بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

آورو والکان بمب‌افکن استراتژیک نیروی هوایی بریتانیا با طرحی بی‌همتا برای مقابله با تهدیدهای دوران جنگ سرد ساخته شده بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آورو والکان یکی از خاص‌ترین بمب‌افکن‌های تاریخ است که در دوران خود از طرحی انقلابی استفاده کرده بود. این پرنده برای مقابله با قدرت کوبنده اتحاد جماهیر شوروی در دوران جنگ سرد ساخته شده بود.

بیشتر بخوانید: 

والکان دومین بمب‌افکن از سری وی‌بمبر بود که برای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا طراحی و ساخته می‌شد. این پرنده استثنایی نخستین بار در ۱۹۵۲ به آسمان پرید و از سال ۱۹۵۶ به خدمت گرفته شد.

بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

بر اساس توضیحی که در وب‌سایت کمپانی بی‌ای‌ای سیستمز آمده، طرح این بمب‌افکن پیشرفته‌ترین و در عین حال پرریسک‌ترین طرح در میان طرح‌های پیشنهادی برای ساخت بمب‌افکن استراتژیک هسته‌ای بود.

طرح این پرنده با بال دلتا در زمان خود چنان پیشرفته بود که فرمانده نیروی هوایی بریتانیا مدعی شده بود که این بمب‌افکن با ابعاد عظمیش قابلیت مانوری بهتر از هر جنگنده موجود دارد.

البته خوشحالی آن‌ها دیری نپایید و آن‌طور که موزه نیروی هوایی بریتانیا نوشته، تا سال ۱۹۶۶ پدافند شوروی چنان پیشرفت کرد که والکان دیگر قابلیت انجام عملیات در ارتفاع بالا را از دست داده بود.

والکان در آغاز دهه ۱۹۷۰ کاملا از ماموریت هسته‌ای معاف شد و به نیروهای بمب‌افکن متعارف پشتیبان ناتو پیوست.

این پرنده با ۲۹ متر طول و پهنای بال ۳۰ متری حدود ۸ متر ارتفاع داشت و می‌توانست با بیشینه وزن ۷۷ تن از زمین به آسمان برود.

بمب‌افکن بی‌همتایی که برای جنگ هسته‌ای ساخته شد / عکس

نیروی پیشران این بمب‌افکن استراتژیک را چهار موتور توربوجت رولزرویس اولیمپوس تامین می‌کردند.

والکان با سرعت کروز ۹۱۳ کیلومتر بر ساعت برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده بود اما در عین حال می‌توانست ۲۱ بمب ۱۰۰۰ پوندی را با خود به میدان نبرد ببرد.

این بمب‌افکن در سال ۱۹۸۴ از خدمت خارج شد و از ۱۳۴ فروند آن ۱۹ فروند حفظ و به موزه‌های گوناگون در آمریکا، کانادا و انگلستان فرستاده شدند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1711753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    22 15
    چقدر قبل از سقوطشون ... پیشرفت... کرده....بودند...
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    23 4
    یدونش توی ایران هست. شیرازه
  • سرباز خامنه ای IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    اینها همه اش دروغ دروغ ودروغ. تمام کشورهای اروپایی وامریکا فعلاتو فاز پهبادهای روسیه مانده اند. فقط بافت وضد انقلاب هم پشتیبان دروغهای آنان. یک سرباز سپاه لرزه به تن رئیس جمهورشان هم می اندازد
    • Amir IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      وقتی اطلاعات نداری نظر نده
  • اریا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    22 22
    با همه این سلاهای پیچیده و پیشرفته ای که ساختن، وجود خائنانی نظیر گورباچوف و یلتسین باعث سقوط شوروی شد که امروز روسیه درگیر جنگ با یکی از قلمروهای شوروی هست
    • رضا IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      13 0
      داداش خوبی ؟؟ این هواپیما ساخت انگلستان هست، چه ربطی به شوروی و روسیه و گورباچف و ... داره؟،!! تو رو خدا یکمی مطالعه کنید بعد اظهار فضل نمایید.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    13 55
    دیگر زمان این شیاطین تمام شده روزی بود که همین اروپاییها در استثمار ملل جهان سوم رقابت می کردند وذخایرشان پر بود از خون جگر بیچارگان .شاید هم این پروژه ای که در اکراین با روی کار آوردن این دلقک یهودی روی کلید زدند بتواند به قیمت نابودی منابع پولی وذخایر آنها تمام شود.
    • رضا IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      10 2
      یعنی ما با شماها شدیم ۸۵ ملیون ؟؟ چرا نمیتونید، یه نظر کارشناسی، منطقی و قوی، بدون توهین به کسی بدید شماها ؟؟؟ یه هواپیمای قدیمی، و فوق العاده خوب در زمان خودش ( حدود ۷۰ سال قبل ) رو معرفی کرده تو این مطلب، چه ربطی داشت با نوشته سراسر توهین آمیز شما!!!؟؟؟؟ خواهشن آب به آسیاب دشمنتون نریزید
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    13 2
    ولکان خیلی خیلی قدیمیه،خیلی‌هاشون سقوط کرده.
  • حسام الدین IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    24 3
    نقش طلایی این بمب افکن (ولکان598 و 698) در پیروزی جنگ فالکلند مهمترین افتخار این هواپیما و کلا نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا پس از جنگ جهانی دوم میباشد .
  • رضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    6 12
    به‌جهنم
  • علی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    40 4
    فکر نکنم خوب باشن .چون روسیه توی اکراین تا گردن توی گل رفته
    • محمد IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 5
      شاید روسیه تاگردن توی گله گیرکرده ولی چرا اوکراینی ها و سعودی ها صداشون دراومده😏
  • ایرانی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 3
    انچه که مسلمه اینه دیگه متجاوزان نمیتونند بزنند وبرن حالا طعمه هایشان تبدیل به شکارچی شدند وبزن دررو تمام شده
  • علی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 2
    چقدر اتحاد جماهیر شوروی سابق سقوط کرده، الان نزدیک یک سال است که داره با یکی از اقمار خود می جنگد و مردم بیچاره اوکراین را به خاک و خون کشیده.
  • امید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    19 6
    یادم هست در زمان رژیم سابق یعنی دهه 1350 شمسی می گفتند یکی از این بمب افکن ها که برای تمرین به ایران آمده بوده در نزدیک فرودگاه شیراز و در دریاچه مهارلو سقوط می کند و انگلیسی ها و آمریکایی ها کل منطقه رو ممنوع الورود تا چند روز می کنند تا بتوانند همه قطعات آنرا از ایران خارج کنند . بله این بود اعتماد آنها به حکومت سابق ایران . آنها همیشه به فکر منافع خودشان هستند و به هیچ کشوری هم اعتماد نمی کنند . این ذات امپریالیست هست .
  • سلطان داریوش IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    18 16
    بمب افکن قدیمی چه ارزشی داره.الان پهپاد آرکیو۱۷۰ رو گرفتیم بهترش رو ساختیم و همه پشت ما هستند.نفر اول پهبادی دنیا ماییم.
  • جیم تیم تام IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 0
    مافوق صوتش کرده
  • بنده ی خدا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    15 1
    روزی معاویه از امروعاص پرسید، ای امر چه سلاحی قوی تر از ذولفقار علی سراغ داری؟ جواب امروعاص خیلی هوشمندانه بود، گفت جهل و نادانی مردم
  • علی تبریز IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 0
    یدونش زمان شاه اومده بود تمرین و مانور که نزدیکی های شیراز سقوط میکنه که هرچقدر انگلیسی ها و امریکایی ها خواستن ببرنش نشد که نشد قطعات مهمشو باز کردن بردن بدنه هواپیماهم همونجا موند کع تا سال ها حریف تمرینی خلبان های ایرانی بود یعنی اونو میزدن.بعدشم اناقالش دادن به موزه ای در شیراز،الانم موزه هست
  • م IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    10 1
    خودشون مخترع سلاح گرم و کوبنده ترین و کشنده ترین سلاحها تو طول تاریخ بودن.جنگهایی رو که راه انداختن از نظر تعداد کشته شدگان تو طول تاریخ بشریت،نظیرش نیست،اونوقت به کشورها دیگه آنگه تروریست و متوحش و آدم کش میدن.