است . هر قطعه سکه بهار ازادی در شرایط کنونی حدود ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
سید حمید حسینی، فعال اقتصادی و کارشناس حوزه اقتصاد در گفتگو با کافه خبر خبرآنلاین درباره تحولات نرخ ارز گفت: وقتی آقای خرازی اعلام کرد که ایران آماده مذاکره در خصوص برجام است، بلافاصله بازار ارز و سایر بازارهای وابسته به این موضوع واکنش نشان دادند.
وی با تاکید بر اینکه همین مساله نشان می‌دهد تا چه میزان جامعه نسبت به بهبود وضعیت و حل مشکلات در صورت دستیابی به یک توافق مناسب خوشبین است، گفت: متاسفانه در ایران ما با شرایط عجیبی روبرو بودیم که من از آن به عنوان شرایطی برای از بین بردن دستاوردها یاد می‌کنم .
حسینی در توضیح این مطلب افزود: وقتی در سال ۱۳۹۷ ترامپ از برجام خارج شد، مخالفان این طور وانمود کردند که مردم این برجام بود که عامل مشکلات شما شد. نمی‌گفتند خروج از برجام این مشکلات را ایجاد کرده است، معتقد بودند برجام زمینه ساز بروز این مشکلات است.

بیشتر بخوانید:

رصد وضعیت بازار شیشه‌ای در روزهای سبز/ خروج حقیقی‌ها ادامه دارد

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت اعلام شد/ اعلام جزییات

برجام

همه چیز آماده توافق بود

حسینی ادامه داد: خاطرتان باشد، آقای روحانی در آخرین ماه‌های دولتش خبر داد که همه چیز برای یک توافق آماده است اما آقایان برای اینکه این توافق را به نام خودشان بزنند نگذاشتد چنین اتفاقی رخ بدهد. حالا هم ۱۶ ماه از حضور دولت گذشته و هنوز ماجرا تمام نشده است .
وی با اشاره به اینکه اعلام آقای خرازی در خصوص مذاکره مساله مهمی است چرا که ایشان مشاور مقام رهبری است و وقتی اعلام می‌کنند ایران آماده است، مساله فراتر از دولت تلقی می‌شود. از آن طرف آقای عبداللهیان و باقری سفری به اردن برای مذاکره داشتند و همین مساله است که سبب می‌شود این نتیجه گیری پیش رو قرار گیرد که برجام در حال نهایی شدن است.
اشاره حمید حسینی به سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به امان پایتخت اردن است. وی در حاشیه نشست بغداد ۲ در امان با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی امروز خود با وزیر خارجه ایران، نوشت: «توافق کردیم راه‌های ارتباطی را باز نگه داریم».

پای امید در میان است

این فعال اقتصادی گفت: حالا مساله فراتر از دولت اعلام شده و آقایان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید مشکلاتشان را حل کنند.
وی گفت: بالاخره جامعه به خاطر دارد در همان سال‌های توافق برجام چه وضعیتی داشت. تورم تک رقمی در کشور ایجاد شد، انگیزه‌ها بالا رفت و امید به جامعه برگشت. همان زمان مخالفان برجام از هر فرصتی استفاده می‌کردند تا بگویند ببینید برجام چیزی نداشت. آقای سیف در یک سخنرانی به مشکلات بانکی انتقاد داشت و اعلام کرد دستاورد برجام در حوزه بانکی برای ما هیچ بوده است.

وی ادامه داد: بدون اینکه در نظر بگیرند منظور آقای سیف چیست و روی صحبتش تنها با طرف‌های مقابل برای حل مشکلات بانکی است، ماجرا را دست گرفتند و فشار را در داخل آغاز کردند که مردم ببینید دستاورد برجام هیچ بوده است. حالا اگر دستاورد برجام هیچ است چرا این قدر سریع بازارها به آغاز مذاکرات یا تعویق مذاکرات واکنش نشان می‌دهند .
این فعال اقتصادی با اشاره به رشد قیمت دلار گفت: تا زمانی که حرف از منتفی شدن برجام نبود، مردم احتیاط می‌کردند، دلار نمی‌خریدند اما وقتی مذاکرات طولانی‌مدت تعلیق شد، دیدید تقاضا افزایش یافت. آن وقت رییس کل بانک مرکزی می‌گوید انتظارات تورمی عامل رشد قیمت دلار است.
وی گفت: مثل این است بگویید ازدواج عامل طلاق است، خوب این انتظارات تورمی از کجا آمده است؟ ناامیدی باعث شده مردم فکر کنند دلار گران می‌شود و حالا نیز احیای امید می‌تواند تا حدی مشکلات را برطرف کند .
حسینی پیش‌بینی کرد احیای برجام بتواند موجبات کاهش نرخ دلار و مهار تورم را فراهم آورد.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1709394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =