موشکی که قاتل مشهورترین بمب‌افکن آمریکا شد / عکس

موشک پدافندی سام ۲ در جریان جنگ ویتنام خسارات بسیاری به هواگردهای آمریکایی از جمله بمب‌افکن مشهور بی‌ ۵۲ وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدود نیم قرن پیش بمب‌افکن‌های بی‌۵۲ آمریکا در عملیاتی که بزرگترین بمباران پس از جنگ‌جهانی دوم بود، طی ۱۲ روز بیش از ۲۰ هزار تنُ بمب روی ویتنام شمالی ریختند و چندین فروند از این بی‌۵۲‌ها شکار موشک‌های ساخت روسیه شدند.

بیشتر بخوانید: 

نیروهای ویتنام شمالی در جنگ ویتنام از آتشبارهای اس-۷۵ دوینا به‌طور گسترده برای دفاع از هانوی و هایفونگ استفاده می‌کردند. اس-۷۵ دوینا که در ناتو به نام سام-۲ مشهور است، سامانه موشکی ساخت روسیه (شوروی سابق) است. این سامانه در سال ۱۹۵۷ وارد خدمت شوروی و پس از آن بسیاری از کشورهای کوچک و بزرگ جهان شد.

سرنگونی شش بمب‌افکن بی‌۵۲ در یک شب با موشک‌های ساخت روسیه / عکس

با وجود این موشک‌ها در ویتنام کار بمب‌افکن‌های بی ۵۲ در عملیات خط‌شکن ۲ بسیار دشوار بود. سامانه سام ۲ می‌توانست موشکی با سر جنگی ۱۹۵ کیلوگرمی را تا ارتفاع ۳۰ هزار پایی پرتاب کند. موشکی که سرعتش به سه برابر سرعت صوت می‌رسید.

برای بیشتر دانستن درباره عملیات خط‌شکن ۲ و از بین رفتن ۱۵ فروند بمب‌افکن استراتژیک آمریکایی در ویتنام گزارش «سرنگونی شش بمب‌افکن بی‌۵۲ در یک شب » را بخوانید.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1710024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    23 16
    این تجهیزات اگه واقعا اینطور که نوشتی کابوس بود و کارایی داشت که شوروی با آنو همه ادعاش از هم پاشیده نمیشد. نیروی نظامی روس ها نه از داخل تونستند با مقابل نارضایتی مردم از سیستم فاسد شوروی کاری کنند نه در مقابل آمریکا و غرب. الان هم که نزدیک یک سال از جنگ با اوکراین میگذره روسیه ناتوان از اتمام جنگ مناطق مهمی مثل خرسون را مجددا از دست داده.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    6 8
    من مطمئنم این جنگ کار آمریکا بود تا ببینه روسیه چه سلاح هایی داره میخواست مطمئن بشه خودش از همه جلوتره و سلاحهاش از کل دنیا پیشرفته تر،ب
  • احمد IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
    7 6
    بفرمایید این اخبار و اطلاعات رو از کدوم بایگانی درآوردید؟؟!! بیشتر به این میاد که کار 1 دستگاه دروغ چاپ کن باشه... 6 بی 52 در یک شب؟؟!!
    • علی فدوی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      7 3
      مستند ۱۰ هزار روز جنگ آمریکا در ویتنام را ندیدید ؟؟ من دیدم اذعان کردند ۸ بمب افکن سرنگون شدند خیلی سال پیش بود شاید اشتباه کنم ولی آمریکا با خفت و خواری عجیبی از ویتنام فرار کرد متحمل تلفات بسيار زيادي شد و حیثیت بر باد رفته
  • علی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    5 2
    موشک روس نبود که آمریکا یها را فراری داد .قدرت مردم وایمان واعتماد بنفس مردم. بود که آمریکا از جنوب شرق آسیا فرار کرد..مثلا خلبانان ژاپنی با جنگنده عادی که داشتن پر از بمب می کردن ومی کوبیدن به ناو آمریکای روسی مگر کیه ما بزرگش کردم فقط مردم.مردم