ایسنا نوشت:

در حالی که معاون رئیس شورای ملی انتقالی لیبی از حضور معمر قذافی در جنوب شرق طرابلس خبر داد نماینده این شورا در لبنان اعلام کرد که قذافی با تن کردن لباس‌های زنانه از طرابلس خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالحفیظ غوقه، معاون رئیس شورای ملی انتقالی لیبی عنوان داشت: اسنادی در دست داریم که نشان می‌دهد معمر قذافی، رهبر لیبی در منطقه بنی ولید واقع در جنوب شرق طرابلس پنهان شده است.

وی در ادامه افزود: البته این اطلاعات تایید نشده ولی می‌دانیم که قذافی از دو روز قبل در این شهر پنهان شده است.

غوقه همچنین عنوان داشت: درگیری‌هایی میان نیروهای وابسته به قذافی و انقلابیون در نزدیکی این شهر به وقوع پیوسته و انقلابیون به سمت بنی ولید حرکت می‌کنند.

بنی ولید در شهر مصراته واقع شده است و یکی از پایگاه‌های قبیله‌ای بسیار قدرتمند به شمار می‌آید.

نیروهای ناتو حملات هوایی خود را علیه شهر بنی ولید و سرت آخرین پایگاه قذافی واقع در 360 کیلومتری شرق طرابلس افزایش داده است.

انقلابیون اعلام کردند که تا روز شنبه به نیروهای قذافی برای تسلیم شدن در شهر سرت مهلت می‌دهند.

از سوی دیگر آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشت: موضع الجزایر در قبال درگیری‌ها در لیبی موضعی دوگانه است. ما نسبت به عدم به رسمیت شناختن شورای ملی انتقالی لیبی از سوی مسئولان الجزایر ابراز تاسف می‌کنیم.

مراد مدلسی، وزیر امور خارجه الجزایر نیز عنوان داشت که موضع کشورش در قبال لیبی دوگانه نبوده و این کشور آماده است تا زمانی که شورای ملی انتقالی لیبی دولتی متشکل از تمام اقشار در لیبی تشکیل دهد شورای مذکور را به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر ترایان باسسکو، رئیس جمهوری رومانی اعلام کرد که کشورش شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت می‌شناسد.

وی گفت: ما به عنوان یک شریک واقعی و تنها نماینده ملت لیبی این شورا را به رسمیت می‌شناسیم.

وزارت امور خارجه اوکراین نیز با صدور بیانیه اعلام کرد که شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان تنها نماینده مشروع ملت این کشور به رسمیت می‌شناسد.

در این بیانیه آمده است: از این شورا می‌خواهیم امنیت شهروندان اوکراینی در خاک لیبی را تامین کند.

بدین ترتیب از زمان تاسیس شورای انتقالی لیبی در 27 فوریه بیش از 60 کشور در سراسر جهان این شورا را به رسمیت شناخته است.

رادیو بی.‌بی.‌سی نیز اعلام کرد که دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور یگان ویژه‌ای را درون دولت خود برای انجام عملیات اقتصادی محرمانه علیه معمر قذافی ایجاد کرده است.

این رادیو در ادامه اعلام کرد: نام یگان مذکور "شبکه نفت لیبی" است که تلاش دارد تا مانع رسیدن سوخت به طرابلس شود و همچنین روند ارائه بنزین و سوخت به نیروهای انقلابی در شرق لیبی را تضمین کند.

بی‌.بی.‌سی همچنین اعلام کرد: این یگان متشکل از تعدادی از کارمندان خدمات شهری دولت انگلیس، وزیران و شخصیت‌های نظامی این کشور بوده و نقش مهمی در تنگ‌تر کردن حلقه محاصره‌ نیروهای قذافی ایفا می‌کند.

این یگان به نیروهای ناتو پیشنهاد داده است تا بندر الزاویه را برای عدم سوخت رسانی به نیروهای قذافی محاصره کند.

این در حالی است که روزنامه الوطن به نقل از منابع نزدیک به ریاست جمهوری الجزایر نوشت: قذافی به همراه برخی از افراد خانواده خود در شهر غدامس واقع در نزدیکی مرزهای الجزایر به سر می‌برد و تلاش داشت تا برای ورود به خاک این کشور با مسئولان الجزایری به ویژه عبدالعزیز بوتفلیقه رایزنی کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: بوتفلیقه با صحبت کردن با قذافی مخالفت کرد و یکی از مشاوران وی به قذافی اعلام کرد که وی مشغول حوادث صورت گرفته در الجزایر است.

روزنامه الوطن همچنین نوشت: این اولین باری نیست که قذافی یا نمایندگان وی تلاش دارند تا با بوتفلیفه برای انجام مذاکرات تماس بگیرند.

این روزنامه در ادامه گزارش داد: ورود برخی از افراد خانواده قذافی به الجزایر با موافقت برخی از اعضای شورای ملی انتقالی لیبی صورت گرفت.

روزنامه الوطن همچنین گزارش داد: مسئولان الجزایری ائتلاف قذافی با تشکیلات القاعده بعنوان آخرین راهکار را بعید نمی‌دانند.

از سوی دیگر نماینده شورای ملی انتقالی لیبی اخبار منتشر شده در خصوص امضای قرارداد میان این شورا و دولت فرانسه برای دستیابی پاریس به 35 درصد از نفت لیبی را رد کرد.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون با انتشار این خبر اعلام کرد که جبریل باسم، یکی از نماینده‌های جبهه خلق برای آزادسازی لیبی در نامه‌ای به امیر قطر اعلام کرد که شورای ملی انتقالی لیبی با امضای این تفاهم نامه خواهان حمایت همه جانبه فرانسه از این شورا شده بود.

منصور سیف النصر، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی در پاریس اعلام کرد: من به هیچ وجه نام این جبهه را تاکنون نشنیده‌ام و چنین اخباری صحت ندارد. رهبران انقلابیون لیبی تنها تحت عنوان شورای ملی انتقالی لیبی شناخته شده‌اند.

آلن ژوپه نیز عنوان داشت: هیچ اطلاعی از چنین نامه‌ای ندارم. شورای ملی انتقالی لیبی به صورت رسمی اعلام کرد که به کسانی که این شورا را یاری کنند اجازه خواهد داد تا در بازسازی لیبی به آنها کمک کنند.

وی در ادامه افزود: من هیچ اطلاعی از چنین تفاهم نامه‌هایی ندارم.

از سوی دیگر البغدادی المحمودی، نخست وزیر نظام معمر قذافی اعلام کرد که مخالفان قذافی را تایید می‌کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه العربیه عنوان داشت: من همچنان در لیبی هستم و با شورای ملی انتقالی کشور در تماس می‌باشم.

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: 19 تن از افراد بازداشت شده توسط نیروهای وابسته به قذافی در ماه ژوئن در یکی از بازداشتگاه‌های شمال غرب لیبی بر اثر خفگی کشته شده‌اند.

یکی از افرادی که از این بازداشتگاه جان سالم به در برده بود عنوان داشت: برخی از بازداشت شدگان مجبور بودند ادرار خود را بخورند چرا که نیروهای وابسته به قذافی هیچ غذا و آبی به آنها نمی‌دادند.

وی در ادامه افزود: زمانی که بازداشت شدگان از نیروهای قذافی می‌خواستند به آنها آب و یا غذا بدهند زندانبان‌ها به آنها می‌گفتند: "خفه شوید ای موش‌ها".

برهمین اساس یکی از اعضای سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که این سازمان تحقیقاتی در خصوص کشتن بازداشت شدگان و شکنجه آنها به عنوان جرایم جنگی انجام می‌دهد.

از سوی دیگر سلیمان محمود، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای انقلابی لیبی عنوان داشت: درست است که برخی از افراطگرایان در میان ما هستند اما این به معنای آن نیست که لیبی مانند افغانستان و یمن است.

وی در ادامه افزود: ما خطری با نام افراط‌گرایان در لیبی و القاعده نداریم. انقلابیون همچنین اعلام کردند که آنها اسلام گرایان میانه رو هستند و القاعده نمی‌تواند در میان آنها نفوذ کند.

عبدالله الزیدانی، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی در لبنان در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ عنوان داشت: لیبی بعد از قذافی کشوری مدنی و قانونی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: اقدامات افراطی و تند رو در این کشور جایی ندارد. برخی بیم حضور اسلام گرایان تندرو در لیبی را دارند. هیچ کدام از آنها در خاک لیبی حضور ندارند.

الزیدانی همچنین عنوان داشت: لیبی متعلق به تمام مردم این کشور است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که دولت آلمان تصمیم گرفته است تا یک میلیارد یورو از اموال بلوکه شده نظام معمر قذافی را به مردم این کشور و شورای ملی انتقالی لیبی بازگرداند.

این در حالی است که عبدالله ناکر، هماهنگ کننده کل شورای انقلابیون در طرابلس عنوان داشت: در همین جا اعلام می‌کنیم که شورای انقلابیون طرابلس با توجه به شرایط موجود در این شهر تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: هدف از تشکیل این شورا حمایت از انقلاب لیبی و تلاش برای بازگرداندن امنیت به طرابلس و تحت پیگرد قراردادن گردان‌های قذافی و همچنین دفاع از طرابلس می‌باشد.

ناکر همچنین عنوان داشت: اگر شورای ملی انتقالی لیبی ما را به رسمیت بشناسد و ما تحت فرمان این شورا عمل خواهیم کرد.
5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =