اعمال نفوذ برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات / قالیباف، «پشمچی‌زاده» را می‌پسندد / او  دارای تحصیلاتی در حوزه منابع آب است

اعتمادآنلاین نوشت:رییس مجلس سه معاونت قوه مقننه،ریاست کمیسیون اصل ۹۰، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و رییس مرکز پژوهش‌ها را تعیین می‌کند اما علی‌رغم این اختیارات، قالیباف به دنبال تعیین رییس بخشی از مجلس است که نمی‌تواند به طور مستقیم در انتخاب آن اعمال نظر کند؛ دیوان محاسبات.

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و رئیس کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس در این کمیسیون،اواخر هفته گذشته به خبرگزاری خانه ملت خبر داد که ۲۶ نفر برای ریاست دیوان محاسبات ثبت‌نام کردند که اسامی آنها برای انجام استعلامات لازم ارسال شده است.

بر اساس قانون آئین نامه داخلی مجلس و ماده ۷۱ خدمات کشوری، کمیته‌ دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه، ۴ نفر از متقاضیان را برای بررسی و اتخاذ تصمیم نهایی به این کمیسیون معرفی می‌کند تا در نهایت ۲ نفر از بین این ۴ نفر برای انتخاب ریاست دیوان محاسبات به صحن علنی مجلس معرفی شده و با رای نمایندگان ریاست دیوان محاسبات تعیین شود.

با مرور اسامی منتشر شده در روزهای اخیر می‌بینیم که در میان متقاضیان ریاست دیوان محاسبات، نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی، مدیران اجرایی مجلس ، مدیران دیوان محاسبات و مدیران کشوری حضور دارند. با این وجود شنیده‌های اعتمادانلاین از نمایندگان نشان از این دارد که طیف قالیباف به جد به دنبال انتخاب «پژمان پشم‌چی‌ زاده»، معاون نظارت فعلی محمدباقر قالیباف در مجلس، برای این جایگاه است.

فارغ از انگیزه‌های سیاسی طیف قالیباف و شخص او برای تعیین ریاست دیوان محاسبات، باید یادآوری کرد که دیوان محاسبات از معدود بخش‌های زیر نظر مجلس شورای اسلامی است که انتخاب رییس آن با دخالت مستقیم رییس مجلس صورت نمی‌گیرد. برای بررسی این ادعا بهتر است به چند بخش مهم مجلس که انتخاب ریاست آن با نظر رییس مجلس است، دقت کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی بر اساس آیین نامه داخلی سه معاون دارد؛ نظارت،قوانین و اجرایی. با توجه به اختیارات این معاونت‌ها در امور داخلی مجلس و البته تاثیر تصمیمات این سه معاونت در تعیین سرنوشت لوایح و طرح‌های جنجالی ، تردیدی در اهمیت این جایگاه‌ها وجود ندارد. با توجه به این توضیح و این که آیین نامه داخلی اختیار تعیین این سه معاونت را به رییس مجلس سپرده، ریاست خانه ملت دستی باز ، در مدیریت صحنه قوانین خواهد داشت و این اختیار برای رییس مجلس در هر دوره‌ای بسیار مهم است.

به جز این سه معاونت، که به طور مستقیم با نظر رییس مجلس تعیین می‌شوند، ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به عنوان یک شاهرگ حیاتی برای موضوعات مهم سیاسی، رسیدگی به شکایت‌ها وصول شده به این کمیسیون و اعلام نظر درباره مسائل سرنوش‌ ساز نیز، به نوعی با نظر رییس مجلس است.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، کاندیداهای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ توسط هیات رییسه تایید و به صحن مجلس معرفی می‌شوند تا انتخاب نهایی در صحن و با رای نمایندگان باشد. در هر دوره‌ای با هر گرایش سیاسی، ریاست مجلس اختیار پنهان و عیان زیادی در تعیین گزینه‌های نهایی از جانب هیات رییسه مجلس دارد . فراموش نکنیم اختیار رییس مجلس در این زمینه به اندازه‌ای روشن و مسبوق به سابقه است که در ادوار قبل بعضا علی لاریجانی تنها یک کاندیدا را از طریق هیات رییسه برای معرفی به صحن تعیین می‌کرد و در عمل صحن مجلس تنها باید به «کاندیدای علی لاریجانی برای ریاست بر کمیسیون اصل ۹۰» رای می داد و از اساس رقابتی نیز صورت نمی گرفت. این موضوع در مجلس دهم، در ماجرای بی‌اعتنایی لاریجانی به محمد پورمختار و معرفی داود محمدی به عنوان تنها گزینه برای رای آوری ریاست کمیسیون اصل ۹۰ دیده شد.

در مورد کتابخانه، موزه و مرکز اسناد نیز اگرچه این نهاد چندان سیاسی نیست اما باز هم ریاست آن با نظر رییس مجلس از کانال هیات رییسه مجلس تعیین می‌شود. مطابق آیین نامه داخلی مجلس ، هیات امنای کتابخانه،موزه و مرکز اسناد همان « هیات رییسه مجلس شورای اسلامی» هستند و ریاست این مرکز را نیز هیات امنای آن تعیین می‌کند بنابراین به راحتی رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس نیز با نظر رییس مجلس و از کانال هیات رییسه مجلس که همان هیات امنای کتابخانه است، تعیین و حتی حکم نهایی رییس این مرکز نیز با امضای رییس مجلس ثبت می‌شود.

این روند در مورد مرکز پژوهش‌های مجلس نیز برقرار است یعنی هیات امنای مرکز پژوهش‌ها، همان هیات رییسه مجلس است که باید رییس مرکز پژوهش‌ها را تعیین کند و در نهایت نیز این ریاست با امضای شخص رییس مجلس اعتبار پیدا می‌کند.

بنابراین علاوه بر این که ریاست مجلس مطابق آیین نامه داخلی، سه معاونت قوه مقننه را به صورت مستقیم و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ ، رییس کتابخانه، موزه و سازمان اسناد و رییس مرکز پژوهش‌ها را از طریق هیات رییسه مجلس تعیین می کند، اما گویا این میزان از اختیار برای چینش ترکیب در خانه ملت برای محمدباقر قالیباف کافی نیست و او به دنبال تعیین رییس دیوان محاسبات نیز هست؛ از معدود مواردی زیر سایه قوه مقننه که که آیین نامه داخلی مجلس انتخاب رییس آن را به کمیسیون برنامه و بودجه و رای گیری در صحن مجلس سپرده است.

این روزها طیف قالیباف به دنبال این هستند که پژمان پشمچی زاده به عنوان رییس دیوان محاسبات انتخاب شود، گزینه‌ای که چندان در بین نمایندگان مورد اقبال برای رای آوری نیست. چرا که هم از بدنه دیوان محاسبات و نمایندگان نیست و هم با تحصیلاتی در حوزه منابع آب ، همخوانی تخصصی با این نهاد مهم نظارتی و مالی قوه مقننه ندارد. قالیبافی‌ها در این مسیر فرستادن پشم‌چی زاده به ریاست دیوان محاسبات، راه سختی را در پیش دارند. بر اساس شنیده‌ها ، آن‌‎ها سعی دارند تا با لابی با کمیته دیوان محاسبات و اعضاء کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در کنار فشار بر برخی از نمایندگان کاندید شده برای استعفاء و در نهایت با مهندسی یک انتخابات درون پارلمانی ، ریاست این نهاد را هم به طیف خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1710592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =