اولین وعده ارزی رییس کل جدید/قیمت دلار نیما چقدر تعیین شد؟ 

رییس کل جدید بانک مرکزی در حالی وعده داده است نرخ دلار در سامانه نیما در محدوده ٢٨ هزار و ۵٠٠ تومان تثبیت شود که نرخ دلار در این سامانه امروز ٢٩ هزار و ٣٩٩ تومان بود.

ایمان ربیعی-- سخنان رییس کل جدید بانک مرکزی بدان معنی است که رییس کل جدید بانک مرکزی کاهش قابل توجه قیمت دلار را در برنامه کاری خود ندارد و قصد دارد با کاهش اندک نرخ‌ها، ثبات بازار را در محدوده اعلامی در دستور کار قرار دهد.

بر اساس این گزارش پیش از این زمزمه تغییر رییس کل بانک مرکزی در محافل خبری به گوش رسید اما با این وجود این موضوع با تکذیب های متعددی روبرو شد و حتی برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که وی سه ماه برای ساماندهی بازار از دولت وقت گرفته است.

صالح آبادی نیز در واکنش به شایعه برکناری و عدم حضور در بانک مرکزی گفته بود: این شایعات اساساً تکذیب می‌شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچگونه قهری نیز وجود ندارد.

تشدید نوسانات ارزی اما مانعی برای تداوم حضور صالح آبادی در دولت بود.

اخباری در خصوص خداحافظی قریب‌الوقوع میرکاظمی ، رییس سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است .گفته می‌شود تداوم نرخ بالای تورم عاملی برای ترمیم تیم اقتصادی اعلام شده است.در عین حال برخی نمایندگان نیز استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را در دستور کار دارند.

رییس کل جدید چه می‌گوید؟

رئیس کل بانک مرکزی در اولین مصاحبه خود با صدا و سیما سیاست‌های جدید ارزی را تشریح و اعلام کرد: براساس سیاست جدید برای تثبیت نرخ ارز، قیمت هر دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

محمدرضا فرزین افزود: ارز را تثبیت و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد. دغدغه رئیس‌جمهور هم معیشت مردم است که با کنترل تورم و ارز آن را تامین خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم، افزود: براساس سیاست جدید قیمت هر دلار در سامانه نیما 28 هزار و 500 تومان تعیین شد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد.

فرزین با تأکید براینکه سایر مصارف ارزی که حدود 40 مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.

وی از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند و ادامه داد: آنچه که بسیار مهم است اعتماد مردم به رئیس بانک مرکزی است؛ حتما تلاش می‌کنیم که پاسخ اعتماد مردم را بدهیم.

او با تأکید براینکه مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است، تصریح کرد: البته کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید تمام دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.

٢٢٣٢٢٣

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1712836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =