آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید! / عکس

میگ ۲۹ یکی از مشهورترین جنگنده‌های نسل چهارم دوران جنگ سرد، در ارتش اتحاد جماهیر شوروی بود که آمریکا هم دنبالش بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میگ ۲۹ که در ناتو به نام فالکروم مشهور است،‌ اولین جنگنده نسل چهارم شوروی بود که توسعه‌اش از سال ۱۹۷۴ آغاز شد. این پرنده با قابلیت مانور بالا و تجهیزات روز که سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد در رده جنگنده‌های چند منظوره قرار دارد.

میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که هم‌زمان با آن طراحی و تولید شد.

بیشتر بخوانید: 

فالکروم با دو موتور توربوفن با نیروی رانش ۲۲ هزار پوندی می‌تواند به سرعت ۲.۳ ماخ برسد و از این نظر بهتر از اف ۱۶ است. اما وقتی صحبت از مانورپذیری به میان بیاید برگ برنده در اختیار میگ ۲۹ است که در بسیاری مانورها بهتر از اف ۱۶ ظاهر می‌شود.

آمریکا که سال‌ها به دقت توسعه میگ ۲۹ را از دور نظاره‌گر بود، اولین بار با فروریختن دیوار برلین فرصت روبه‌رو شدن نزدیک با این هواپیماها که حالا در اختیار ارتش آلمان بودند، را پیدا کرد. آنجا بود که مشخص شد میگ ۲۹ در نبردهای نزدیک جنگنده‌ای بسیار زهردار و خطرناک است.

آمریکا این جنگنده مشهور روسیه را خرید! / عکس

گسترده تسلیحات مورد استفاده فالکروم هم از نقاط قوت دیگر آن بود و موشک آر ۷۳ با هدایت مادون قرمز مهم‌ترین آن‌ها بود. این موشک با دوربینی که روی کلاه خلبان نصب می‌شد، هدف‌گیری و شلیک را ممکن می‌کرد و خلبان برای این کار فقط باید به یک هدف در جلوی خود نگاه می‌کرد.

آمریکا میگ ۲۹ خرید!

آمریکا در دهه ۱۹۹۰ میلادی و پس از فروپاشی شوروی تعدادی از این جنگنده‌ها را خریداری کرد. از دلایلی که برای این رفتار عجیب آمریکا ذکر می‌شود غیر از بررسی فنی آن از نزدیک، جلوگیری از رسیدن جنگنده به ایران بود.

میگ‌ ۲۹ از پرنده‌های ارتش ایران است و بر اساس روایت‌های تاریخی ایران تمایل داشت که تعداد دیگری از این جنگنده را از مولداوی خریداری کند. میگ‌های مولداوی از نسخه بروزرسانی شده c بودند.

در نهایت آمریکا با پرداخت ۴۰ میلیون دلار پول نقد، کمک‌های غیرنقدی و البته فرستادن برخی تجهیزات نظامی غیرتهاجمی مولداوی را راضی کرد که این جنگنده‌ها را به آمریکا بدهد تا قطعات این پرنده شرقی سر از اردوگاه غرب درآورد.

۵۸۵۸

کد خبر 1714401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 33
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    خود روس ها میگن خیلی از قطعات کلیدی جنگنده های شون آمریکایی هست. حالا شما هی کاسه داغ تر از آش بشوید برای روسیه
    • H IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      حرفت بدون سند و خیلی خنده داره...آمریکا هم میاد تجهیزات کلیدی ارتش روسیه رو تامین کنه؟🤣🤣🤣
    • شرجی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      خودت فهمیدی چی گفتی
    • یه بنده خدا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      مرغ همسایه آمریکاست
    • محمدررضا IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 2
      این رو از کجا کشف کردی تسلیحات زمان شوروی همگی بومی بودن همه میدونند که کمونیست ها مخالف واردات و تولید غیر بومی بودند برای همین توی تسلیحات و دیگر تولیدات غیر نظامی شوروی حتی یک پیچ هم از خارج از شوروی تامین نمیشد بعد از فروپاشی شوروی حکومت عوض شد ولی زیر ساخت های تولید سلاح باقی موند برای روسیه تولیدات روسیه بومی هست و البته غربی ها میگن فققط بعضی از قطعات الکتریکی غربی هستن حالا شما بر چه اساسی گفتی خدا داند؟؟
  • کوروش IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    مرگ بر آمریکای امپریالیست
    • آرش IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      امريكا بزرگترين دشمن ايران و عامل نابودي است. هركي مغرضانه از امريكا طرفداري مي كنه مطمئنا وطن پرست نيست.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    از بس شوروی از این جنگنده تبلیغ کرده بود امریکا میخاست ببینه واقعا با چه جنگنده ای روبه رو شده، که بعد از به دست اوردنش معلوم شد مثل جنگنده های قبلی فقط بزرگنمایی شده بود
    • ارش IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      مشخصه كه چشم ديدن قدرت نظامي روسيه رو نداري. اين روسيه همونيه كه تمام غرب با هم متحدن شدن ولي نتونستن در اكراين حريفش بشن. دقت كن تمام غرب نه فقط امريكا. بهتره كنار بياي با واقعيت
    • Air force IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      وقتی هیچ سررشته ای نداری لطفا نظر نده
  • فرهاد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    شماکه از روسیه جنایتکارحمایت میکنید؟وطن پرست هستید!بیسواد
    • دلاور IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      نه شرقی نه غربی زنده باد جمهوری اسلامی ایران
    • آرش IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      احياناً شما و تمام سايبريهايي كه بهت لايك مي دن نظري راجع به جنايتهاي آمريكا ندارين؟ والا امريكا و غرب كه هزار برابر بيشتر جنايت كردن و به ايران خسارت زدن. به نطر نمياد وطن پرست باشي.
  • مرتضی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    تا خریدار باشی کلاهت پس معرکه است باید خودت سازنده یا از لحاظ فنی در ردیف دارنده تکنولوژی بروز ساخت باشی تا مثل اوکراین کا سه گدایی به دست نگیری
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    میگم... میگ۲۹مدل جدید ارزش خریدن داره....ضمنا اگرفتن مجوز تولید موتورش در داخل با انتقال تکنولوژی ارزش داره...منصحنه شکار موشک خا۱۰۱رو بوسیله میگ۲۹دیدم....بعید می‌دونم اگه پنجاه سال دیگم‌ عمر کنم چنین صحنه‌ای رو حتی با اف۲۲ببینم....دمش گرم خیلی صحنه باحالی بود جالب ترین صحنه رزم هوایی در تمام عمرم بود که دیده بودم...
  • امیر IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    27 5
    اقا من شغلم فروشندگی هست. یک کار مهم که تو خرید و فروش هست عزیز من تا جنسی را نخریدی تبلیل نکن یا جار نزن من این لولزم را میخوام بخرم چرا همیشه تو هر کاری رقیب داری که میخواد از شما پیشی بگیره پس تا اون جنس را نخریدی حرفی سخنی نگو. نمونش همین میگ 29.. حالا هم دوباره همین اشتباه داره صورت میگیره خرید سوخو 35.الان نزدیک چهار ماه هست تمام رسانها میگن ایران میخواد هواپیما بخره.
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      28 7
      اول فکر کردم می گی شلغم فروشم :))
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    29 3
    انداخت بهش، دور رنگ بودن، رینگاشونم ضعیف بودن کلی هزینه تعمیرشون میشد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    البته این امریکا هوا گردهایش مثل تجهیزات زمینی و دریاییش علی رغم پلت فورم شیک وچشم نواز به علت سنگینی ویراق زیاد قدرت مانورشان نسبت به ادوات روسی پایین تر است مثال کوچک که در جبهه جنگ ایران وعراق دیده می شد مثلا تفنگها ومسلسلهای غربی وامریکایی که آن موقع جزو سازمانی ارتش ایران بود اگر بیشتر از چند دقیقه تیر نواخته می شد خطر منفجر شدن لوله داشت ویا گیر می کرد ودیگر اینکه بسیار سنگین وحملشان برای نفرات طاقت فرسا بود اما همیشه درمقابل ادوات نظامی روسها سبک راحت ،ازآایاژ محکم ومطمئن برخوردار بود ودر هرشرایط آب وهوایی راحت کار می کرد واحتیاج زیادی به روغن کاری وتمیز کردن نداشت ودوده باروت هم کم می گرفت .
    • masoud IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      صنعت متالوژی تو شوروی خیلی جلوتر از بلوک غرب بود.
    • مهدی نصر IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
      دادا کلا ازمرحله پرتی!!کدوم سلاح امریکایی زمان جنگ اسلحه سازمانی مابوده؟؟؟در ارتش سلاح سازمانی ژ۳بود که آلمانی بود ودرایران تولیدمیشد.درسپاه وبسیج هم اسلحه کلاشنیکف بودکه روسیه..تیربار سازمانی ارتش«ام ژ ا(الف)۳یک» بود که المانی هستش.درسپاه وبسیج هم تیربار«گرینوف»روسی و ال اخر...