۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۵

ایسنا نوشت:

وزیر کشور گفت: در حوزه سیاسی، پشتیبانی از روند مردم سالاری دینی، از جمله وظایف ثابت وزارت کشور است.

مصطفی محمدنجار ، با بیان این مطلب، درباره تمهیدات وزارت کشور در حوزه سیاسی و برگزاری انتخابات پیش رو اظهار کرد: مردم می‌دانند که در انتهای سال جاری، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، به این منظور ستاد انتخابات کشور را مطابق قانون تشکیل داده‌ایم و کمیته‌های مختلف اجرائی آن شکل گرفته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در اجرای قانون اساسی لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس تدوین شده و هم اکنون در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در مباحث سیاسی موضوع تقسیمات کشوری را هم داریم. در دوره اخیر 62 شهرستان، 97 بخش، 138 شهر، برابر قانون تأسیس شده است. ضمن این‌که 21 فرمانداری ویژه علی‌رغم امکانات محدود ما و بدون توسعه تشکیلاتی راه اندازی شد.

محمدنجار همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت کشور پیرامون مباحث امنیتی و انتظامی تصریح کرد: در حوزه‌های امنیتی و انتظامی با توجه به پیچیدگی‌های جدیدی که در مسائل داریم بحمد الله با توانائی‌های روزافزون دستگاه‌های مسؤول در این عرصه، هماهنگی‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه با قدردانی از تعامل خوب دستگاه‌های ذیربط در این زمینه افزود: شاید برای مردم شریف تعجب‌آور باشد که بدانند مجموعه اقدامات عمرانی، انسدادی، تجهیزاتی و کنترل‌های اطلاعاتی برای ایجاد حریم امنیتی مرزهای کشور، در دوره اخیر بیش از 1200 درصد رشد داشته است.

وزیر کشور درباره برنامه وزارت کشور در حوزه فرهنگی - اجتماعی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، با انتخاب همزمان رویکردهای ایجابی و سلبی، سعی کردیم نقش فعالی را در فضای اجتماعی دنبال کنیم و به همین منظور برنامه ملی کاهش آسیب‌ها و ارتقاء سرمایه اجتماعی را تدوین کردیم. همچنین در جهت تولید محتواهای فرهنگی آموزشی متناسب با رویکردهای فرهنگی نظام در مسائل اجتماعی، اقدامات مهمی انجام و گام‌های بلندی برداشته شده که به تدریج شاهد آثار عملی آن خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور از لحاظ مواجهه با حوادث طبیعی اقدامات وزارت کشور در زمینه کاهش آسیب‌های احتمالی کدامند؟ گفت: علاوه بر حوزه‌هایی که اشاره کردم با توجه به گستردگی حوزه مأموریت وزارت کشور، برنامه‌ها و اقدامات بسیار گسترده دیگری در سایر بخش‌ها انجام شده است. از آن میان به مسائل مرتبط با مدیریت بحران اشاره می‌کنم، در این بخش با توجه به تعدد حوادث و بلایای طبیعی در کشور ما؛ سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده است.

محمدنجار ادامه داد: کار ساخت و راه‌اندازی اتاق‌های مدیریت بحران در 24 استان کشور با اعتباری بالغ بر 36 میلیارد تومان آغاز شده است که تاکنون بیش از 55 درصد رشد فیزیکی داشته است، علاوه بر این بیش از یک میلیون و یکصد هزار واحد مسکونی در کشور در بخش روستایی مقاوم سازی شده‌اند که آثار این تلاش را در حوادث اخیر شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که «ظرفیت و توان امدادی کشور ارتقاء پیدا کرده و برای عملکرد کارآمدتر سیستم‌های امداد، قطب‌های پشتیبانی عملیات امداد و نجات 9 گانه در کشور تأسیس شده است» عنوان کرد: تدوین طرح جامع خطرپذیری کشور پیگیری شده و در اجرای پروژه‌های مرتبط مصوب سفرهای استانی تلاش‌های گسترده‌ای انجام شده است.

وزیر کشور افزود: در حالی که کل پروژه‌های اجرا شده برای پیشگیری از سیل و زلزله حدود 300 مورد بوده است، این رقم اکنون به قریب به 1200 پروژه رسیده است. مقایسه جذب اعتبارات هزینه شده در اجرای این پروژه‌ها هم، همین رشد را نشان می‌دهد. از کمتر از 8 هزار میلیارد ریال در گذشته، به رقم حدود 25 هزار میلیارد ریال رسیده‌ایم، البته اطمینان داریم که مردم شریف ما شایسته و لایق خدمت‌گزاری گسترده‌ترند و امیدواریم با تلاش ملی و وفاق و همدلی حاکم در جامعه، روزبروز در مسیر خدمت به ملت و کشور و تحقق سیاست‌های نظام و منویات مقام معظم رهبری پیشتاز باشیم.

محمدنجار همچنین درباره اهم اقدامات وزارت کشور در حوزه هماهنگی امور عمرانی و توسعه حمل و نقل عمومی در سال جاری گفت: در حوزه هماهنگی امور عمرانی کشور، یکی از فعال‌ترین دوره‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم. بعنوان مثال در امر توسعه حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف کشور، رشد 5 برابری واگذاری اتوبوس با واگذاری یارانه‌ای بیش از 15 هزار دستگاه و توسعه ناوگان مینی‌بوسرانی با اختصاص بیش از 7000 دستگاه و تامین مبلغ 4 میلیارد فاینانس برای توسعه قطار شهری شهرهای کشور و رشد 5 برابری اعتبارات آن را شاهد بوده‌ایم. همچنین بیش از 2330 میلیارد ریال بابت بلیط مترو و اتوبوس یارانه پرداخت کرده‌ایم. علاوه بر این‌ها در مجموع در کشور بیش از پنج هزار و پانصد میلیارد ریال به توسعه حمل و نقل عمومی کمک شده است.

وزیر کشور گفت: در سایر بخش‌های مرتبط با مسائل مختلف عمرانی شهرستان‌ها، فقط در سال 89 بیش از 22 هزار میلیارد ریال کمک دولت به شهرداری‌ها بوده است و در سال 90 هم، این میزان ان‌شاءالله رشد قابل توجهی خواهد داشت. فکر می‌کنم درهیچ دوره مشابهی این میزان سرمایه گذاری را در این بخش نداشته‌ایم.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =