مینو محرز: مراقب پروازها باشیم، بلای سال ۹۸ تکرار نشود/«پیش‌بینی‌ها می‌گوید از ۲۰ ژانویه منتظر کرونا باشیم»

مینو محرز، متخصص عفونی می‌گوید: «درگیر شدن کشور چین با زیرسویه جدید و احتمال اینکه این زیرسویه به کشور ما هم برسد، یادآور همان اتفاقی است که زمستان سال ۱۳۹۸ رخ داد. حالا هم چینی‌های ساکن ایران، اعم از تاجر و دانشجو برای تعطیلات سال نو و جشن کریسمس به چین رفته و برمی‌گرددند و احتمال اینکه ویروس جدید وارد ایران شود، بالا می‌رود.»

ایرن مهرگان: نام جدیدش BQ.۱.۱ است، در واقع می‌شود زیرسویه جدید از سویه اومیکرون ویروس کرونا، حالا اروپا و آمریکا را حسابی درگیر کرده و از چین و شرق دور هم خبرهایی از شیوع کرونا به گوش می‌رسد،‌ و همه این اطلاعات این سوال مهم را پیش می‌آورد که آیا ایران هم درگیر این زیرسویه جدید می‌شود؟

خبرآنلاین با همین سوال سراغ سه نفر از پزشکان و اساتید مهم پزشکی در این حوزه رفته است.

مینو محرز: مراقب پروازها باشیم، بلای سال ۸۹ تکرار نشود/«پیش‌بینی‌ها می‌گوید از ۲۰ ژانویه منتظر کرونا باشیم»

مینو محرز، متخصص عفونی:

درگیر شدن کشور چین با زیرسویه جدید و احتمال اینکه این زیرسویه به کشور ما هم برسد، یادآور همان اتفاقی است که زمستان سال ۱۳۹۸ رخ داد. حالا هم چینی‌های ساکن ایران، اعم از تاجر و دانشجو برای تعطیلات سال نو و جشن کریسمس به چین رفته و برمی‌گرددند و احتمال اینکه ویروس جدید وارد ایران شود، بالا می‌رود.

باید در فرودگاه عبور و مرورها به شدت کنترل شود تا از احتمال شیوع مجدد کرونا طی زمستان پیش‌رو پیشگیری شود.

درحال حاضر وضعیت کرونا در کشور ما کاملا تحت کنترل است و نگرانی‌ای نداریم، بیشتر از کرونا درگیر آنفلوآنزا و ویروس‌هایی از این دست هستیم که باعث درگیری شهروندان با این بیماری‌ها شده است.

آنچه که این روزها خصوصا بین کودکان شیوع پیدا کرده ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV است که باعث بروز عفونت‌هایی در ریه و مسیر تنفسی می‌شود. درواقع این ویروس عمدتا در کودکان زیر دو سال شایع است و البته می تواند بزرگ‌سالان را نیز آلوده کند.

یکی از عوامل مهم در افزایش ابتلا به این ویروس‌ها را می‌توان ماسک دانست، اغلب مردم ماسک‌ نمی‌زنند، در حالی که ماسک و خصوصا استفاده از ماسک خوب که بینی و دهان و راه‌های تنفسی را بپوشاند،‌ می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها و حتی تاحدودی از عوارض آلودگی هوا، تاثیر زیادی داشته باشد.

مینو محرز: مراقب پروازها باشیم، بلای سال ۸۹ تکرار نشود/«پیش‌بینی‌ها می‌گوید از ۲۰ ژانویه منتظر کرونا باشیم»

حمید عمادی، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران:

پیش‌بینی‌هایی مبنی بر شیوع کرونا در زمستان امسال، خصوصا اوایل اسفند وجود دارد اما هیچ کدام از این پیش‌بینی‌ها پایه و اساس علمی ندارد، فعلا از لحاظ کرونا در موقعیت خوبی هستیم، اما واقعیت این است که با توجه به تعطیلات کریسمس و آمد و شد مسافران ایرانی و خارجی به کشور، احتمال شیوع زیرسویه جدید زیاد خواهد بود.

عقل حکم می‌کند تحت این شرایط غافلگیر نشویم و از لحاظ دارو، پرسنل و کادر درمان، تخت‌های مورد نیاز برای بستری و ... کاملا آماده باشیم.

اگر از تزریق دز سوم واکسن کرونای کسی ۶ ماه گذشته باشد، و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و تنفسی باشد، بهتر است تزریق دز چهارم را هم حتما انجام دهد.

چیزی که اخیرا بین کودکان بسیار شایع شده ویروس RSV است که سال‌های گذشته هم بوده و اگر امسال بیشتر شاهد این بیماری در کودکان دبستانی هستیم، بخاطر دو سال گذشته و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه بوده است.

مینو محرز: مراقب پروازها باشیم، بلای سال ۸۹ تکرار نشود/«پیش‌بینی‌ها می‌گوید از ۲۰ ژانویه منتظر کرونا باشیم»

پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری:

هیچ چیزی درباره ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست و هیچ‌کس دقیق نمی‌تواند بگوید که چه زمانی و با چه شدتی از میزان ابتلا و مرگ و میر، ویروس کرونا شیوع پیدا خواهد کرد. اما به هرحال پیش‌بینی‌ها این است که از بعد از ۲۰ ژانویه و آخرای ماه دی، موارد ابتلای کرونا در کشور بالا برود.

کرونا در لحظه تغییراتی را پیش می‌آورد که قابل پیش‌بینی نیست اما بالاخره افزایش موارد خواهیم داشت، فقط اینکه آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر چقدر خواهد بود، نمی‌توان از الان چیزی گفت.

درباره تزریق واکسن و خصوصا که وزیر بهداشت گفته است ۵۰ میلیون دز آماده داریم، باید بگویم اگر کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و سه ذر را تزریق کردند، نیازی به تزریق جدید ندارند، همان‌طور که در دنیا هم برای افراد بدون بیماری و شرایط خاص تزریق مجدد توصیه نمی‌شود. اما گروه‌های پرخطر و خصوصا کسانی که نقص ایمنی بدن دارند، نیاز است دز چهارم را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

زیر سویه جدید اومیکرون؛ مقاوم در برابر تمام آنتی‌بادی‌ها، انتقال سریع و دارای ۲ نشانه متفاوت

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1710944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 0
    باید ورود اتباع چین و کسانی که به چین سفر کردند را ممنوع بکنیم نمیدونم مثل سال 98 رفاه چینی مهمتر از جان مردم ایران میشه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 2
    اینها برادران عزیز چینی هستن قدمشان روی چشممان ست چه با کرونا جه بی کرونا!!
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    همه چینی هایی که به ایران میآیند مبتلا به کرونا هستند
  • علیرضا IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    هرچی این خانم میگه دقیقا برعکسش اتفاق میوفته
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 0
    آیا وزارت بهداشت نسبت به قرنطینه جدی و بررسی و چک کردن در فرودگاه امام و بقیه فرودگاه های بین المللی اقدامی نموده است؟؟؟ !!!