آمریکا هنوز مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد

ایسنا نوشت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا با مائورو ویرا، همتای جدید برزیلی خود درباره ونزوئلا گفتگو کرد.

به گزارش رویترز، در زمانی که دولت بایدن در حال کاهش برخی تحریم‌ها علیه ونزوئلا است، دولت جدید برزیل به دلیل روابط خوب لولا با رهبران ونزوئلا می‌تواند به پلی با کاراکاس تبدیل شود.

بلینکن برای یک گپ ۴۰ دقیقه‌ای با ویرا تماس گرفت که در میان سایر موضوعات همکاری در زمینه محیط زیست و تجارت را هم پوشش می‌داد.

بلینکن روز یکشنبه در توییتر با تبریک پیروزی لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در انتخابات گفت: ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری قوی بین ایالات متحده و برزیل در تجارت، امنیت، توسعه پایدار، نوآوری و دیگر زمینه‌ها هستیم. او در پیام خود نوشت: آینده‌ای روشن برای روابط کشورهای ما و جهان وجود دارد.

وزارت خارجه آمریکا گفته است که دو دولت در حال کار بر روی تاریخی برای سفر لولا به واشنگتن هستند. وزارت خارجه برزیل بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. یک منبع گفت این سفر ممکن است در ماه فوریه انجام شود.

لولا، که سلف راست افراطی خود، ژایر بولسونارو را در انتخابات اکتبر به سختی شکست داد، اولین سفر خارجی خود را در ۲۳ تا ۲۵ ژانویه به کشور همسایه آرژانتین انجام خواهد داد، سفر دیگری به پرتغال در ماه آوریل برنامه ریزی شده است.

تماس با دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، حتی قبل از مراسم تحلیف لولا در روز یکشنبه با او مورد بحث قرار گرفته است. در اوایل ماه دسامبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و خوان گونزالس، مشاور رئیس جمهور جو بایدن در آمریکای لاتین، با لولا دیدار کردند. به گفته سلسو آموریم، وزیر خارجه سابق برزیل که در این نشست حضور داشت، سالیوان به لولا گفت که باید انتخاباتی در ونزوئلا برگزار شود که واشنگتن بتواند آن را "عادلانه" بداند تا برنده را به رسمیت بشناسد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که علیرغم اقدام اخیر مخالفان ونزوئلا برای انحلال «دولت موقت»، هنوز نیکولاس مادورو را "رهبر قانونی ونزوئلا" نمی‌داند و آمریکا مجلس ملی ۲۰۱۵ را به رسمیت می‌شناسد.

او در یک کنفرانس خبری گفت: ما به اجرای برنامه تحریم‌های خود علیه رژیم مادورو ادامه خواهیم داد. ما برنامه تحریم‌ها را همانطور که قبلاً گفتیم، بر اساس آنچه از رژیم مادورو در زمینه پیشبرد چشم‌انداز مردم ونزوئلا برای دستیابی به آرمان‌های دموکراتیک خود می‌بینیم، ادامه می‌دهیم.

اپوزیسیون ونزوئلا روز جمعه به انحلال «دولت موقت» به رهبری خوان گوایدو که توسط بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده به رسمیت شناخته شده بود، رأی داد. پرایس در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر گفت: «ما به هماهنگی با او (گوایدو) به عنوان عضو مجلس ملی و با دیگر بازیگران دموکراتیک همفکر در ونزوئلا برای حمایت از مردم ونزوئلا در آرمان‌هایشان برای دموکراسی، حاکمیت قانون و رفاه ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور مادورو روز یکشنبه گفت که با وجود ادامه تحریم‌ها که کشورش را فلج می‌کند، مایل است برای عادی سازی روابط با ایالات متحده کار کند. مادورو در سال ۲۰۱۹، زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، گوایدو را به عنوان "رئیس جمهور موقت" ونزوئلا به رسمیت شناخت، روابط خود را با واشنگتن قطع کرد.

در ماه نوامبر، واشنگتن مجوزی صادر کرد که به شرکت بزرگ نفتی آمریکایی شورون اجازه داد تا عملیات خود را در ونزوئلا گسترش دهد و نفت خام ونزوئلا را به ایالات متحده بیاورد، به شرطی که گفتگوی سیاسی از سر گرفته شود. بولسونارو که ۴۸ ساعت قبل از روی کار آمدن لولا برزیل را به مقصد فلوریدا ترک کرد، روابط دیپلماتیک خود را با مادورو قطع کرد و فرستاده خود را در برازیلیا اخراج کرد و در عوض خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به رسمیت شناخت. لولا روابط خود را احیا کرد و مادورو را به مراسم تحلیف خود دعوت کرد، اگرچه رئیس جمهور ونزوئلا در آن شرکت نکرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =