تجدید دیدار سلاطین بوکس و فوتبال در دیار باقی

پله که بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند، روز پنجشنبه درگذشت و به دوره‌ای تاریخی در ورزش جهان پایان داد، دوره‌ای که بسیاری دیگر از بزرگترین ستاره‌های ورزشی قرن بیستم را هم دربر می‌گرفت و اکثر آنها قبل از او این دنیا را ترک کرده بودند.

ایمان گودرزی؛ پله پس از بازنشستگی، سخنگوی فوتبال جهان شد و به اقصی نقاط دنیا سفر کرد تا مبلغ این ورزش و تصویر خود به‌عنوان یک سلبریتی باشد. این کار به او اجازه داد تا با شخصیت‌های بی‌شماری آشنا شود که برخی از آنها در سطح خودشان جزو بهترین چهره‌های ورزش بودند. یکی از مهم‌ترین آنها هم کسی نبود جز محمدعلی کلی. کسی که در رشته ورزشی خود بوکس، «بزرگترین» محسوب می‌شود.
لحظه تاریخی ملاقات پله و محمدعلی در تاریخ یک اکتبر 1977 رخ داد، بعد از آنکه پله برای همیشه از فوتبال حرفه‌ای بازنشسته شد و با پیراهن تیم نیویورک کاسموس به دوران بازیگری‌اش پایان داد.
آن شب محمدعلی در ورزشگاه قدیمی جاینتس حضور داشت و در پایان بازی برای تبریک به پله به زمین رفت و حتی او را تا رختکن همراهی کرد.
این یکی از موارد متعددی بود که دو چهره سرشناس ورزشی در یک فضای عمومی کنار هم دیده شدند. آنها اما نه تنها هم‌عصر بودند بلکه حتی یکدیگر را دوست خود می‌دانستند.

پیام تسلیت پله به مناسبت فوت محمدعلی
پس از مرگ کلی در سال 2016 به‌دلیل پارکینسون، پله اعتراف کرد که شخص خاصی را در زندگی خود از دست داده است. او گفت: «دوست، بت و قهرمان من. آرزو می‌کنم که روحت در کنار خدا در آرامش باشد».
ستاره برزیلی به همین مناسبت در شبکه‌های اجتماعی خود عکسی از شب انجام آخرین بازی‌اش منتشر کرد که تحسین محمدعلی را برانگیخت و با تبریک او همراه شده بود. پله در ادامه پیامش درباره کلی گفت: «ما لحظات زیادی را با هم گذراندیم و در تمام این سال‌ها همیشه در ارتباط بودیم.»
او حتی به جملاتی که بهترین بوکسور تاریخ به او در آن لحظات احساسی گفته بود اشاره کرد و هنگام یادآوری آنها به گریه افتاد: «همه باید از تو تشکر کنند».
دو افسانه هم‌عصر
پله به خاطر سه بار قهرمانی در جام جهانی با برزیل شناخته می‌شود و علاوه بر این حرکات پا به توپ جادویی‌اش همه را مسحور می‌کرد. او تنها بازیکنی است که سه جام جهانی را برده است. محمدعلی کلی هم اما در حرفه‌اش 56 پیروزی که 37 مورد آن با ناک‌اوت رقم خورد و تنها پنج شکست، ثبت شده. یکی از آنها با ناک‌اوت، سمبل قدرت، سرعت و زیبایی مانند پرواز یک پروانه در رینگ، در بوکس سنگین وزن بود.
یکی از زیباترین اتفاقات دوران حرفه‌ای پله و کلی، مصادف شدن دوران اوج آنها بود. پله اولین بازی خود را در 7 سپتامبر 1956 انجام داد، زمانی که تنها 16 سال داشت. محمدعلی چهار سال بعد در 27 دسامبر 1960 اولین مسابقه خود را انجام داد و طلای المپیک توکیو را به دست آورد. اولین قهرمانی پله در عرصه بین‌المللی جام جهانی سوئد 1958 بود و محمدعلی هم اولین قهرمانی جهان خود را پس از غافلگیری سانی لیستون باتجربه در سال 1964 به دست آورد تا کمربندهای قهرمانی شورا و اتحادیه جهانی بوکس را از او بگیرد.

بیشتر بخوانید:

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1713527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =