یک تن طلای خوش‌عیار؛ روی میز عرضه / جزئیات دور جدید عرضه طلا در بازار سرمایه

همشهری نوشت:ظرف روزهای آینده یک تن شمش طلا در بورس کالا و بانک کارگشایی عرضه می‌شود

روز یکشنبه با عرضه ۴۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا، دور جدیدی از عرضه طلا در بازار سرمایه آغاز شد. قرار است سازمان توسعه و نوسازی معادن(ایمیدرو) ۱۰۰۰کیلو شمش طلای خوش‌عیار را در بازار سرمایه عرضه کند که نیمی از آن به‌صورت کاغذی فروخته خواهد شد. این دومین گام بعد از انتشار اوراق سلف سکه برای کنترل نرخ‌ها در بازار طلا و سکه، ظرف یک ماه گذشته است.

آمارها نشان می‌دهد بخش زیادی از سپرده‌های غیرجاری ظرف ماه‌های گذشته به سپرده‌های غیرجاری تبدیل شده و این موضوع به تلاطم در بازارها ازجمله بازار طلا و ارز منجر شده است.

به بیان دیگر، به‌دلیل نرخ بهره منفی، چشم‌اندازهای تورمی و افزایش ریسک‌های اقتصادی بسیاری از سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش پس‌اندازهایشان در حال تبدیل ریال به سایر دارایی‌ها ازجمله طلا و ارز هستند، زیرا نرخ تورم نقطه به نقطه هم‌اکنون به ۴۸.۵درصد رسیده و این به‌معنای این است که ارزش پس‌اندازهای مردم سالانه به همین میزان کاهش می‌یابد.

درچنین شرایطی بانک مرکزی از یک ماه پیش تلاش تازه‌ای را برای کنترل قیمت در این دو بازار آغاز کرد؛ به‌طوری که از یک طرف مجوز انتشار اوراق سلف سکه و از طرف دیگر مجوز انتشار اوراق ارزی صادر شد؛ اقدامی که در طول سابقه فعالیت بانک مرکزی بی‌سابقه بود.

شمش

نزدیک به ۲دهه بود که کارشناسان بازار سرمایه بر ضرورت‌های انتشار این اوراق تأکید می‌کردند اما تا یک ماه پیش هیچ‌یک از روسای بانک مرکزی به‌ویژه برای انتشار اوراق ارزی به آن توجه نکرده بودند اما با انتشار اوراق سلف سکه و اوراق ارزی این طلسم شکسته شد. برنامه بانک مرکزی این است که بخش زیادی از تقاضاهایی را که برای خرید طلا و ارز در بازار وجود دارد، به سمت خرید این اوراق هدایت کند.

حالا در تازه‌ترین رویداد بانک مرکزی مجوز عرضه ۱۰۰۰تن طلا را صادر کرده است. این میزان طلا را سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی(ایمیدرو) عرضه می‌کند. قرار است نیمی از این میزان طلا به‌صورت کاغذی و در قالب گواهی سپرده در بورس کالا عرضه شود.

جزئیات عرضه یک تن طلا

به‌گفته مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو دیروز برای نخستین‌بار ۴۰کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا عرضه شد. طبق مقررات اعلام‌شده بورس کالا، همه متقاضیان می‌توانند برای خرید این شمش‌های طلا اقدام کنند.

امیر صباغ با بیان اینکه عرضه‌ها به‌صورت پیوسته در روزهای آینده تداوم خواهد یافت، گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در روزهای آینده ۱۰۰۰‌کیلوگرم از موجودی شمش طلای پرعیار تولیدی خود را به روش‌های مختلف در بازار عرضه خواهد کرد.

به‌گفته او عرضه‌ها در قالب ۳ الگوی مختلف و در تناسب با نیاز بازار از طریق حراج باز بورس کالا یا بانک کارگشایی صورت می‌گیرد.

او توضیح داد: با مجوز بانک مرکزی، ۵۰۰‌کیلوگرم طلا از طریق فروش گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا که قرارداد آن با بورس کالا و بانک ملت امضا شده، عرضه خواهد شد و الباقی به‌صورت فیزیکی در بورس کالا و بانک کارگشایی به مزایده گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1711536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =