ارزان‌ترین خودرو اقتصادی وارداتی هم رویای دور مصرف کننده است/ حداقل قیمت چه قدر است؟

اقتصاد۱۰۰ نوشت : تحلیلگر بازار خودرو می گویند، با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی ارزان‌ترین خودروی وارداتی سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

به گزارش اولین محموله خودروهای وارداتی با برند کیای کره به بندر لنگه رسید. اما آیا با ادامه واردات این خودروها به دست شهروندان عادی می‌رسد؟ ورود محصولات خارجی به بازار چه تأثیری روی قیمت تولیدات داخلی در بازار خودرو ایران می‌گذارد؟

بازار خودرو ایران میزبان میهمان جدیدی است. خودروهای کیا که بالاخره پس از مدت‌ها از کره به ایران رسیدند. حالا همه منتظرند تا وعده وزارت صمت بر وعده خود مبنی بر کنترل بازار خودرو از طریق واردات محصولات خارجی جامه عمل بپوشاند.

بازار خودرو که حتی وزیر صمت را پای میز استیضاح کشاند، در یک ماه اخیر بار دیگر روند نجومی به خود گرفت و قیمت محصولات مختلف پیش از ورود خارجی‌ها به بازار بین ۲۰ تا ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه کردند. حالا برخی نمایندگان مانند لطف‌ا… سیاهکلی از احتمال استیضاح مجدد وزیر صمت به دلیل وضعیت آشفته بازار خودرو خبر داده‌اند.

گرچه قرار بود بهبود وضعیت این بازار برگ برنده رضا فاطمی‌امین در مدیریت این وزارتخانه باشد، اما حالا تیغ همین بازار روی گلوی وزارت صمت اوست. حال آیا این وزارتخانه با واردکردن ۲۲ خودرو کره‌ای می‌تواند مقابل افزایش قیمت خودرو بایستد؟

پس از ماه‌ها کشمکش سرانجام در سومین روز از زمستان سال جاری اولین محموله خودروهای وارداتی در بندر لنگه تخلیه شد. گرچه وزارت صمت وعده داده تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار ایران برسد، اما آن‌طور که منابع محلی می‌گویند شب گذشته تنها ۲۲ دستگاه خودرو به بندر لنگه رسیده است. بدین ترتیب پس از گذشت حدود شش سال بازار خودرو ایران باز هم می‌تواند میزبان خودروهای خارجی باشد.

بر اساس پیگیری‌ها دومین محموله خودروهای وارداتی نیز در مسیر ایران قرار دارند. گویا این محموله هم شامل ۳۰ دستگاه خودرو کیا شامل مدل‌های سراتو، پیکانتو، ریو، پگاس، سونت و اسپورتیج است که توسط شرکت کوشا خودرو به بندر لنگه می‌رسد و پس از طی تشریفات گمرکی به بازار عرضه می‌شود.

درباره نحوه عرضه و قیمت این محصولات همچنان اختلاف نظر فراوانی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان با اشاره به تعداد و تنوع محدود این خودروها تأکید دارند که این محصولات به دست مردم عادی و مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد و احتمالاً کارتل بازار خودرو این محصولات را هم به نفع خود مصادره کنند.

حتی در صورتی که این محصولات در بورس کالا عرضه شوند، باز هم بعید است که امکان خرید آن برای شهروندان عادی به وجود آید.

قیمت خودروهای وارداتی حداقل سه میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. عماد جعفری، تحلیلگر بازار خودرو، در همین زمینه می‌گوید: با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی ارزان‌ترین خودروی وارداتی سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

او با اشاره به قیمت ۹۳۰ میلیون تومانی دیگنیتی پرستیژ که بعد از عرضه در بورس کالا به دو میلیارد تومان رسید، این بازار را هم محل مناسبی برای عرضه نمی‌داند و معتقد است وزارت صمت با این روش عرضه صرفاً بر گرانی محصولات وارداتی در بازار می‌دمد.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد بازار خودرو ایران در پساواردات هم به روند قبلی خود ادامه دهد و محصولات خارجی حتی نتوانند نقش مُسکِّن را در بازار ایفا کنند. چراکه اولاً این خودروها به صورت قطره‌چکانی در حال ورود به بازار هستند و در ثانی با توجه به قیمت‌های میلیاردی که برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود قطعاً نمی‌توانند روی محصولات پرتقاضای بازار همچون ۲۰۶، ۲۰۷، پارس، کوئیک یا تیبا تأٍثیر چندانی داشته باشند.

درنهایت اینکه گویا وزارت صمت با واردکردن این تعداد محدودی خودرو از کره جنوبی تنها قصد داشت عملی‌شدن وعده واردات خودرو را در کارنامه خود بگنجاند. وگرنه فاطمی‌امین و یارانش بهتر از هر شخص دیگری می‌دانند که نه منابع لازم برای تداوم واردات وجود دارد و نه اصلاً عزمی برای آن.

حتی اگر عزم لازم و منابع کافی هم وجود داشته باشد، ورود این خودروها صرفاً برای گروه خاصی انجام می‌شود که حتی در روزهای ممنوعیت واردات، مشکل چندانی برای استفاده از خودروهای خارجی نداشتند. گروهی که شاید رضایت همان‌ها برای جلوگیری از استیضاح و استعفاهای تحمیلی کافی باشد.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1711669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =