۱ نفر
۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
ربات وکیل وارد می‌شود

ایرنا نوشت: یک شرکت فناوری، رباتی را طراحی کرده است که به عنوان وکیل در دادگاه به موکلش مشاوره می‌دهد.

قرار است در ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۹ اسفند) جلسه دادگاهی برگزار شود که در آن هوش مصنوعی به متهم مشاوره می‌دهد. محل دادگاه، اتهامات و نام متهم فاش نشده است. این فناوری متعلق به شرکت DoNotPay است که در سال ۲۰۱۵ یک دانشجوی سال اول دانشگاه استنفورد در آمریکا آن را تأسیس کرد.

اولین ربات وکیل جهان روی تلفن هوشمند متهم اجرا می‌شود و به گزارش‌ها گوش می‌دهد تا به موکلش برای ارائه پاسخ مناسب کمک کند.

جاشوا برودر (Joshua Browder) در ابتدا این فناوری را برای استفاده در زمینه جریمه‌های رانندگی در انگلیس راه‌اندازی کرد؛ اما پس از آن، این فناوری تا آمریکا نیز گسترش یافت. این فناوری در قالب گفت‌وگو طراحی شده است و در آن ربات سؤالاتی را برای کسب آگاهی از جزئیات پرونده انجام می‌دهد؛ مثلاً می‌پرسد: «آیا شما رانندگی می‌کردید؟» یا «درک علائم رانندگی سخت بود؟».

ربات پس از تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها، تصمیم می‌گیرد که آیا موکلش واجد شرایط درخواست تجدیدنظر هست یا خیر. اگر تشخیص دهد که موکلش واجد شرایط درخواست تجدیدنظر است، یک اعتراض‌نامه تنظیم می‌کند که قابلیت ارائه به دادگاه را دارد.

قرار است در دادگاهی که در ماه فوریه برگزار می‌شود، از همین روش استفاده شود: ربات وکیل به مکالمات بین دادستان و مدعی علیه گوش می‌دهد تا به موکل خود بگوید که چه پاسخ‌هایی بدهد.

به گفته جاشوا برودر، هوش مصنوعی بر اساس اظهارات واقعی آموزش دیده است تا مسئولیت‌های قانونی را به حداقل برساند. برودر ابزار صوتی را بهینه‌سازی کرده است تا ربات به اظهارات، واکنش فوری نشان ندهد و بعد از تمام‌شدن بحث، نظرات را تجزیه‌وتحلیل کند و سپس راه‌حل ارائه دهد.

از نظر برودر، این فناوری روزی جایگزین وکلا خواهد شد. او می‌گوید: بحث استفاده از زبان مطرح است و این چیزی است که وکلا برای استفاده از آن میلیون‌ها یا هزاران دلار در ساعت دریافت می‌کنند.

او معتقد است: وکلای خوب زیادی وجود خواهند داشت که ممکن است در دادگاه حقوق بشر اروپا بحث کنند؛ اما بسیاری از وکلا برای کپی‌کردن اسناد پول زیادی دریافت می‌کنند و فکر می‌کنم این ربات قطعاً جایگزین آن‌ها می‌شود و باید بشود.

وبگاه DoNotPay اعلام کرده است که می‌توان از این فناوری برای مبارزه با دیوان‌سالاری (بوروکراسی) استفاده و از هرکسی شکایت کرد. این ربات قوانین مربوط به پروازهای لغوشده و تأخیری و بیمه حفاظت پرداخت را نیز آموخته است.

DoNotPay همچنین در زمینه حقوق مصرف‌کننده و حقوق کارکنان در محل کار در آمریکا و انگلیس به افراد مشاوره می‌دهد. این مشاوره‌ها شامل آزار و اذیت در محل کار یا ادعاهای گمراه‌کننده در تبلیغات می‌شود و برای موارد جدی‌تر، کاربران را به کمک‌هایی مانند وکالت حقوقی رایگان، متصل می‌کند.

چین اولین کشوری بود که از هوش مصنوعی در دادگاه استفاده کرد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =