برخی مسئولین تخصص لازم را ندارند/ کسی که بورس را به هم ریخت و مردم را بدبخت کرد، به ریاست کل بانک مرکزی منصوب کردند

لطف الله سیاهکلی به خبرآنلاین گفت: دلار گران می شود و وزیر صمت نیز می آید و سیاست های خود را پشت آن پنهان می کند و می گوید افزایش قیمت خودرو به دلار مربوط می شود، حالا دلار کاهش پیدا کرده  و دوباره می بینیم در خودرو افزایش قیمت داریم، این نشان دهنده این است که این افراد تخصص لازم را ندارند

جواد مرشدی: پاییز امسال دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم کلید خورد، سفرهایی که به زعم رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت این دور "موسم ثمردهی وعده‌ها به نفع امید و زندگی" خواهد بود . این در حالی است که برخی از مصوبات سفر دور اول ریاست جمهوری به استان ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده و برخی کارشناسان معتقدند وعده هایی که در این سفرها داده می شود از پشتوانه مالی مکفی برخوردار نیستند و در اجرا مشکل دارند.

دور دوم این سفرها در حالی آغاز شد که این روزها گرانی افسار گسیخته قیمت ها صدای مراجع را نیز در آورده است و ایشان در اظهارنظرهایی انتقاداتی نسبت به مشکلات اقتصادی و نحوه مدیریت دولت مطرح کرده‌اند.به نحوی که آیت الله مکارم شیرازی از تذکر مکرر خود به مسئولین گفته اند و با گلایه از صدا و سیما به جهت عدم پوشش این تذکرات مصلحت اندیشی را سرلوحه کار این سازمان عنوان کرده اند . از جمله آیت‌الله نوری‌همدانی گفته اند مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم، ولی متاسفانه انعکاس داده نمی‌شود.همچنین آیت‌الله جوادی‌آملی نیز دولت را از دادن مسوولیت به آدم‌های خوب بی‌عرضه در کشور بر حذر کرده اند .

همچنین در پی افزایش قیمت دلار ،دولت هفته گذشته با تغییر رئیس کل بانک مرکزی ظاهرا سعی در کنترل قیمت ارز دارد ،پیش از این نیز رئیسی از تغییراتی در دولت خبر داده بود ،از مجلس هم خبرهایی در مورد استیضاح 9 وزیر از جمله برخی وزرای اقتصادی بگوش می رسد.هر چه که هست بنظر می رسد در این آشقته بازار، تخصص مدیران ارشد از یاد دولت رفته و صرفا سیاسی کاری در اولویت است ،امری که شاید بواسطه آن بتوان گفت تخصص فدای سیاست شده است. «خبر آنلاین» در گفت و گو با لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس به بررسی دستاورد این سفرها و علت گرانی های موجود و همچنین تخصص مسئولین پرداخته است.

در حالی که برخی از مصوبات سفرهای استانی دولت سیزدهم هنوز عملیاتی نشده دور دوم این سفر ها آغاز شده است .علت عدم تحقق این مصوبات را چه می دانید؟

در سفرهای استانی، رئیس جمهوری وعده هایی دادند که از پشتوانه لازم مالی برخوردار نیست و در اجرا مشکلاتی را ایجاد کرده است. بودجه های این سفرها به استان ها قطره چکانی داده می شود. این در حال است که سفرهای استانی در مردم استان های مذکور شور و شعف ناشی از حل مشکلات ایجاد کرده و مردم مایلند به سرعت از نتایج سفر رئیس جمهور و وعده های داده شده، برخوردار شوند. وعده هایی که اگر اجرا شوند گاه قادرند نیازهای استان و در سطح کلان کشور را برطرف کرده و موجبات رشد و توسعه محلی و ملی را فراهم سازد. این امر به ویژه با اتمام پروژه های نیمه تمام، و تصمیم گیری راجع به آن ها تسریع شود،زیرا با انجام تصمیم گیری ها، مردم منتظر اتفاقات خوب و در نتیجه اجرایی شدن دیگر پروژه ها می مانند.اما متاسفانه شاهدیم که به لحاظ فقدان نیروی متخصص لازم، بودجه و مشکلات اجرایی، این اتفاق نمی افتد.

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرد ،علت را در چه می دانید؟

اخیرا نرخ دلار بالا رفت و دولت ملزم به تغییر رئیس کل بانک مرکزی شد که خود جای تشکر دارد، ایراد اینجا بود کسی که بورس را به هم ریخت و مردم را بدبخت کرد، به ریاست کل بانک مرکزی منصوب کردند،در حالی که اگر ایشان هنر داشت همانجا درست عمل می کرد. در این بحث اصلی، بحث تخصص است و مباحث سیاسی و جناحی اساسا در میان نیست. هرکاری نیازمند نیروی با رشته تخصصی مخصوص به خود را می خواهد و نباید سیاسی برخورد شود.

برخی مسئولین تخصص لازم را ندارند/ کسی که بورس را به هم ریخت و مردم را بدبخت کرد، به ریاست کل بانک مرکزی منصوب کردند

به زعم شما سیاسی کاری در این دولت در اولویت قرار گرفته و تخصص فدای سیاست شده است؟

دولت فردی را در جاهای کلیدی می گذارد که تخصص لازم را ندارد و می بینیم در حوزه ارز بر اثر چنین خطایی چه آسیب هایی وارد می شود. جالب تر از آن این است که وزیر صمت نیز می آید و سیاست های خود را پشت آن پنهان می کند و می گوید افزایش قیمت خودرو به دلار مربوط می شود، حالا دلار کاهش پیدا کرده و دوباره می بینیم در خودرو افزایش قیمت داریم، این نشان دهنده این است که این افراد تخصص لازم را ندارند و ظاهرا دولت فراموش کرده در حوزه اجرا باید افراد متخصص و مجرب به کار گمارده شوند.

افزایش بی محابای قیمت کالاها اثرات منفی بی شماری در زندگی مردم گذاشته ،از کاهش امید به زندگی گرفته تا سفره های خالی ،علت عمده این گرانی ها چیست؟

متاسفانه سیاست های مالی پولی بانک مرکزی بعلاوه عدم کنترل باعث این گرانی ها شده است .

نقش وزارت صمت را در این چگونه می بینید؟

سوال اساسی این است که ما در وزارت صمت اصلا جایی به نام بازرگانی داریم یا نداریم؟ من فکر می کنم نداریم ،به عبارتی حوزه تجارت و بازرگانی در وزارت صمت تعطیل شده و کسی بر قیمت ها نظارت ندارد. مدتی آمدند قیمت های تولید کالا را روی کالا گذاشتند که اصلا خریدار نمی دانست چه قیمتی باید پرداخت کند و در حال حاضر هم همان سیستم تا حدی دارد پیش می رود و کسی به فکر مشتری، خریدار و مصرف کننده نیست.این در هم ریختگی قیمت بازار و افزایش افسار گسیخته قیمت ها به علت این است که کسی اصلا قیمت گذاری نمی کند و بازار رها شده و برای خود اداره می شود.

اخیرا گرانی ها صدای مراجع را نیز در آورده است؟

علما و مراجع عظام نیز در این خصوص تذکر داده اند، حتی آقای جوادی آملی تذکر داده اند که آدم سالم بی عرضه را در مسئولیت نگذارید و همچنین فرد اختلاس گر را. یعنی فرد مسئول دزد و یا بی عرضه نباشد. مردم الان گرفتار هستند و ما باید در این حوزه ها دقت بیشتر بکنیم و مردم رادر این روزها سخت و کمرشکن مورد حمایت قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:

۲۱۶۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =